کد خبر: ۷۵۸۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ 01 July 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ سال‌هاست خانه هنرمندان کرج محلی برای رفت و آمد هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر است، اما هنرمندان بنا به دلایل مختلف از پیگیری مطالبات خود به صورت رسمی محروم بودند؛ چراکه صاحب خانه نبودند و خود را مانند مهمان احساس می‌کردند.اکنون با تصویب شورای اسلامی شهر، واگذاری «خانه هنرمندان» به هیات امنای انجمن‌های هنری محقق شده است. قرار است شورا و شهرداری کرج دخالتی در اداره خانه هنرمندان نداشته باشند و هنرمندان با اساسنامه‌ای که خودشان تنظیم کرده‌اند، سازوکار فعالیتشان را تعیین کنند و اداره این خانه را بر عهده خواهند گرفت تا بر نشاط رویداد‌های فرهنگی و هنری شهر بیفزایند.

محلی برای گردهمایی اهالی هنر
رئیس انجمن موسیقی در ارتباط با واگذاری خانه هنرمندان به این قشر می‌گوید: خانه هنرمندان تنها یک ساختمان نیست و قرار است با تشکیل هیات امنایی متشکل از روسای انجمن‌های هنر هفت‌گانه و نمایندگان سازمان فرهنگی، اداره کل و شورا مسائل فرهنگی و هنری شهر را مدیریت کند.
«علی مومنیان» می‌افزاید: با استقلال این خانه، هنرمندان حرفه‌ای برای اولین بار گرد هم جمع می‌شوند و برای مسائل فرهنگی و هنری شهر تصمیم‌گیری می‌کنند.
وی در پاسخ به این‌که هنرمندان می‌توانند در اداره خانه موفق عمل کنند، می‌گوید: همینطور خواهد بود زیرا افرادی که دور هم جمع شدند، علاوه بر این‌که از هنرمندان شاخص و تراز اول شهر هستند، هر کدام یک انجمن را اداره می‌کنند، بنابراین نگاهم به این اتفاق مثبت است.
مومنیان با اشاره به برنامه‌های این انجمن در خانه هنرمندان اضافه می‌کند: طرح‌ها و ایده‌های زیادی در حوزه موسیقی داریم که در گذشته به دلیل نبود بودجه، راهکاری برای آنها نداشتیم. برگزاری ورک‌شاپ، رونمایی از کتب و آلبوم‌های موسیقی، نمایشگاه‌های ساز، تک‌نوازی‌ها و ضیافت‌های هنری در دستور کار انجمن قرار دارد.
وی ادامه می‌دهد: البته باید به وضعیت داخلی و امکانات خانه هم رسیدگی شود، زیرا اکنون شرایط نامساعد است و این وجهه خوبی برای شهر و هنرمندان ندارد که باید به آن رسیدگی شود. اگر بودجه‌های مربوط به فرهنگ و هنر شهر به کمک خانه و هیات امنا بیاید، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. رئیس انجمن موسیقی می‌گوید: در یک ماه اخیر اساسنامه‌ای توسط روسای انجمن به نگارش درآمده که برای نوشتن آن حساسیت‌های زیادی اعمال شده و به محض تشکیل هیات‌مدیره برنامه‌ها شروع خواهد شد.

سرگذشت یک خانه
رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر در پاسخ به این سوال که در این سال‌ها هنرمندان چه استفاده‌هایی از این خانه داشتند و در بررسی این مساله می‌گوید: حدود 10 سال پیش، بعد از بازسازی ساختمانی که از مرحوم فاتح به جا مانده بود، شهرداری آن را خانه هنرمندان نام گذاشت. در آن زمان هنرمندان کمابیش به این مکان رفت و آمد داشتند، اما پس از آن‌که سازمان فرهنگی شهرداری کرج ساختمان را به صورت اجاره‌ای واگذار کرد، صرفا کلاس‌های آموزشی در آن برپا شد که با رسالت این عنوان سازگاری نداشت.
«رحیم خستو» اضافه می‌کند: از طرف دیگر کرج هنرمندان برجسته‌ای دارد که بنا به دلایل مختلف در تهران مشغول فعالیت هستند که این موضوع چند اتفاق بد مانند رونق نداشتن اقتصاد هنر و چرخه اقتصادی را در شهر رقم می‌زند.
این مسئول می‌افزاید: ترک هنرمندان شهر در حوزه‌های مختلف باعث می‌شود شهر شور و نشاط نداشته باشد و رویداد‌های فرهنگی کمتری از جمله مناسبت‌های فرهنگی، هنری، قومی، مذهبی و... را شاهد باشیم. 
وی ادامه می‌دهد: با تجمع هنرمندان در یک مکان مشخص، می‌شود این خلأ را پر کرد تا از این طریق بتوانند مطالبات خود را با نهاد‌های مختلف مطرح کرده و با آنها وارد گفت‌و‌گو بشوند. از طرفی مسئولان شهر هم می‌دانند در صورت لزوم به کدام مرجع رجوع کنند.
وی با تاکید بر لزوم همکاری مدیریت شهری با هنرمندان می‌گوید: اکنون در برخی سازمان‌های شهرداری نظیر سازمان سیما و منظر قطع ارتباط با هنرمندان را شاهد هستیم. شاید به همین دلیل است که نماد‌های شهری آنطور که باید مطلوب نیستند.

ضوابط اداره خانه هنرمندان
خستو در رابطه با وضعیت خانه هنرمندان پس از واگذاری می‌گوید: بعد از واگذاری خانه به هنرمندان، شورا و شهرداری هیچ دخالتی در امور نخواهند داشت و انجمن‌های هنری طبق اساسنامه‌ای که تنظیم می‌کنند، سازوکار فعالیت و اداره این خانه را تعیین می‌کنند. از آنجا که هنرمندان انسان‌های فرهیخته‌ای هستند می‌توانند با اساسنامه‌ای که تنظیم می‌کنند به توافق و اداره خانه بپردازند.
وی ادامه می‌دهد: انتظاری که من به عنوان یک عضو شورا دارم، این است که انجمن‌ها چتر حمایتی خود را بر سر همه هنرمندان بگسترند و از سلایق دوری کنند. حتی ممکن است برخی از هنرمندان، از انجمن‌ها گلایه‌هایی داشته باشند که راهکار درست حل مشکلات همدلی و همکاری با یکدیگر است.
رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر اضافه می‌کند: در این مدت جلسات و گفت‌وگوهایی با روسای انجمن‌های ثبت‌شده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از جمله انجمن موسیقی، نگارگری، شعر، سینمای جوان و… داشتیم. بی‌شک دیگر کلاس‌های آموزشی در این ساختمان برگزار نخواهد شد. شاید انتظار برود خانه هنرمندان از برخی جوانان که امکان برپایی نمایشگاه ندارند، حمایت کند.
این مسئول می‌گوید: انتظار می‌رود خانه هنرمندان بعد از این مکانی برای نزدیک‌تر شدن هنرمندان شود و این فرض را بپذیرند که اگر هنری در شهر اعتبار پیدا می‌کند همه آنها برنده و در صورت همکاری نکردن همه‌شان بازنده می‌شوند. یکی دیگر از اهداف واگذاری خانه این است که صدای واحد هنرمندان به سمت مدیریت شهری فرستاده شود.

خانه هنرمندان در صورت نیاز مرمت می‌شود
رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای شهر کرج در پاسخ به این سوال که امکانات خانه هنرمندان قبل از واگذاری به هنرمندان تجهیز می‌شود یا خیر، می‌گوید: خانه هنرمندان جزو میراث شهر محسوب می‌شود، بنابراین شهرداری وظیفه مراقبت از این ساختمان را دارد، ضمن این‌که مالکیت ساختمان خانه هنرمندان به هنرمندان واگذار نمی‌شود. 
«رحیم خستو» تاکید می‌کند: شهرداری نسبت به ملک خود حساسیت خواهد داشت. البته اکنون این ساختمان سرپاست، اما اگر قبل از واگذاری نیاز به مرمت داشته باشد، شهرداری این اقدام را انجام می‌دهد.

الهام یوسفی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار