کشته‌شدن توله‌خرس سوادکوهی، آن هم به تلخ‌ترین شکل ممکن خاطر همه را جریحه‌دار کرده است. خبرش که منتشر شد اقشار مختلف جامعه به آن واکنش نشان دادند و خواستار مجازات عاملان بی‌رحم سنگسار حیوان زبان‌بسته شدند.
کد خبر: ۷۵۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸ 24 June 2019

روزنامه همشهری ،اما همه ماجرا این نیست. حال خیرین سوادکوه می‌خواهند برای حفاظت بهتر از حیات‌وحش برای محیط‌زیست پاسگاه محیط‌بانی بسازند. ضمن اینکه2نکته مهم دیگر هم در کنار این حادثه نیاز به توجه و بازنگری دارد.

 

به گفته حسینعلی ابراهیمی کارنامی، اتفاق خوبی که افتاد و برای سازمان حفاظت محیط‌زیست ارزشمند بود، مستند‌سازی کشتن خرس در سوادکوه بود. به گفته او وقتی تخریب محیط‌زیست مستند باشد، می‌توان با متخلف برخورد قضایی دقیقی انجام داد.

 

اما نکته دیگر که از آن غافل شده‌ایم، چهره عمومی و طبیعت‌دوست مردم سوادکوه است. اصولا با هر خبر منفی نگاه‌ جامعه به ساکنان محل وقوع حادثه تغییر می‌کند.

مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران در این‌باره به همشهری می‌گوید: سال گذشته در سوادکوه با اصرار اهالی یک منطقه شکار ممنوع را به ثبت رساندیم و یک منطقه حفاظت شده را به پیشنهاد مردم در دستور کار داریم.

مردم، حامی محیط‌زیست هستند. اینکه 2نفر کار غیراخلاقی انجام دادند، نباید به همه نسبت داد. باید از کسانی که فیلم گرفتند و خانمی که برای حمایت از خرس التماس می‌کرد تقدیر شود که این کار را انجام دادیم. آنها هم اهالی این منطقه هستند. اما طبیعی است که مردم ایران از این رخداد خشمگین باشند و به‌نظر من حق دارند.

 

ابراهیمی گفت: در 2سال گذشته مردم سوادکوه مناطق مختلفی را برای حفاظت پیشنهاد داده‌اند. بخشی از پیشنهادهای آنها نیز مورد موافقت دفتر مرکزی قرار گرفت.

ایجاد منطقه شکار ممنوع در منطقه ارفه‌کوه و منطقه حفاظت‌شده در سواد‌کوه با مجموع 30هزار هکتار ازجمله اینهاست. بارها ما از مردم منطقه درباره برخورد با شکارچی و متخلفان درخواست کمک داشته‌ایم.

مازندران نیز مانند سایر نقاط کشور است؛ این عده و عُده، کفاف مسئولیتی که به سازمان محیط‌زیست سپرده‌اند را نمی‌دهد. به همین دلیل اگر در جایی موفق عمل می‌کنیم به‌خاطر حمایت مردمی است. سوادکوه نیز از همین مناطق است. بیشتر گزارش‌های مردمی درباره جاده‌سازی‌ها و قطع درختان است.

 

علی‌اکبر یداللهی، معاون فنی سازمان حفاظت محیط‌زیست استان مازندران نیز می‌گوید: در این استان، 11منطقه شکار ممنوع و 21منطقه تحت عنوان پارک ملی، پناهگاه حیات‌وحش و اثر طبیعی ملی و منطقه حفاظت‌شده داریم که بیشتر این مناطق به درخواست مردم حفاظت شده‌اند.

به‌طور مثال منطقه «آریم» که حدود 5هزار هکتار است در سال 94به منطقه شکار ممنوع تبدیل و با مراقبت مردم دوباره تمدید شد. از ابتدای سال 97 مردم سوادکوه نیز از سازمان حفاظت محیط‌زیست خواستند که منطقه ارفه‌کوه به وسعت 11هزار هکتار را منطقه شکار ممنوع اعلام کنیم. این درخواست مصوب شد و در روزنامه رسمی نیز اعلام شده است.

ولی نکته مهم‌تر این است که تابلوهای حریم منطقه شکار ممنوع نیز توسط مردم منطقه خریداری و در مناطق صعب‌العبور مثل انتهای دره و بالای یال کوه نصب شد. در کوهستان هزینه نصب تابلو چندبرابر نقاط معمولی است. منطقه بلس‌کوه در تنکابن با وسعت 4هزار هکتار نیز با درخواست مردم به منطقه حفاظت‌شده تبدیل شده است.

 

او در مورد حادثه کشته‌شدن توله‌خرس در منطقه سوادکوه گفت: خیرین منطقه حاضر شده‌اند که قطعه زمینی را در سوادکوه برای احداث پاسگاه محیط‌بانی در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دهند و در ساخت نیز مشارکت کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار