المیادین:
وبگاه خبری شبکه المیادین سرنگونی پهپاد آمریکایی را موفقیت اراده ایرانی‌ها در منصرف کردن ترامپ از ورود به ماجراجویی خطرناک توصیف کرد.
کد خبر: ۷۵۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱ 24 June 2019

وبگاه خبری المیادین در یادداشتی به قلم قاسم عز الدین با عنوان « چه چیزی در پس انصراف ترامپ از جنگ بود؟»، تاکید کرد هراس آمریکا از نابودی منافع و پروژه‌هایش در منطقه، آن را از هر گونه اقدام نظامی علیه ایران منصرف کرده است.

در این یادداشت آمده که «ترامپ می‌گوید، ده دقیقه مانده به حمله به ایران از تصمیم خود منصرف شده است. چون ادعا می‌کند که تمایل نداشته بسیاری ایرانی کشته شوند در حالی که ایران فقط یک هواپیمای بدون سرنشین او را زده است؛ اما باید گفت چیزی که او را مجبور به عقب‌نشینی کرد، تهدید ایران درباره پاسخ به نظامیان آمریکایی و منافعشان بود که می‌توانست به جنگی باز و تمام عیار در منطقه منجر شود.

به نوشته المیادین، روایت رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه دلش به حال قربانیان هر اقدام نظامی علیه ایران می‌سوزد با واقعیات مربوط به گفت‌وگوها در کاخ سفید آن هم یک روز قبل از لغو تصمیم او برای اقدام نظامی تکذیب می‌شود، وقتی که  او در جمع مشاوران و ژنرال‌ها و نمایندگانی از کنگره آمریکا مطلع شد بمباران رادارها و سیستم‌های موشکی ایران می‌تواند به کشته شدن یکصدوپنجاه ایرانی منجر شود، چیزی که  روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع حاضر در این گفت‌وگوها بیان داشت. در همین خصوص بعید هم است که ترامپ به توصیه  مجری محبوبش در شبکه «فاکس‌نیوز» که جنگ را دیوانگی خوانده بود از این تصمیم صرفنظر کرده باشد.

این وبگاه خبری افزود: ترامپ در جستجوی چیزی است که آن را حملات موضعی به ایران می‌خواند و در این خصوص تحت تاثیر جنگ طلبان دولت خود به رهبری جان بولتون و مایک پامپئو قرار گرفته است. پامپئو یک هفته قبل از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در واکنش به حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان ضمن مقصر خواندن ایران در حمله مذکور گفته بود که پاسخ آمریکا شامل بمباران چند پایگاه نظامی ایران و اعزام یک هزار نظامی به منطقه است، اما دلایل توقف چیزی که یک هفته پیش پامپئو به آن اشاره داشت معلوم نشد و به نظر می‌رسد که دلیل توقف همان اقدام نظامی محدودی که پمپئو از آن سخن گفته بود همان دلیل انصراف ترامپ در ده دقیقه مانده به واکنش نظامی به سقوط پهپاد آمریکایی بود.

المیادین نوشت: چه بسا نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم به بن بست آمریکا و به طور مشخص ترامپ در دشمنی با ایران اشاره می‌کند. او در دعوت به کاهش تنش آمریکا با ایران، ایران را دشمنی خطرناک توصیف می‌کند و می گوید که ایران با کشورهای سرسپرده که حرف‌شنوی دارند و آمریکا را شیر جنگل می‌دانند، فرق می‌کند. به معنای دیگر پلوسی می‌گوید ایران مثل روسیه، چین و قدرت‌های بزرگ، یک اقدام نظامی آمریکا را دو تا و کلوخ را با سنگ جواب می‌دهد.

المیادین تاکید کرد: در همین راستا ورود ترامپ به ماجراجویی نظامی علیه ایران دشوار است، چون بر خلاف تصور ترامپ اقدام نظامی محدود نخواهد بود و مقامات سیاسی و نظامی ایران بارها تهدید کرده‌اند که هر گونه تجاوزی را پاسخ خواهند داد و پاسخ آنها محدود نخواهد بود.

این وبگاه خبری ادامه داد: ایرانی‌ها تهدید کرده‌اند اگر آمریکا بخواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، تنگه هرمز را خواهند بست و این از موضع کاملا برابر است. بنابراین انصراف ترامپ از اقدام نظامی ربطی به دلسوزی وی برای جان ایرانی‌ها ندارد، بلکه بیم وی از کشته شدن نظامیان آمریکایی و سقوط پروژه آمریکاست.

به باور نویسنده،  چه بسا عزم جزم ایرانی‌ها در منصرف کردن ترامپ از ورود به ماجراجویی خطرناک موفق عمل کرده است از همین روست که ترامپ از ایران به خاطر سرنگون نکردن دیگر هواپیمای جاسوسی آمریکا با سی و پنج سرنشین قدردانی می‌کند. با وجود اینکه آمریکا هنگامی که سرتیپ «امیر علی حاجی زاده»، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خبر سرنگونی پهپاد را اعلام کرد، درباره آن ابراز تردید کرد.

  عزالدین با بیان اینکه قدرت نمایی ایران در سرنگونی پهپاد از سرکشی و غلوگویی پامپئو هم کاسته است، افزود: تقلای عربستان در لندن و  همچنین اسرائیل برای قانع کردن غربی‌ها و ترامپ به آتش افروزی در منطقه هم بی نتیجه مانده است، در حالی که آنها گمان می‌کنند که نابودی ایران دق دل و عقده شان را خالی می‌کند.

المیادین نوشت: چه بسا سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء ایران می‌خواهد به کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) یادآوری کند که یک کشور نمی‌تواند بر بخشی از منطقه تحکم کند. جنگ برای همه و ثبات برای همه است.

سرلشکر رشید روز یکشنبه با تاکید بر اینکه در صورت وقوع درگیری در منطقه، دامنه و زمان آن از سوی هیچ کشوری قابل مدیریت نخواهد بود، تصریح کرد: ما به دنبال جنگ نبوده و نیستیم، ولی با قدرت از منافع ملت شریف ایران در برابر هر نوع تهدید و تجاوزی دفاع خواهیم کرد.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) خاطرنشان کرد: سرنوشت منافع ملت‌های منطقه، به هم پیوسته است و تقسیم صلح و جنگ امکان پذیر نیست. وی گفت: یا همه در مسیر ثبات حرکت خواهیم کرد یا منطقه بر اثر سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا و تحریک برخی کشورهای معلوم درگیر بی ثباتی و جنگ خواهد شد.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار