رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: بین ۵۰ تا ۸۰ درصد جمعیت زیرپوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان در شهرستان های خرمشهر ، شادگان و آبادان با مشارکت در طرح ملی کنترل فشار خون ، پایش فشار خون آنها انجام شد.
کد خبر: ۷۵۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ 03 July 2019

شکراله سلمان زاده در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی جنوب غرب خوزستان در فرمانداری خرمشهر اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت ارگان‌های مختلف از جمله جمعیت هلال احمر، شهرداری‌ها، سازمان‌ها و ادارات ۸۲ درصد از جمعیت هدف در شهرستان شادگان، ۵۷ درصد در خرمشهر و ۵۱ درصد جمعیت آبادان در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون پایش شدند.

وی جمعیت هدف طرح بسیج ملی کنترل فشار خون زیرپوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان را ۲۶۶ هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر در آبادان، ۷۲ هزار نفر در خرمشهر و ۶۳ هزار نفر در شادگان مشمول طرح بسیج ملی کنترل فشار خون هستند.

سلمان زاده افزود: ۳۰۰ پایگاه بهداشتی اعم از بیمارستان‌ها، مطب‌ها، مراکز درمانی و واحدهای صنعتی برای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون به کار گرفته شد.

وی جمعیت مشمول این طرح در منطقه جنوب غرب خوزستان را افراد بین ۳۰ تا ۳۵ سال بیان کرد و گفت: تنها یک هفته به اتمام این طرح ملی باقی مانده و انتظار می‌رود در این مدت روزانه فشار خون بین ۲ تا پنج هزار نفر از جمعیت هدف در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان پایش شود.

سلمان زاده با بیان اینکه ۸۰ درصد مرگ و میرها ناشی از بیمارهای غیرواگیر است گفت: ۵۰ درصد افرادی که دیابت و ۴۰ درصد افرادی که فشارخون بالا دارند از بیماری خود خبر ندارند. تحرک ناکافی، مصرف بی رویه قند و تغذیه ناسالم و استعمال دخانیات از عمده ترین عامل بیمارهای غیرواگیر در افراد می‌باشد. تغییر و اصلاح سبک زندگی، تغذیه سالم، حذف نمک و فست فود از رژیم غذایی در سلامت و کنترل بیماری‌های غیر واگیر تأثیر بسزایی دارد.

وی در ادامه در پاسخ به برخی انتقادها با بیان اینکه دانشکده علوم پزشکی آبادان تنها متولی سلامت مردم است و وظیفه دارد سلامت مردم را حفظ کند اظهار داشت: علوم پزشکی متولی جمع آوری سگ‌های ولگرد، تآمین آب سالم، بهسازی محیط همچون مبارزه با کانون ریزگرد نیست.

سلمان زاده در بخش دیگری به عوارض ناشی از سیل در منطقه جنوب غرب خوزستان اشاره کرد و گفت: بعد از وقوع سیل احتمال بروز بیماری روده‌ای و بیماری‌های ناشی از نیش حشرات وجود دارد لذا باید وضعیت آب آشامیدنی، شکستگی لوله‌های آب و فاضلاب در مناطق سیل زده کنترل شود.

وی گفت: به رغم وقوع سیل در شهرستان شادگان و فصل بیماری التور تاکنون چنین بیماری اپیدمی در این منطقه گزارش نشده است.

وی در ادامه بر لایروبی و آهک پاشی جوی‌های روباز تاکید کرد و گفت: شهرداری‌ها ملزم به لایروبی و آهک پاشی جوی‌های روباز هستند.

سرپرست فرمانداری خرمشهر نیز در این نشست ضمن تاکید بر تأمین سلامت و امنیت غذایی به طرح ملی پایش فشار خون اشاره کرد و گفت: از ابتدای اجرای طرح ملی پایش و کنترل فشار خون در شهرستان خرمشهر، ادارات و ارگان‌ها همکاری خوبی در این زمینه داشته و روند اجرای این طرح پیشرفت مناسبی داشته است.

کورش مودت با بیان اینکه بیماری فشار خون هزینه درمانی سنگینی به دولت و مردم تحمیل می‌کند گفت: اگر به موقع این بیماری تشخیص داده شود ضمن جلوگیری از هزینه‌ها مرگ و میر افراد نیز کاهش می‌یابد.

وی از شهرداری‌ها و دیگر ارگان‌های مرتبط با سلامت مردم خواست به وظیفه خود در راستای بهداشت و سلامت مردم دقت بیشتری داشته باشند.

مودت با اشاره به مدیریت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در سطح شهر خرمشهر گفت: در آخرین نشستی که در این رابطه برگزار شد مقرر گردید اعتباری برای کنترل و جمع آوری سگ‌های ولگرد از سوی منطقه آزاد اروند به شهرداری‌ها اختصاص یابد.

وی تأمین امنیت مردم از لحاظ اجتماعی، بهداشتی، روانی و غذایی را مهم بیان کرد و گفت: فراهم کردن بهداشت محیط، بهداشت روانی، اجتماعی و غذایی مطالبه به حق مردم از مسئولان ذیربط است.

در پایان این نشست مقرر شد شهرداری‌های آبادان، خرمشهر و شادگان نسبت به لایروبی و آهک پاشی جوی‌های روباز اقدام کنند و در هفته پایانی طرح ملی کنترل فشار خون تمامی ادارات و سازمان‌ها در اجرای این طرح همکاری و مشارکت داشته باشند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار