فاطمه کاویانی؛ خبرنگار روزنامه اصفهان امروز
کد خبر: ۷۵۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶ 21 June 2019

به گزارش تابناک، اصفهان این روزها در هیاهوی حضور وزیران نیرو و امور خارجه روزهای دیپلماتیکی را پشت سر می گذارد اما مهمان ناخوانده دیگری نیز در این بین حضور داشت و آن ریزگردها بودند. ریزگردهایی که شاید بتوان گفت پس از ناامیدی مردم اصفهان از شنیدن صدایشان توسط مسئولان ضرورت رسیدگی به مطالبه اصلی مردم اصفهان یعنی آب را فریاد می زدند.

وزیر نیرو به اصفهان آمد. سفر سه روزه بود. در این سفر پروژه های اقتصادی زیادی به بهره برداری رسید. تفاهم نامه های تاثیرگذار در سطح استان، کشور و منطقه به امضا رسید.

اما مردم اصفهان در لابه لای تمام این پروژه ها و دست آوردها نگاه کنجکاو و جستجوگری داشتند تا ببینند در آخرین روزهایی بهار 98 وضعیت رودخانه و شاهرگ حیاتی این شهر چه سرنوشتی خواهد داشت. 

وزیر هم آمد و گفت: جاری بودن زاینده رود طبق برنامه زمان بندی انجام می گیرد و توضیح داد: چگونگی جاری بودن آب زاینده رود در سال جاری بر اساس برنامه زمان بندی و محاسبات آب منطقه ای نسبت به ورودی مخزن سد انجام می شود. این یعنی دریچه های مخزن سد زاینده رود که از روزها قبل حجم خروجی آب از آنها کاهش پیدا کرده بود به حداقل میزان خود می رسد.

زاینده رود برای اصفهانی ها تنها به عنوان مرکزی برای تفریح و گردشگری تلقی نمی شود بلکه این رودخانه به تالاب بین المللی گاوخونی می ریزد که سال ها است در انتظار تصمیمی قطعی برای حیات آن مردم اصفهان به ویژه مردم شرق اصفهان مانده اند. 

در حالی تالاب بین المللی گاوخونی در پیچ و خم تصمیمات دولتمردان مانده است که 44 تالاب دیگر کشور که حال و روز مساعدی نداشتند با حجم بارندگی های بهار امسال از 40 تا 100 درصد احیا شدند حال اینکه گاوخونی از بارندگی های مطلوب بهاره نیز بی بهره ماند.

از سوی دیگر زاینده رود تامین کننده آب چاه هایی است که از غرب تا شرق استان اصفهان به وسیله آن کشاورزی انجام می دهند.

برغم اینکه مردم اصفهان روز گذشته در آخرین روز سفر وزیر نیرو و حضور وزیر امور خارجه با پلاکاردهایی در مقابل استانداری ایستادند و خواستار رسیدگی به وضعیت زاینده رود و گاوخونی که ارتباط تنگاتنگ این بار نه با معیشت که با حیات این مردم دارد شدند اما به نظر می رسد این صداها نتوانسته است از پشت شیشه های نسبتا ضخیم استانداری عبور کند و به گوش مسئولان برسد.

اینکه مسئولان کشوری آیا این صداها را شنیده اند یا نه باید منتظر ماند و در روزهای آینده دید. مطالباتی که سالیان سال است روی میز مسئولان گرد فراموشی بر آن نشسته است آیا دستخوش تغییر و تحولی خواهد شد یا نه؟

زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی دیگر به معیشت عده ای خاص یعنی مردم شرق اصفهان مربوط نمی شود بلکه ریه های اصفهان و حتی ممکن است کشور در روزهای آینده درگیر مسائل جانبی خشکی تالاب گاوخونی شود. آب؛ مطالبه اصلی مردم اصفهان این بار نه فقط برای شهروندان اصفهانی است که برای آینده یک کشور است.

 

برچسب ها: اصفهان ، وزیر نیرو ، آب ، ریزگرد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار