معلمی شیوه انبیاست و کسی که در این مسیر سخت تلاش کرده تا بتواند آموخته‌ها را به اندوخته‌ها تبدیل کند، قطعاً به شیوه پیامبران رفتار کرده و تا پایان تاریخ جاودان خواهد ماند.
کد خبر: ۷۵۷۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 26 June 2019

کسی که دکتر علی عبدالعالی را نشناسد وقتی اجرای برنامه‌های علمی او را روی صحنه یا تلویزیون می‌بیند، گمان می‌کند با یک هنرمند، شومن و یا شعبده‌باز روبرو شده است و در ابتدا تا وقتی به سخن نیامده باشد باورش سخت است که او استاد و دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران و معاونت پژوهشی دانشکده مهندسی برق باشد.

ويژه برنامه «نوجوانی، نوجويی» با محوریت گردهمایی بزرگ مراکز علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی با مخاطب نوجوان، کاری از شهرداری منطقه 4 اصفهان است که پنجشنبه و جمعه 30 و 31 خردادماه در محل باغ غدیر اصفهان برگزار شد.

باغ غدیر مملو از بزرگان فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی شهر اصفهان

«نوجوانی، نوجويی» اين فرصت را برای نوجوانان فراهم کرده تا با 50 رشته و موضوع فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی آشنا شوند و مطابق سليقه و استعداد خود به انتخاب رشته مورد علاقه خود بپردازند.

در اين گردهمايی بزرگ از مراکز و موسسه‌هایی که از بهترین و کارکشته‌ترین‌ها در شاخه خود هستند دعوت به عمل آمد و فضای باغ غدیر را مملو از بزرگان شهر اصفهان کرد.

در این گردهمایی در هر غرفه با نوجوانان گفتگو شده تا با مشاوره و شناخت دقيق از ظرفيت‌های سطح شهر برای خود از ميان اين همه رشته يکی را انتخاب و با ورود به شاخه‌های تخصصی بتوانند کيفيت زندگی خود را ارتقا بخشند.

 

«يادگيری با طعم لذت» راه ترویج علم

در روز اول این گردهمایی برنامه «يادگيری با طعم لذت» با حضور چهره رسانه ملی دکتر علی عبدالعالی برگزار شد. عبدالعالی مردی‌ست که ميان نوجوانان نام آشناست و در سال‌های اخير در راه ترويج علم به روش شاد و لذت بخش تلاش کرده است.

برنامه‌ای علمی، پر هیجان و خطرناک اما ایمن و ماندگار

اجرای برنامه علی عبدالعالی مانند برنامه‌های علمی پر از هیجان و اتفاقات عجیب و خطرناک است. اتفاقاتی که نفس را در سینه حبس می‌کند و مخاطب و یا کسی که به عنوان همکاری روی صحنه می‌رود از چند لحظه دیگر خود خبر ندارد.

گفتگوهای علمی و طنازی این مرد دانشگاهی و همین جذابیت‌ها، ما را بر آن داشت که پس از اجرا و کم شدن ازدحام مردم در اطراف دکتر عبدالعالی برای گفتگو به سراغ ایشان برویم.

وصیت کرده‌ام روی قبرم بنویسند «معلم»

در ابتدا از این استاد دانشگاه پرسیدیم این همه شور و نشاط و مردمی بودن از کجا آمده است: هر آدمی در این روزگار قطعاً عاشق است. اما انسان‌ها معمولا دو دسته هستند؛ دسته اول آن‌ها که نمی‌دانند عاشق هستند و وقتی می‌میرند و پرده‌ها کنار می‌رود تازه می‌فهمند عاشق بوده‌اند.

دسته دوم آن‌هایی هستند که می‌دانند عاشق‌اند و اگر بدانند عاشق چه هستند، موفق‌ترین‌اند پس باید مانند فرهاد به دنبال عشق رفت. من سال‌هاست عاشق معلمی هستم و وصیت کرده‌ام روی قبرم ننویسند دکتر، استاد و غیره فقط روی سنگ قبرم بنویسند «معلم».

دکتر عبدالعالی پیرامون فعالیت خود  به عنوان استاد دانشگاه در صحنه اجرای برنامه در اصفهان بیان کرد: این اجراها و برنامه‌هایی که من دارم مانند کلاس درس است و من هم خوشبختانه معلم آن هستم. امروز در این برنامه میان تماشاچیان شهردار بود، عضو شورای شهر بود، کودک، خردسال، مامان و بابا بود، خبرنگار و عکاس و فیلمبردار بود و حتی استاد دانشگاه هم بود و من افتخار تدریس و معلمی برای آن‌ها داشتم. پس یک روز دیگر به آرزو و عشق خود رسیدم.

کلاس درسی با سبک تدریس نوآورانه و مخاطب پسند

این استاد دانشگاه در جواب این سوال ما که آیا کار شما نوعی اجرای هنری است و آیا از اینکه مردم شما را «شومن» بدانند ناراحت می‌شوید، گفت: اگر مردم من را شومن بدانند بی‌شک بی‌منظور است و کسی قصد بی‌احترامی ندارد. اما در کل کار من شومن بودن نیست بلکه کار من همانطور که اشاره کردم معلمی است.

وی افزود: من نوعی از کلاس درس را اداره می‌کنم که سبک تدریسی نوآورانه و مخاطب پسند دارد. بنده از ساعت 22 تا 30 دقیقه بامداد در اصفهان در یک کلاس درس حضور داشتم و به مردم درس دادم درحالیکه متاسفانه به عنوان بهترین برنامه‌ها و با محوریت طنز و لودگی و مسخره قومیت‌ها در جامعه برنامه‌هایی در حال موفقیت است. پس بدانید که بیشتر اوقات بهترین برنامه‌های ما بدترین برنامه‌های ما هستند.

لذت بردن از درس مانع از فراموشی است

عبدالعالی تصریح کرد: روش درس من همانطور که مشاهده کردید همراه با آزمایش‌های علمی جالب و مخاطب پسند است.  جنبه‌های شادی بخش و مسابقات و موسیقی همراه با برنامه من تماشاچیان را به وجد آورده و افراد این نکات علمی را خیلی خوب یاد می‌گیرند به شکلی که سخت از خاطرشان بیرون خواهد رفت زیرا از آن لذت برده‌اند.

آموزش و پرورش باید نوآوری داشته باشد

وی با اشاره به آرزوی خود ادامه داد: آرزو دارم همیشه قدرت معلم بودن و تدریس به مردم را داشته باشم. حتی دوست دارم کل مردم جامعه را با نوعی از آموزش شاد و لذت بخش و تاثیرگذار آموزش بدهیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حتی آموزش و پرورش هم محتاج تغییر و نوآوری و پیشرفت است و در بیشتر جوامع رو به پیشرفت این اتفاق افتاده، اتفاقی که متاسفانه به سیاست‌مداری قدرتمند و عاقلانه احتیاج دارد و تا به حال اتفاق نیافتاده است.

برچسب ها: اصفهان ، نوجوانی ، نوجویی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار