معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: فضاها و لوازم آموزش پزشکی اصفهان رو به فرسودگی رفته است که محدود بودن منابع مالی دانشگاه و تزریق بیش از ظرفیت دانشجوی پزشکی همه ساله به این دانشگاه باعث شده امروز با این مشکل مواجه شویم.
کد خبر: ۷۵۰۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳ 02 June 2019

به گزارش تابناک، محمدرضا صبری با اشاره به چالش‌ها و مشکلات پیش روی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: همه ساله تعداد دانشجویان ورودی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیش از ظرفیت اعلام شده به سازمان سنجش برای پذیرش دانشجو است، به گونه‌ای که سال گذشته دانشگاه تنها ظرفیت آموزش ۱۸۰ دانشجوی پزشکی را داشت، اما ۲۲۰ دانشجو برای تحصیل در رشته پزشکی به این دانشگاه معرفی شدند.

 
وی تصریح کرد: بر اساس کارشناسی‌های به عمل آمده و با توجه به منابع و امکانات موجود در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ ظرفیت پذیرش ۱۶۰ دانشجوی پزشکی را داریم و انتظار داریم آموزشی با کیفیت مطلوب به این تعداد دانشجو ارائه کنیم.
 
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اگرچه معرفی دانشجوی مازاد بر ظرفیت دانشگاه منجر به برگزاری کلاس‌ها در دو نوبت شده تا از کیفیت آموزش‌های تئوری اطمینان حاصل شود، اما به خاطر محدود بودن امکانات و تجهیزات آموزشی به‌ویژه در حوزه آموزش عملی و بالینی (از قبیل امور آزمایشگاهی، دندانپزشکی و …) دانشگاه و دانشکده‌ها را با نگرانی‌هایی در زمینه کیفیت آموزش مواجه کرده است.
 
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صندلی خالی ندارد
 
وی اضافه کرد: در حال حاضر رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای، توانبخشی، فیزیوتراپی و شنوایی‌شناسی و گفتار درمانی و برخی رشته‌های دیگر معمولاً به دلیل وضعیت نسبتاً قابل قبول از لحاظ اشتغال و درآمدزایی و بعضاً موقعیت اجتماعی بالاتر مورد استقبال بیشتری توسط داوطلبان قرار گرفته‌اند.
 
صبری با بیان اینکه تمامی رشته‌های فعال در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مقاطع عمومی تکمیل ظرفیت شده است و در حال حاضر هیچ صندلی خالی نداریم، ادامه داد: رشته‌ای در دانشگاه نداریم که صندلی خالی داشته باشد و مورد استقبال داوطلبین قرار نگرفته باشد.
 
وی ادامه داد: امکان آموزش و پذیرش دانشجو در مقاطع عمومی تمامی رشته‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فراهم است؛ اما به دلیل برخی سیاست‌های دانشگاهی و وزارتی امکان ادامه تحصیل در برخی از رشته‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی از قبیل طب ورزش، طب کار و طب پزشکی قانونی در اصفهان میسر نیست.
 
قدمت برخی از دانشکده‌های آموزش پزشکی به بیش از ۵۰ سال می‌رسد
 
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره کرد: برخی از دانشکده‌های آموزشی از قدمت بیش از ۵۰ ساله برخوردارند که در سال‌های اخیر علی‌رغم توسعه گروه‌ها و رشته‌های آموزشی و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، متاسفانه به دلیل محدودیت‌های مالی و اعتباری، امکان توسعه فضا و تجهیزات متناسب با نیاز در برخی دانشکده‌ها و گروه‌ها میسر نشده است.
 
وی فرسودگی برخی فضاها و تجهیزات تخصصی آموزشی را در زمان حاضر یکی از چالش‌های نظام آموزشی دانست و گفت: دانشگاه در تامین برخی از تجهیزات آموزشی مثل مولاژ که برای آموزش‌های مهارتی در رشته‌هایی از قبیل پرستاری و پزشکی مورد نیاز است، با کمبود مواجه است. این مولاژها به گونه ای طراحی شده است که دانشجویان قبل از ورود به حوزه بالینی و درمان بیماران، به صورت آزمایشی مداخلات درمانی را بر روی مولاژ انجام می‌دهند تا مهارت‌های لازم را کسب کنند.
 
ارائه آموزش با کیفیت دغدغه سیستم آموزش پزشکی است
 
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در سال‌های اخیر ارائه آموزش‌های با کیفیت به عنوان یک دغدغه سیستم آموزشی مورد توجه قرار گرفته که در این راستا بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد.
 
صبری در خصوص چالش‌ها و مشکلات پیش روی حوزه آموزش پزشکی اظهار کرد: ۱۲ بسته تحول در آموزش علوم پزشکی در حیطه‌ها و محورهای مختلف از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعریف شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: به منظور اجرای این بسته‌های آموزشی، کشور به ۱۰ منطقه آمایشی تقسیم‌بندی شد که اصفهان، یزد، کاشان و شهرکرد جزو منطقه هفت آمایشی کشور قرار گرفتند.
 
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بسته اعتلای اخلاق در آموزش علوم پزشکی، از جمله بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است، گفت: اقدامات موثر و ارزنده‌ای در زمینه اعتلای اخلاق در آموزش به عنوان یکی از اساسی‌ترین اصول ایجاد تغییر در فرآیندهای آموزشی صورت گرفته است.
 
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد کاهش نسبی انگیزه‌های آموزشی برای دانشجویان و برخی از اعضای هیات علمی هستیم که امید است تدابیر اتخاذ شده موجبات افزایش انگیزش و احساس تعلق بیشتر به دانشگاه و آموزش را فراهم آورد و همچنین انتظار می‌رود شاهد تدابیری از سوی دولت تدبیر و امید در این زمینه باشیم.
 
تعداد دانشجویان بین‌المللی علوم پزشکی در مهرماه به ۱۰۰ نفر می‌رسد
 
صبری با بیان اینکه بسته توسعه آموزش بین‌الملل و بین‌المللی‌سازی دانشگاه از دیگر بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است، گفت: جذب دانشجویان خارجی از مهرماه سال گذشته روندی رو به افزایش داشته است و تا کنون دانشجویانی از کشورهای افغانستان، عراق، هند و پاکستان برای تحصیل در مقاطع عمومی و تخصصی پذیرش شده‌اند.
 
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته تعداد دانشجویان شهریه‌پرداز بین‌المللی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۱۳ نفر بود و این در حالی است که در حال حاضر جمعیت دانشجویان خارجی به ۶۰ نفر افزایش یافته است و انتظار می‌رود تا مهرماه سال جاری این تعداد به ۱۰۰ نفر برسد که این دستاورد موجب حضور دانشگاه در عرصه‌های آموزش بین‌الملل و امکان قابلیت رقابت با دانشگاه‌های دیگر در این زمینه از قبیل دانشگاه علوم پزشکی تهران فراهم آید.
 
وی تصریح کرد: افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی می‌تواند در رونق اقتصادی کشور و درآمدزایی دانشگاه تاثیر داشته باشد.
 
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تشکیل شورای مشورتی دانشجویان در هر مقطع تحصیلی در دانشکده‌ها خبر داد و گفت: تمام اعضای این شورا جزو مشاورین معاونت آموزشی محسوب می‌شوند و مسائل و مشکلات آموزشی دانشکده‌ها و دانشجویان را مطرح می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: استفاده از دانشجویان به عنوان بازوهای مشورتی نقش سازنده ای در شناسایی مشکلات آموزشی از دیدگاه گیرندگان خدمت و دستیابی به راهکارهای اجرایی ایفا می نماید.
 
نسبت استاد به دانشجو در برخی رشته‌های پزشکی نامتقارن است
 
وی با اعلام اینکه در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در برخی رشته‌ها نامتقارن است و البته در رشته‌های مختلف پزشکی این نسبت متفاوت است، افزود: افزایش جذب هیأت علمی توانمند و واجد شرایط علمی، حرفه‌ای و اخلاقی در دستور کار معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفته است.
 
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در سال گذشته مجوز جذب ۸۹ عضو هیأت علمی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کردیم که از ۳۰۰ داوطلب شرکت‌کننده در طی فراخوان آزمون‌های مختلف، ۷۴ نفر موفق شدند شرایط لازم را برای جذب به عنوان هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کسب کنند و در سال جاری نیز پیگیر مجوز جذب حدود ۵۰ نفر هیات علمی جدید هستیم.
 
وی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم مجوز استخدام برای دانشگاه‌ها صادر نشده است که این مساله باعث شده امروز با کمبود کارشناس آموزشی در حوزه آموزش مواجه شویم.
 
صبری، عمده‌ترین مشکل معاونت آموزشی را کمبود اعتبارت برای خرید تجهیزات آموزشی، مواد و وسایل آزمایشگاهی و نوسازی فضاها و تأسیسات آموزشی دانست و اظهار کرد: علی‌رغم اقدام مستمر دانشگاه برای انجام تعمیرات، بازسازی و نگهداشت ساختمان‌ها و هزینه‌کرد در این زمینه، اما همچنان شاهد فرسودگی فضاهای آموزشی پزشکی در اصفهان هستیم.
 
بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، وی گفت: امیدواریم خیران سلامت همانطور که در حوزه بالینی و بیمارستان‌سازی به خوبی وارد عمل شده‌اند، در عرصه توسعه آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز ورود جدی پیدا کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار