عضو هيئت مديره نظام صنفي كشاورزي شهرستان اصفهان گفت: حجم آب زاينده رود برای کشاورزان از 25 خردادماه به تدریج کاهش میابد و با شيب ملايم جریان دارد و تا 30 خرداد ماه بسته خواهد شد.
کد خبر: ۷۵۳۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳ 13 June 2019
محمدرضايي در گفت و گو با خبرنگار تابناك اظهار داشت: در حال حاضر جلسه شوراي هماهنگی زاینده رود تشكيل نشده  و اين جلسه به تعويق افتاده است در صورتی که درخواست نظام صنفی کشاورزی برگذاری هرچه زودتر این جلسه در خصوص تخصیص آب کشت تابستانه (آب صیفی) بوده چرا که کشاورزان باید برای این کشت نهاده های کشاورزی و مزارع خود را آماده کنند.
وي با بيان اینکه در خصوص تخصيص آب براي كشت تابستانه هرچه زودتر باید تصميم گيري شود، ادامه داد: با توجه به اينكه تا امروز شاهد 2150 میلیمتر بارش در شهرستان کوهرنگ در سال آبي 97-98 بوديم به صورتي كه در 60 سال گذشته نادر بوده است و در حدود 2 ميليارد متر مكعب آورد آب این بارش هاي يكسال آبي خواهد بوده بنابراين لازم است آب براي كشت تابستانه كشاورزان و همچنین آب برای محیط زیست در شورای هماهنگی زاینده رود اختصاص يابد.
عضو هيئت مديره نظام صنفي كشاورزي شهرستان اصفهان با اعلام اينكه در صورت تخصيص آب براي كشت تابستانه شاهد جاري شدن آب در تيرماه به مدت 100 روز براي كشت صیفی خواهيم بود، گفت: آب براي كشت پاييزه سال زراعی 98 – 99 لازم است سر موعد به كشاورزان اختصاص يابد زيرا كه امسال با بارش هاي سه مرحله اي كه صورت گرفته مشكل كمبود آبي نداريم.
وی بیان داشت: اگر طبق انچه شنیده و شایع شده است، شرکت مدیریت منابع آب ایران  بخواهد زمینهای جنب سد تنظیمی زاینده رود را برای احداث پمپاژخانه طرح بن - بروجن به استان چهارمحال و بختیاری واگذار کند، کشاورزان حق آبه دار و همچنین حامیان محیط زیست استان اصفهان از پا نخواهند نشست و با تعداد و نفراتی بیشتر و با عزمی راسخ و همتی والا ، برای متوقف کردن عملیات لوله گزاری در این منطقه، حضور خواهند یافت که این امر مسبوق به سابقه و جدی است. 
محمد رضایی افزود:   مسئولیت هراتفاق ناگواری که در این باره رخ دهد دقیقا و مستقیما بر عهده شرکت منابع آب ایران و آمران و پیگیری کنندگان این طرح غیر قانونی و غیر کارشناسی خواهد بود.
وی افزود:  چنانچه این واگذاری صحت داشته باشد کاملا بر خلاف مصوبه دهمین جلسه شورای عالی آب یا همان مصوبه 9 آماده ای مصوب و  معروف است.

حذف نام رودخانه ملي زاينده رود و تالاب گاوخوني از كتب درسي
 
عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان ادامه داد:  سئوالی که مطرح میشود این است که چرا و به چه علت  اصفهان باید اینگونه و با این شدت مورد هجمه گسترده  اصفهان ستیزان قرار گیرد. 
وی گفت: از طرفی به دنبال تجزیه استان اصفهان به اسم استان اصفهان شمالی هستند و از طرف دیگر رودخانه ملی زاینده رود  و تالاب بین‌المللی گاوخونی که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است را با خیانتی اشکار از کتاب های جغرافیای دوره دهم دوره متوسطه حذف می کنند تا پس از این هم صدای هر مطالبه ی به حقی را خاموش کرده باشند.
وی ادامه داد: وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران باید پاسخگو باشد که چرا  به دنبال واگذاری زمینهای اطراف سد تنظیمی زاینده رود برای طرح بن - بروجن هستند آن هم در شرایطی که طبق مصوبات قانونی و صریح قبل، هر بارگزاری جدید بر زاینده رود تا برگشت حقابه  قانونی و شرعی  حق آبه داران و محیط زیست ممنوع شده است. 
وی گفت: طبق مصوبات موجود پروژه  انتقال اب به بن - بروجن  باید بعد از افتتاح تونل سوم کوهرنگ و تونل بهشت آباد  اجرا شود و تا اتمام این دو پروژه و افتتاح آن و ورود آب از این دو پروژه به زاینده رود، حق برداشت برای بروجن و هر برداشت جدید دیگر ممنوع و غیر قانونی است.
وی گفت: سئوالی بسیار مهم  در این زمینه قابل طرح است که چگونه و به چه دلیل، با توجه به قرار گرفتن بروجن در حوضه آبریز پر آب کارون، نقشه   برداشت آب از حوضه بی آب زاینده رود   مطرح و پیگیری میشود ؟ و آیا اصلا  این طرح منطقی و عاقلانه و به صرفه است ؟ در صورتیکه با هزینه کمتر و مسافت کوتاهتری میتوان آب را از سد کارون ۴ برای بروجن انتقال داد .
وی ادامه داد: بعد از  گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی ایران و تاکنون  هیچکس و هیچ قدرتی و هیچ دولتی نتوانسته است از خارج از کشور این نظام دینی و مردم سالار  را به زانو در آورد ولی متاسفانه در داخل کشور عده ای کمر همت را برای تجزیه و نابودی کشور بسته اند و راه را برای تجزیه کشور و خرد شدن آن و ناراضی کردن مردم بعنوان صاحبان واقعی ان  فراهم می‌کنند بنابراین بر دلسوزان نظام و کشور واجب است که ریشه این کوردلان را قبل از هر اقدامی خشک کنند.
وی اظهار داشت: شاهد هستیم که هر کجای ایران  اتفاقی ناگواری رخ دهد اولین کسانی کهبرای کمک در صف اول قرار دارند و با تمام وجود ورود پیدا می کنند مردم استان اصفهان هستند پس چه شده و چه اتفاقی افتاده که همیشه باید بیشترین ظلم ها و بی قانونی ها به این استان روا باشد.
 
ع.ق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار