تابناک از شب سوم جشنواره عشایر ایران زمین گزارش می دهد:
در این جشنواره نکات بسیار جالبی وجود دارد که بر وزن و کیفیت آن می افزاید . در این جشنواره گروه های موسیقی محلی از زبان ها و گویش های متعدد با فرهنگ های ناب محلی و سنتی اقدام به اجرای موسیقی های شاد و فرح بخش می نماید .
کد خبر: ۷۶۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹ 10 July 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این شب ها پارک ولایت شهر یاسوج ، مملو از جمعیتی است که از اقصی نقاط کشور خود را به این شهر رسانده اند تا از جشنواره ملی عشایر ایران زمین بازدید داشته باشند. این جشنواره که برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد با چنین گستردگی برگزار می شود آنچنان مورد استقبال قرار گرفته است که در محدوده این پارک با ترافیک خودرویی و جمعیت مواجه خواهید شدو البته باید گفت که حضور چندین ساعته برای تماشای برنامه های شاد ، مفرح و آموزنده آن بسیار لذت بخش است .
در حالی که این روزها اکثریت مردم با مشکلات متعدد معیشتی دست و پنجه نرم می کنند اما کار خوب سازمان گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان در میزبانی و مدیریت خوب برنامه ها تا این جای کار ، ساعات خوش و لذت بخشی را تا پاسی از نیمه شب به ارمغان آورده است .
چند شبی است که استان میزبان عشایر حدود 25 استان کشور است که در این جشنواره ، گروه های مختلف برنامه های شاد موسیقیایی در حوزه های محلی و مقامی را به اجرا در می آورند.
در این جشنواره نکات بسیار جالبی وجود دارد که بر وزن و کیفیت آن می افزاید . در این جشنواره گروه های موسیقی محلی از زبان ها و گویش های متعدد با فرهنگ های ناب محلی و سنتی اقدام به اجرای موسیقی های شاد و فرح بخش می نماید که در این روزهایی که فرهنگ های مهاجم به راحتی در حال استیلای محتوای خود بر جوامع سنتی ما هستند ، جای بسی خوشحالی دارد.
از جمله نکات جالب و مفید این جشنواره حضور تولید کنندگان محصولات مختلف خوراکی ، پوشاک ، تزئینی سنتی است که رونق و جلوه ی ویژه ای به آن داده است.
وجود رقابت سالم بین گروه های موسیقی با حضور داورانی حرفه ای از پایتخت ، اوج هیجان و دقت در نزد اجرا کنندگان را بالا برده است به گونه ای که از لحظه حضور در جشنواره تا پایان آن کمتر دچار خستگی یا سر رفتن حوصله بازدیدکنندگان می شود.
پخش زنده این مراسم از برخی شبکه های تلویزیونی و انتشار گزارشات متعدد از رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی هم از جمله موارد خوب و برنامه ریزی های موفق آن بوده است که باعث انعکاس رسانه ای آن در سطح گسترده ای شده است.
یکی از جلوه های زیبای این جشنواره حضور بانوان عشایری سراسر کشور است در حالی که با لباس های بسیار زیبای محلی و حضور در اجراهای مختلف برنامه ها وزن و جلوه های زیبایی از توان زنان ایلیاتی به آن داده است.
در ادامه بخشی از اجراهای شاد ، دیدنی و شنیدنی برخی اقوام ایران زمین را خواهیم دید.
اجرای زیبای "هلپرکی" کردی ایلامی ها
هه ڵپه ڕکێ، هه لپه رکی یا رقص کردی  بخشی از آیین های نمایشی کردها است که بصورت گروهی و به شکل حلقه ای نا کامل مرکب از رقصندگان زن و مرد (گه نم و جۆ = گندم و جو) درحالی که پنجۀ دست هایشان به هم گره خورده است و از چپ به راست در حرکت هستند اجرا می شود. اولین نفر سمت راست با دستمالی در دست وظیفۀ هدایت و هماهنگ کردن بقیه رقصندگان را بعهده دارد و سرعت و ریتم و شور رقصندگان بستگی به هدایت او دارد .
 
 عاشقانه های قشقایی ها
یکی دیگر از گروه هایی که در این جشنواره به شدت فعال بوده و آهنگ های زیبایی را به بازدیدکنندگان عرضه می کند ، ترک های قشقایی کهگیلویه و بویراحمد هستند و همانگونه که خود زبان ترکی را زبان عاشقی می دانند ، به اجرای بسیار زیبای آهنگ های ترکی می پردازند.
 
 موسیقی سوزناک لرستانی ها
یکی از زیباترین اجراهای این جشنواره به موسیقی های محلی به سازهای معروف و سوزناک لرستانی ها اختصاص دارد که لحظه هایی خاطره انگیز برای زاگرس نشینان را تداعی می کند.
 موسیقی هیجان انگیز و پر حرارت بوشهری ها
اما شب گذشته بوشهری ها هم با اجرای موسیقی های پر حرارت و شاد محلی خود ، تداعی کننده زندگی بندر نشینان با صفا و با غیرت ایرن زمین بودند .
گزارش تصویری از جشنواره
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
اهنگ و هوی مچ پی کلفتت ....... را کم داشت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار