کد خبر: ۷۵۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴ 19 June 2019

 طی یک ماه اخیر درحالی قیمت سیب زمینی به طور مجدد روند افزایش پیدا کرد و به بیش از ۷۰۰۰ هزارتومان رسید که برخی عامل این گرانی را رفع ممنوعیت صادرات و افزایش صادرات این محصول به دلیل نوسان نرخ ارز می دانند.

در روزهای پایانی سال ۹۷ و اوایل فروردین ماه ۹۸ با وقوع سیل در استان‌های تولیدکننده و ایجاد مشکلاتی در برداشت و سیستم حمل و نقل جاده‌ای در ایام نوروز و افزایش روند صادرات به دلیل نوسان نرخ ارز، شرایط برای افزایش جهشی قیمت برخی محصولات صیفی از جمله پیاز و سیب زمینی کلید خورد تا جایی که با افزایش چشمگیر نرخ پیاز، سیب زمینی هم شامل افزایش قیمت پنج تا هفت هزار تومانی شد که با وجود تلاش دست اندرکاران، قیمت این محصول کاهش نیافت تا جایی که مسئولان ناچار به ممنوعیت صادرات این دو محصول از ۱۵ فروردین ماه سال ۹۸ شدند.

با اعمال ممنوعیت صادرات این دو محصول توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، به تدریج قیمت هر کیلوگرم پیاز و سیب زمینی روند کاهشی به خود گرفت به طوری که نرخ هر کیلوگرم آن در مقاطعی در مزرعه ۱۸۰۰ تا ۳,۳۰۰ تومان و در میدان میوه و تره بار تهران و بازار بین ۳۵۰۰ تا ۴,۷۰۰ تومان شد.

با ورود سیب زمینی نو و کاهش قیمت این محصول در بازار، به طور مجدد در ۳۱ اردیبهشت ماه امسال صادرات این دو محصول آزاد سازی شد که از زمان آزادسازی تاکنون به طور پلکانی قیمت این محصول افزایش پیدا کرد، به طوری که امروز قیمت این محصول در مزرعه به ۴۲۰۰ تا ۴,۸۰۰ تومان رسید.

طبق نرخ‌نامه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی بین ۴۰۰۰ تا ۶,۰۰۰ تومان و در سازمان میادین شهرداری تهران بین ۵۵۰۰ تا ۶,۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

افزایش قیمت مجدد سیب زمینی ربطی به تولید ندارد

«حسین اصغری» مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: افزایش قیمت مجدد سیب‌زمینی در یک ماه اخیر هیچ ارتباطی به حجم تولید این محصول ندارد زیرا سالانه و در چهار فصل سال این محصول استراتژیک کشت می‌شود.

وی اظهار داشت: طبق آمار سال ۹۷، بیش از پنج میلیون تن سیب زمینی در سطح ۱۴۵ هزار هکتار در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان در قالب کشت معمولی و طرح استمرار تولید شد که بیشترین میزان تولید مربوط به استان‌های اردبیل، همدان، فارس، اصفهان و کردستان بوده است.

مدیر کل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه تولید این محصول امسال نیز مشابه سال گذشته بوده است، افزود: ما کمبودی در تولید این محصول نداشته‌ایم تا قیمت آن در بازار تأثیر بگیرد.

اصغری اضافه کرد: البته ممکن است به دلیل بارندگی‌ها و مسائلی در سیستم حمل و نقل گاهی مواقع برداشت محصول یا عرضه آن به بازار دچار تأخیر شود که البته این موضوع در خصوص اکثر محصولات کشاورزی صدق می‌کند.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در کشت بهاره و طرح استمرار سال ۹۷ - ۹۸، در مجموع ۶۰۵ هزار تن سیب زمینی در سطح ۲۰ هزار و ۲۰۰ هکتار تولید شد که از این میزان ۱۵۰ هزار تن تولید در سطح زیرکشت ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار مربوط به طرح استمرار و تولید ۴۵۵ هزا رتن در سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به کشت بهاره بوده است.

وی یادآورشد: در کشت بهاره و طرح استمرار سال ۹۶ - ۹۷، در مجموع ۶۵۷ هزار تن سیب زمینی در سطح ۲۱ هزار و ۴۰۰ هکتار تولید شد که از این میزان ۱۵۷ هزار تن تولید در سطح زیرکشت ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار مربوط به طرح استمرار و تولید ۵۰۰ هزارتن در سطح ۱۵ هزار و ۶۰۰ هکتار مربوط به کشت بهاره بوده است.

کاهش صادرات سیب زمینی نسبت به سال گذشته شد

در این ارتباط، «شاهرخ شجری» مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق آمار گمرک صادرات سیب زمینی در دو ماهه نخست سال ۹۸، نزدیک ۲۱ هزار و ۲۰۰ تن به ارزش ۹ میلیون و ۳۰۰ دلار شد در حالی که در مدت مشابه سال ۹۷ میزان صادرات این محصول حدود ۶۵ هزار و ۸۳ تن به ارزش ۲۰ میلیون و ۱۰۰ دلار بوده است.

به گفته وی، در مجموع صادرات سیب زمینی در سال ۹۷ نیز ۵۲۹.۸ هزار تن به ارزش ۲۰۲.۷۸ میلیون دلار بود.

وی با تاکید بر اینکه تنظیم بازار داخلی محصولات کشاورزی از اهمیتی ویژه برخوردار است، اضافه کرد: با اعمال ممنوعیت صادرات در اردیبهشت ماه امسال به منظور تنظیم بازار داخلی محصول سیب زمینی و پیاز تاکنون حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار