با ادامه صرفه‌جویی‌ها خاموشی نخواهیم داشت
مدیر امور فوریت‌های برق قم با بیان اینکه تا کنون هیچ خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای در قم نداشتیم، گفت: با تداوم صرفه جویی‌ها امسال تابستان خاموشی نخواهیم داشت.
کد خبر: ۷۶۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵ 07 July 2019

به گزارش تابناک قم، تابستان‌های داغ قم و داستان دنباله دار مشکلات برق موضوعی است که هر ساله با شروع فصل گرما در کانون توجهات قرار می‌گیرد.

امسال نیز علیرغم بارندگی‌های شدید اما هشدارها برای صرفه جویی در مصرف آب و برق همچنان ادامه داشت، هشدارهایی که یادآور خاطرات تلخ سال گذشته و قطعی‌های مکرر و از پیش تعیین شده بود.

بنا به اعلام مسئولان شرکت برق استان قم، از شروع فصل گرما و علیرغم پشت سر گذاشتن دمای ۴۵ درجه سانتیگراد طی روزهای اخیر اما خوشبختانه هیچ خاموشی از پیش برنامه ریزی شده‌ای در قم رخ نداده است و متولیان امور برق استان توانسته‌اند برق را در شرایط سبز مدیریت کنند. البته این بدان معنا نیست این موضوع قطعی باشد.

خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده‌ای نداشتیم

به گفته مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های شرکت توزیع برق استان قم، از ابتدای امسال با همکاری صورت گرفته بین شرکت توزیع برق استان و مشترکین کشاورزی و صنعتی برای مصرف بهینه تاکنون با مشکل جدی مواجه نشدیم و خاموشی به استان تحمیل نشده است.

سید محمد ارجمندزاده با بیان اینکه خاموشی‌های رخ داده در این ایام در استان به هیچ عنوان برنامه‌ریزی شده نبوده است، افزود: برخی از خاموشی‌های موقت و مقطعی در برخی نقاط شهر به دلیل آسیب به تجیزات، مصرف زیاد در برخی نقاط خاص و… بوده که به سرعت با حضور عوامل شرکت برق رفع شده است.

وی با اشاره به اینکه پیک مصرف برق استان تاکنون به ۷۹۰ مگاوات رسیده است تصریح کرد: این رقم نسبت به میزان ۷۷۳ مگاواتی سال گذشته تقریباً افزایش محسوسی نداشته است که این موضوع مرهون همکاری همه بخش‌های استان اعم از ادارات، بخش صنعت و کشاورزی و مشترکین خانگی است.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های شرکت توزیع برق استان قم به سهم مصرف برق استان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این آمار قطعی نیست اما در مجموع ادارات و بخش عمومی ۱۱ درصد، صنعت ۲۵ درصد، خانگی ۳۷ درصد و مابقی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، البته تأکید می‌شود که این آمار ثابت نیست.

تشویق کشاورزان و صنعتگران کم مصرف

وی در ادامه با تأکید بر اینکه شرایط جوی و افزایش گرما می‌تواند تأثیر مستقیم بر افزایش مصرف برق و متعاقب آن خاموشی داشته باشد، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مؤثر در سال جاری مدیریت بهینه مصرف برق در بخش صنعت و کشاورزی است، به طوری که با ایجاد طرح‌های تشویقی تلاش شده تا مصرف برق در این دو بخش در ساعات پیک کاملاً صفر یا کاهش یابد، بسیاری از واحدها نیز در این ساعات اقدام به تعطیلی یا کاهش چشمگیر مصرف برق شبکه کرده‌اند.

ارجمندزاده یکی دیگر از اقدامات مؤثر در کاهش مصرف برق استان را گرایش شهروندان و برخی ادارات به تولید برق از صفحات خورشیدی عنوان کرد و اظهار داشت: تولید برق از صفحات خورشیدی یکی از پاک‌ترین روش‌های تولید برق در مقابل گزینه نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی است، در حال حاضر نیز ۱۱.۶ مگاوات انرژی خورشیدی در استان از این طریق تولید می‌شود.

وی شرایط کنونی برق استان را در مرز هشدار دانست و گفت: اگرچه تلاش‌هایی برای حفظ مصرف برق در محدوده مجاز بوده است اما در صورتی که مصرف برق استان به بیش از ۸۰۵ مگاوات برسید ناگزیر با خاموشی مواجه خواهیم شد.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های شرکت توزیع برق استان قم بیشترین ایام مصرف برق را در بازه زمانی ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مردادماه عنوان کرد و گفت: در این ایام با بیشترین دما و متعاقب آن بیشترین مصرف برق در استان مواجه هستیم، اما همچنان مشارکت و همراهی شهروندان برای صرفه جویی در این ایام را خواستاریم.

وی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته توانسته‌ایم ۱۲۰ مگاوات برق را مدیریت کنیم خاطرنشان کرد: امسال طرح تشویقی برای بخش کشاورزی با عنوان «۲۴ منهای ۴ مساوی صفر» را در نظر گرفتیم که به موجب آن مشترکانی که در ۴ ساعت پیک مصرف برق موتور چاه آب خود را خاموش کنند تعرفه برق آنها صفر محاسبه می‌شود، در این راستا بسیاری از کشاورزان از این طرح استقبال کردند و تا حد زیادی در این زمینه موفق عمل شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار