کد خبر: ۷۵۳۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶ 13 June 2019

 عصر فردا جمعه قرار است دیداری خیرخواهانه و دوستانه با هدف کمک به برخی خانوارهای سیل زده مازندران در ساری برگزار شود که تعدادی از نام های برجسته فوتبال کشور برای این بازی به ساری می آیند.

در روزهایی که تیم ملی فوتبال پیشکسوتان ایران قهرمان جام جهانی پیشکسوتان شده، تعدادی از پیشکسوتان فوتبال کشور برای کمک به برخی خانواده های نیازمند قرار است در قالب تیم منتخب پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال در مقابل تیم منتخب پیشکسوتان فوتبال مازندران قرار بگیرند. این دیدار فردا و از ساعت ۱۸ در استادیوم شهدای ساری واقع در جاده دریا برگزار می شود. قضاوت این دیدار نیز بر عهده اشکان خورشیدی، داور بین المللی اهل دودانگه ساری است.
در این دیدار قرار است بازیکنان سرشناسی همچون علی کریمی، خداداد عزیزی، محمد نوازی، علیرضا اکبرپور، مهراد میناوند، مهدی فنونی زاده، رضا عنایتی، بهزاد داداش زاده، بهروز سلطانی، پرویز برومند، جواد منافی، پایان رأفت، بهنام طاهرزاده، مهدی امیرآبادی، محمدرضا مهدوی، سهراب انتظاری و علی لطیفی با سرمربیگری علی پروین به عنوان منتخب استقلال و پرسپولیس در زمین بازی کنند.
تیم منتخب پیشکسوتان مازندران نیز به سرمربیگری محمود سورتیچی با بازی بازیکنان مازندرانی باسابقه در فوتبال کشور از جمله اکبر محمدی، پیروز جغتاپور، محسن عاشوری، رضا تقوی، عبدالجلیل گل چشمه، محسن بنگر، شیث رضایی، باقر مظلومی، حسن کیومرثی، حسین برزگر، مجتبی مهمی، حسین مسگر ساروی، شهریار فیاضی، بهروز ولی پور، فریدون فضلی، محمدرضا سلطانی و لطیف شجاعی مقابل پیشکوستان سرخابی ها قرار بگیرد.
فراتر از یک بازی
برگزاری دیدارهای دوستانه خیرخواهانه بین تیم های منتخب رسمی بین المللی است. در همه جای دنیا تیم ها در قالب تیم های منتخب یا تیم اصلی رقابت هایی دوستانه را گاهی برگزار می کنند که عواید حاصل از فروش بلیط، تبلیغات و حق پخش تلویزیونی آن دیدارها به امور خیریه تعلق می گیرد. در ایران نیز این رسم انسان دوستانه فوتبالی سال های سال است که انجام می شود، اما چالشی که در مورد برگزاری این دیدارها وجود دارد، استقبال اندک هواداران از آن و درآمدهای کم به دست آمده از این مسابقات است. تا جایی که گاهی شاید هزینه برگزاری مسابقه از درآمد به دست آمده هم بیشتر شود.
استقبال فوتبال دوستان در این بازی و خرید بلیط برای تماشای دیداری دوستانه و خیرخواهانه با حضور چهره های صاحبنام سال های نه چندان دور فوتبال ایران، معامله ای دو سر برد است؛ هم به سیل زدگان کمک خواهند کرد و هم از تماشای یک دیدار که معمولاً حاشیه های جذاب و مفرحی هم دارد، لذت می برند.
با وجود اینکه گاهی چهره های نامداری برای برگزاری این دیدارهای خیریه در تیم ها حضور می یابند، هیجان نداشتن این بازی ها از نظر یک رقابت فوتبالی و دوستانه بودن آن سبب می شود که تماشاگران زیادی برای تماشای آن به ورزشگاه ها نروند. البته در این زمینه تبلیغات ضعیف این رقابت ها نیز اثرگذار است. بسیاری از فوتبال دوستان هم گاهی پس از برگزاری یک بازی خیرخواهانه دوستانه با خبر می شوند که چنین دیداری برگزار شد، چالشی که نه فقط در مازندران، بلکه در سراسر کشور برای دیدارهای دوستانه خیرخواهانه به چشم می آید.
راه های افزایش درآمد بازی های خیرخواهانه
با هماهنگی صدا و سیمای مرکز مازندران این دیدار بین منتخب پیشکسوتان سرخابی ها و منتخب پیشکسوتان مازندران قرار است فردا از سیمای مازندران به صورت زنده پخش شود. اما با توجه به اینکه در ایران به تیم ها بابت حق پخش تلویزیونی مبلغی پرداخت نمی شود، برای اثرگذاری مالی این دیدار در حمایت از سیل زدگان، سکوها مهم تر از پخش تلویزیونی هستند. با این حال پخش زنده تلویزیونی این دیدار می تواند در صورت پیگیری برگزارکنندگان مسابقه، به ایجاد انگیزه برای ورود شرکت ها و اسپانسرها و پرداخت هزینه تبلیغات دور زمین یا روی پیراهن بازیکنان دو تیم منجر شود.
یکی دیگر از راه های افزایش درآمد این دیدارهای خیریه در کشورهای مختلف دنیا، دریافت لباس بازیکنان نامدار حاضر در زمین و امضا کردن آن لباس توسط سایر بازیکنان برای به حراج گذاشتن آن است. رسمی که در دیدارهای خیریه ایرانی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. برنامه ریزی برای استفاده از این فرصت پس از بازی با حضور نیکوکاران و خیران برجسته و فعال در حوزه های مختلف اجتماعی، ساختار اجتماعی و نیکوکارانه این دیدارها را سامان می دهد و ارزش برگزاری آن را بیشتر می کند.
همچنین برای اثرگذارتر بودن این قبیل دیدارها، علاوه بر مسئولان برگزاری مسابقه و مدیران اداراتی مانند ورزش و جوانان یا بهزیستی، کمیته امداد و برخی دستگاه های دیگر، کانون های هواداران باشگاه های مختلف نیز می توانند پیشگام شوند. در مازندران تیم های فوتسال شهروند ساری، فوتبال نساجی مازندران و والیبال کاله آمل ۳ باشگاه پرطرفدار هستند که در هر بازی آنها هزاران طرفدار روی سکوهای ورزشگاه ها می نشینند و با خرید بلیط به تشویق تیم مورد علاقه اشان می پردازند.
هماهنگی بین این کانون های اجتماعی که ارتباطی مستقیم با فضاهای ورزشی دارند و اتفاقاً برای ورود به این فضاها در طول سال نیز هزینه می کنند، می تواند هم به کیفیت و هیجان دیدارهای دوستانه فوتبال برای امور خیریه کمک کند و هم باعث شود که میزان درآمد بازی برای کمک به جامعه هدف به شکل چشمگیری افزایش یابد.
بی تردید پر شدن استادیوم ۱۵ هزار نفری شهدای ساری برای بازی فردا اتفاقی چندان دور از ذهن نیست، اگر کانون های هواداران این ۳ باشگاه نوعی تفاهم همکاری و همیاری در این قبیل رویدادهای ورزشی-اجتماعی که تعدادشان در سال به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد با یکدیگر داشته باشند. در این زمینه نقش سمن های اجتماعی فعال استان نیز می تواند در کشاندن گروه های مختلف اجتماعی به استادیوم های ورزشی برای گذراندن ساعاتی سرگرم کننده و مشارکت در امری خیرخواهانه بسیار پررنگ و اثرگذار باشد.
۳۰۰ خانوار سیلزده چشم انتظار کمک خیرین
دیدار خیریه فردا بین منتخب پیشکسوتان سرخابی ها و منتخب پیشکسوتان مازندران، از نظر فوتبالی شاید کیفیت و ارزش چندان بالایی نداشته باشد، اما اگر فوتبال دوستان ساری و شهرهای اطراف و حتی فعالان اجتماعی به این موضوع بیندیشند که هنوز خانواده های زیادی در این استان، پس از سیل به شرایط عادی زندگی بازنگشته اند و صدها خانواده در مناطق سیل زده مازندران هستند که زیر پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند، آن گاه ارزش پر شدن سکوهای استادیوم شهدای ساری در دیدار فردا روشن خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های رسمی دستگاه‌های متولی از جمله استانداری مازندران، ۳۰۰ خانوار سیلزده استان که خانه‌هایشان بر اثر سیل خسارت دید، خانوارهای کم بضاعتی هستند که تحت پوشش هیچیک از نهادهای حمایتی قرار ندارند و به همین دلیل هم ساخت خانه برای آنان نیازمند کمک ویژه خیرین است.

اگرچه دولت کمک بلاعوض حدود ۱۰۰ میلیون ریالی را برای کمک به مرمت و بازسازی واحدهای مسکونی این خانوارها در اختیارشان قرار داد، ولی این خسارت دیدگان با وجود این کمک‌ها و تسهیلات بانکی قادر به تکمیل واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل نیستند.

سیل اواخر اسفند ماه ۹۷ و فروردین ۹۸ در دو مرحله ۱۵ شهرستان مازندران را تحت تاثیر قرار داد و برابر آمارهای رسمی به حدود ۶ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی استان خسارت زد که در این میان حدود ۸۰۰ واحد به طور کامل تخریب شد.

گزارش رسمی استانداری مازندران نشان می دهد که دولت تاکنون ۲۴۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای ساخت واحدهای مسکونی و مرمت آنها به سیل زدگان استان پرداخت کرد. علاوه بر این از محل حساب ۱۰۰ امام نیز ۵۴ میلیارد ریال کمک بلاعوض در اختیار خانوارهای محروم خسارت دیده ناشی از سیل از جمله خانواده های دارای ۲ معلول، تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار گرفت، ولی ۳۰۰ خانواری که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد امام نیستند، به تنهایی قادر به زدودن آثار و خسارت های سیل از خانه‌هایشان نیستند و به انتظار کمک خیرین نشسته اند.

برگزاری مسابقه فوتبال دوستانه و خیریه پیشکسوتان با حضور نامدارترین بازیکنان سه دهه گذشته مستطیل سبز در ایران یکی از اقدامات خیرخواهانه برای کمک به این خانوارهاست تا آنان نیز بتوانند همانند سایر سیلزدگان به خانه‌هایشان برگردند.

شفاف بودن تزریق عواید این بازی ها به جامعه هدف نیازمند، که تا کنون نیز دیده شده است، فرصتی برای جذب کمک های مردمی و ترویج فرهنگ نیکوکاری در استادیوم هاست، مکان هایی که شاید به خاطر کمرنگ بودن چنین اقدامات فرهنگی در آنها طی سال های اخیر خشونت بیشتری را به خود می بینند. این فرصت در مازندران که هوادارانِ تنها نماینده اش در لیگ برتر اخیراً از سوی کمیته برگزاری مسابقات لیگ برتر به عنوان بهترین هواداران و میزبانان لیگ هیجدهم معرفی شدند، به شکل کاملی وجود دارد. فقط به کمی برنامه ریزی و هماهنگی نیاز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار