طهماسبی با تاکید بر اینکه افزون بر 5 هزار هکتار سطح گل دیم و تولید بیش از 7 هزار تن انواع گل در داراب، موجب رونق تولید و اشتغال پایدار در این منطقه شده، اظهارمی دارد: سرمایه گذاری در زمینه تولید «اسانس تام» یا «کانکریت» در فارس در رابطه با تولید گل محمدی ضروری است و این امر از نظر ایجاد اشتغال و درآمد منطقه‌ای و ملی، ارزش افزوده بسیار بالایی را ایجاد می‌کند که امیدواریم شاهد راه اندازی زنجیره تولید در شهرستان داراب باشیم.
کد خبر: ۷۵۲۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 10 June 2019

میزان تولید کم‌نظیر گل محمدی
تابناک فارس به نقل از ایران:شهرستان داراب دارای بالغ بر 5 هزار هکتار گل محمدی است که از نظر تولید محصول ارگانیک و سالم، سطح و میزان تولید کم‌نظیر است، چرا که در دیگر کشورهای تولید کننده گل محمدی مانند بلغارستان و ترکیه، سطح زیر کشت این محصول حدود 2 تا 3 هزار هکتار است.

Related image

«محمدعلی طهماسبی» معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در جریان برگزاری این جشنواره با اشاره به اینکه بزرگترین دشت گل محمدی جهان متعلق به داراب و عمده آن در روستاهای «نوایگان» و «لایزنگان» این شهرستان واقع شده، می گوید: سطح کشت گل محمدی در برخی کشورهای مدعی بین 2 تا 3 هزار هکتار است از این رو، دشت گل محمدی در «لایزنگان» از ظرفیت های مهم برای کشور است.

طهماسبی با تاکید بر اینکه افزون بر 5 هزار هکتار سطح گل دیم و تولید بیش از 7 هزار تن انواع گل در داراب، موجب رونق تولید و اشتغال پایدار در این منطقه شده، اظهارمی دارد: سرمایه گذاری در زمینه تولید «اسانس تام» یا «کانکریت» در فارس در رابطه با تولید گل محمدی ضروری است و این امر از نظر ایجاد اشتغال و درآمد منطقه‌ای و ملی، ارزش افزوده بسیار بالایی را ایجاد می‌کند که امیدواریم شاهد راه اندازی زنجیره تولید در شهرستان داراب باشیم.

وی به برنامه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ساخت بیش از ۶۰۰ هکتار گلخانه در فارس اشاره کرده و می افزاید: امسال با برنامه ریزی صورت گرفته، این استان بیشترین تعداد گلخانه در مقیاس کوچک و بزرگ را راه اندازی خواهد کرد و در این راستا، اعتباری افزون بر 5 هزار میلیارد تومان تخصیص خواهد یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از سرمایه گذاران دعوت کرد، تا برای کمک به رونق اشتغال و جلوگیری از خام فروشی محصولات در داراب، در صنایع فرآوری گل محمدی و تولید اسانس گل این شهرستان سرمایه گذاری کنند.

نیاز به دبیرخانه دائمی جشنواره
«محمد مهدی قاسمی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این جشنواره اعلام می دارد که با توجه به قرارگیری بزرگترین دشت گل دیم جهان در این منطقه، این جشنواره به دبیرخانه دائمی نیاز دارد، تا با برگزاری آن در سطح جهانی از وجود کارشناسان بین المللی و جهانی صاحب فن و تکنولوژی استفاده کرد.

وی برند سازی را باعث ارتقای صنایع وابسته مانند عطر و ادکلن دانسته و می گوید: در حال حاضر کشورهای خارجی با استفاده از اسانس گل محمدی، ارزش افزوده و در آمد بسیار زیادی نصیب خود می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به مشکلات برخی باغداران منطقه «لایزنگان» و کوهستان‌های اطراف داراب، یادآوری می کند: برخی از باغ‌های این منطقه هنوز سند ندارد که باید بر اساس نقشه‌های دهه ۴۰ وضعیت این مناطق را بررسی کرد تا اگر باغ‌هایی وجود داشته و مربوط به اجداد اهالی باشد سند صادر شود و در غیر این صورت، می‌توان از دیگر ظرفیت های قانونی، این باغ ها را به آنان واگذار کرد.

این مقام مسئول با اشاره به این که خوشبختانه قسمتی از اراضی تثبیت مالکیت شده و در تلاش هستیم که به مردم کمک شود تا با آرامش بیشتری در اراضی در اختیار، اقدامات خودشان را انجام دهند، اظهار می دارد: اگر هم مالکیت این اراضی با توجه به فرآیند قانونی تثبیت نشود امکان واگذاری قانونی، از طریق ماده 3 حق بهره‌برداری برای مردم وجود دارد تا همانند سالیان متمادی به بهره‌داری ادامه دهند چرا که نظر دولت بر این است که بهره‌برداران بخش کشاورزی با آرامش بیشتری، به کشت و کار بپردازند.

Image result for ‫داراب گل محمدی‬‎

ضرورت ثبت جهانی دشت گل محمدی کوهستان داراب
«علی مظفری» فرماندار داراب هم می گوید: یکی از مهمترین خواسته های مردم کوهستان از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، سند دار شدن باغ‌های دیم کوهستان است که امیدواریم با پیگیری مسئولان مربوطه به نتیجه برسد.

وی از استانداری و میراث فرهنگی فارس خواستار ثبت جشنواره گل و گلاب داراب به عنوان یک رویداد ملی شد تا جشنواره سال های آینده در سطح ملی برگزار شود.

Related image

صادرات گل تولیدی داراب
«احمدرضا صالحی» سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی داراب نیز با اشاره به اینکه گل تولیدی این شهرستان به کشورهائی همچون فرانسه، آلمان، پاکستان، چین، و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود، می افزاید: گل محمدی داراب با کیفیت بالا و ارگانیک بودن از استقبال بی‌نظیری در دنیا برخوردار است و به همین دلیل برخی فعالان شهرهای مختلف کشور ازجمله میمند و قمصر کاشان مشتری های ویژه این گل هستند.

وی تاکید می کند: گل محمدی داراب ارگانیک است و فرآورده‌های آن نظیر گلاب، غنچه و اسانس گل محمدی به کشور‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های اروپایی و آسیایی صادر می‌شود و درحال حاضر ۴ واحد گلابگیری به صورت صنعتی و ۲۵ واحد به صورت سنتی در این منطقه فعال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار