نقشه راه و سند توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه وبویراحمد در نشست ویژه مسئولان اجرایی و اقتصادی استان با معاونت علمی رئیس جمهوری به طور رسمی وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد و اعتبارات لازم در راستای ایجاد زیرساخت ها برای این مهم تامین خواهد شد.
کد خبر: ۷۵۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲ 02 June 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، کمک به اجرای طرح های توسعه فناورانه، تقویت شرکت های دانش بنیان، احیای ظرفیت های کار آفرینی متناسب با ویژگی های بومی استانها و مناطق مختلف کشور و همچنین احیا و تشکیل کارگروه های ویژه بمنظور ارتباط موثرو مفید بین نمایندگان و دانشگاه های مختلف در استان ها با معاونت علمی رئیس جمهوری یکی از رویکردهای مهم دولت و معاونت علمی رئیس جمهوری ظرف سال های اخیر بود است.

کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا به عنوان یکی از مناطق مستعد، با ظرفیت های متننوع اما مغفول مانده در حوزه های گوناگون صنعتی، و طرح های فناورانه و دانش بنیان از جمله در زمینه گیاهان دارویی در سال های اخیر مورد توجه و تاکید متولیان امر و معاونت علمی رئیس جمهوری قرار گرفته است.

مسئولان و مقامات اجرایی استان نیز با تمرکز بر همین ظرفیت ها و محورهای توسعه مدرانه یکی از راهکاهاری مناسب در توسعه این استان و خروج کهگیلویه و بویراحمد از محرومیت های تاریخی بویژه در شرایط خاص امروزی و مشکلات اقتصادی دولت را تکیه بر طرح های اقتصاد دانش بنیان در بخش های مختلف می دانند.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در جای جای کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین گنجینه هاست

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است. این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.

بومادران، بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه ازجمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

از این مجموع افزون بر یک هزار و ۲۰۰ گونه آن تنها در منطقه حفاظت شده دناست به گونه ای که به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

همین ظرفیت ها و گنجینه های ارزشمند نیز مسئولان و متولیان امر در دولت و استان را بر ان داشته تا با ایجاد زیرساخت های توسعه ای و اجرای سند توسعه و نقشه راه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد را را در مسیر رشد و مدار توسعه قرار دهند.

بر اساس برآوردهای انجام شده توسط متخصصان و تکنیسین های شرکت دانش بنیان میزان سرمایه گذاری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد رقمی افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال است.

سال گذشته چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دلار انواع کالا از کهگیلویه و بویراحمد صادر شد که از این میزان حدود ۸۰ درصد معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار گیاهان دارویی بوده است.

حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یک هزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دناست و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است

با توجه به اقلام تحریمی که شامل تمام صنایع است، امسال بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد فعالیت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری بر روی تولیدات دارویی و مواد اولیه متمرکز شده است.
 
خروجی نشست استاندار و مدیران کهگیلویه و بویراحمد با معاون رئیس جمهور چه بود؟ + تصاویر

کهگیلویه و بویراحمد بر مدار توسعه با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان و مدیران اجریی و اقتصادی خود در سلسله دیدارهای راهگشا و توسعه محور خود امروز نیز مهمان ویژه دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بود و به نظر می رسد در این نشست نیز گام های بزرگی برای شکوفایی استعداد های بالقوه و نهفته و حرکت در مسیر توسعه برداشته شد.

علی محمد احمدی در این نشست گفت: مقرر شد کارگروه ویژه گیاهان دارویی استان با محوریت معاونت علی رئیس جمهوری و با مشارکت نمایندگانی از مجموعه استانداری، سازمان برنامه و بودجه، جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مرتبط از جمله دانشگاه یاسوج تشیکل و نتایج مصوبات اجرایی شده به معاونت علمی رئیس جمهوری ارایه شود.

احمدی اظهار داشت: همچنین در این نشست سند توسعه و نقشه راه گیاهان دارویی استان به طور رسمی وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد.

وی تصریح کرد: همچنینی مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از سوی معاون علمی رئیس جمهوری برای کمک به زیرساخت های علمی و فناورانه شرکت های دانش بنیان به دانشگاه یاسوج تخصیص یافت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مبلغ پنج میلیارد ریال از این میزان به صورت بلاعوض و مابقی نیز از طریق صندوق پژوهش و فناوری شیراز به صورت وام های کم بهره به شرکت های دانش بنیان و واحدهای کارآفرین پرداخت خواهد شد.

وی واگذاری سوله های دانشگاه پیام نور و مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد به دانشگاه یاسوج و مجموعه پارک و علم و فناوری استان و همچنین تجهیز و تامین امکانات ضروری آنها را از دیگر مصوبات و تصمیم های راهگشا در راستای توسعه و تقویت شرکت های دانش بنیان در نشست مشترک مسئولان استانی با معاونت علمی رئیس جمهوری بود.

احمدی همچنین گفت: شناسایی و انتخاب شتاب دهنده ها و واحدهای جدید استارت آپ ها به عنوان یکی از مولفه های مهم توسعه علمی و فناورانه در جهت توسعه فعالیت های اقتصادی دانش بنیان نیز از دیگر مصوبات و تصمیم های مهم نشست امروز مجموعه مدیران اجرایی و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با معاون علمی رئیس جمهوی بود.

وی پیگییری معاونت علمی رئیس جمهوری با هیات رئیسه اتاق ایران برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر مصوبات و تصمم های مثبت و راهگشا در نشست امروز عنوان کرد.

همچنین سورنا ستاری نیز در این دیدار از پیگیری های خاص مجموعه مسئولان اجرایی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد از طرح های علمی و فناورانه تقدیر کرد و گفت: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تمامی توان از پذیرش طرح های نوین که سبب ایجاد تحول و رونق تولید و حل مشکل اشتغال جوانان در استان شود حمایت ویژه خواهد کرد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار