مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در واکنش به خبر رهاسازی فاضلاب آلوده به آنتی بیوتیک و هورمون در رودخانه زاینده‌رود از سوی دامداری‌ها و آبزی‌پروری‌ها، گفت: هیچ هورمونی برای پرورش دام و ماهی استفاده نمی‌شود.
کد خبر: ۷۵۲۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ 09 June 2019

شهرام موحدی در واکنش به خبر رهاسازی فاضلاب آلوده به آنتی بیوتیک و هورمون از سوی دامداری‌ها و آبزی‌پروری‌ها در رودخانه زاینده‌رود، اظهار کرد: دامداری‌های بزرگ و صنعتی که فاضلاب بسیار زیادی تولید می‌کنند، باید قبل از راه اندازی از سازمان های دامپزشکی و حفاظت محیط زیست مجوز دریافت کنند، محیط زیست نیز به هیچ عنوان مجوزهای ساده به دامداری های بزرگ و صنعتی نمی دهد برای اینکه باید فاصله آنها از آبهای سطحی و آبهای عمقی مشخص باشد و تصفیه خانه بیولوژیک داشته باشند.
وی ادامه داد: در پرورش ماهی نیز هیچ هورمونی برای ماهی ها استفاده نمی شود. این موضوع مانند شایعات استفاده از هورمون در مرغ است که سال ها پیش مطرح کردند و هنوز هم افکار عمومی بر این باور است که برای پرورش مرغ هورمون استفاده می شود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ هورمونی برای پرورش آبزیان استفاده نمی شود، افزود: میزان مصرف آنتی بیوتیک نیز در استخرهای پرورش ماهی فوق العاده پایین است زیرا بسیاری از بیماری ها ویروسی است، عفونی نیست که آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه وقتی ادعایی مطرح می شود باید مستنداتی وجود داشته باشد و ارائه اطلاعات براساس تحقیقات باشد، اظهار کرد: به نظر می رسد در این زمینه کاری تحقیقاتی انجام نگرفته است زیرا مستنداتی در این زمینه به ما ارائه نشده است، تنها موردی که در ایران در زمینه وجود آنتی بیوتیک ها در محیط های آبی انجام شده، رودخانه کرج بود که بررسی ها نشان داد آلودگی ناشی از فاضلاب انسان بوده است و شاید اگر خطری وجود داشته باشد ۹۹.۹ درصد متوجه چگونگی دفع فاضلاب‌های انسانی است.
موحدی با تاکید بر اینکه دلیل رشد کوتاه مدت مرغ های گوشتی تزریق هورمون در مرغداری ها نیست، افزود: رشد زودرس طیور به دلیل تغییرات ژنتیکی است، در مرغداری ها، مرغ گوشتی و تخمگذار دسته بندی می شوند و محل نگهداری آنها یک فضای فوق العاده بسته و از نظر نور، اکسیژن، تهویه، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها کنترل شده است و تغذیه طیور مانند گذشته نیست که با باقی مانده سفره تامین شوند.
وی ادامه داد: در گذشته گاوها روزانه پنج کیلو شیر تولید می کردند اما امروز ۶۰ کیلوگرم شیر تولید می کنند آیا می توان گفت که به گاو و دام هورمون تزریق شده که تولید شیر افزایش یافته است؟
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: هورمون ها به دلیل ساختاری که دارند، قابل خوردن نیستند مانند هورمون رشد که تزریقی است و یه دوز هورمون رشد برای انسان حدود ۸۰۰ هزار تومان است و باید مکرر استفاده شود تا به نتیجه برسد بنابراین اگر در مرغ ها هورمون آن هم به صورت مداوم استفاده شود قیمت هرکیلو مرغ ۵۰۰ هزار تومان می شود.
وی گفت: تزریق هورمون به دام و طیور هیچ توجیه علمی و اقتصادی ندارد و چنین چیزی امکانپذیر نیست.
موحدی تاکید کرد: تمام دامداری‌های صنعتی بزرگ تصفیه خانه دارند، چون مجوز از محیط زیست بسیار سختگیرانه عمل می کند می گیرند و تمام پساب‌های این‌ها مورد تایید محیط زیست باید قرار گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پایان گفت: اگر واقعیتی وجود دارد باید ناشی از تحقیقاتی باشد که ارائه می‌شود تا معضل را پیگیری و رفع کنیم زیرا یکی از ارکان حوزه سلامت جامعه حوزه دامپزشکی است که به آن توجهی نمی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار