مديركل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان به علت شرایط مطلوب براي مقابله با بیماری تب کریمه کنگو، در سال 97 اصلا و در سال 98 تا به امروز تنها یک نفر مبتلا به اين شده که اکنون در وضعیت خوبی به سر می‌برد.
کد خبر: ۷۶۱۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳ 10 July 2019
به گزارش تابناک، شهرام موحدی با بيان اینکه بیماری تب کریمه کنگو بیماری ویروسی، خطرناک و کشنده در انسان است، اظهار كرد: عامل این بیماری ویروس است و ویروس توسط کنه منتقل می‌شود. این کنه که در دام آلوده است، به انسان نیش زده و او را آلوده می‌کند و یا دام دیگری این ویروس را به بدن جانور دیگری انتقال می‌دهد.
 
وی با تاکید بر اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری دامی نیست، ادامه داد: به غیر از تب زودگذر و نامشهود، هیچ علامت دیگری در دام مشاهده نمی‌شود. در نتیجه این بیماری را باید بیماری انسانی دانست. تب کریمه کنگو می‌تواند به عنوان مخزن ویروس در مدت هفت تا 10 روز در بدن دام باشد و پس از آن پاک می‌شود.
 
مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص راه‌های انتقال اين ویروس به بدن انسان، گفت: این ویروس از طریق گزش کنه آلوده و همچنین هنگام ذبح دام از طریق ملتحمی چشم یا زخم دست به بدن منتقل می‌شود. دامداران و قصابان باید از له کردن کنه‌های روی بدن دام جلوگیری کنند. همچنين پزشکان و دامپزشکان و پرستاران که در تماس با افراد و وسایل آلوده هستند، قصابان، سلاخان و کارگران کشتارگاه‌ها، دامداران و چوبداران و عشایر و در نهایت هرفردي که در معرض گزش کنه است، آلوده خواهد شد.
 
موحدی افزود: در افراد عادی که در فصل تابستان برای گشت و گذار به مراتع می‌روند نیز امکان ابتلا به بیماری در اثر گزش کنه آلوده وجود دارد. برای مثال در سال 95 فردی به علت چیدن قارچ وحشی بیابانی دچار گزش کنه شد.
 
وی در رابطه با علائم بیماری در حوزه انسانی، توضيح داد: این علائم شامل تب و لرز، سردرد، درد عضلانی، گلو درد، درد شکم، تهوع، اسهال و پرخونی ملتحمه چشم است و معمولا سه یا چهار روز بعد از ابتلا به بیماری دانه های قرمزرنگی مثل جوش بر روی سطح پوست در قسمت سینه و یا دست و پا مشاهده می‌شود. این دانه های قرمز شروع به خونریزی در زیر پوست می‌کنند و سپس در اثر خونریزی شدید در زیر پوست، فرد به خون دماغ، استفراغ خونی و مدفوع خونی دچار می‌شود و در صورت عدم درمان، بیمار فوت خواهد كرد.
 
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: چنانچه فردی احتمال گزش کنه می‌دهد و علائم گفته شده را دارد، باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند، زیرا این بیماری تا هنگامی که از زمان مطلوب برای درمان نگذرد، قابل درمان است.
 
موحدی با بیان اینکه کنترل، پیشگیری و محافظت دربرابر گزش کنه‌ها با سم پاشی دام‌ها در اماکن دامی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: قصابان، سلاخان و کسانی که در کشتارگاه ها کار می کنند، حتما باید از عینک، چکمه، لباس کار و دستکش استفاده کنند، همچنين به هیچ عنوان تحت عنوان نذورات و یا کشتن گوسفند جلوی عروس و داماد و کسانی که به مکه می‌روند، دامی ذبح نشود، چرا كه در صورت آلوده بودن دام ترشحات آن موجب آلودگی افراد آن منطقه می‌شود.
 
وی افزود: هنگام ذبح دام آلوده به کنه به علت کاهش درجه حرارت لاشه دام، این کنه ها از پوست جدا شده و به افرادی که درجه حرارت عادی دارند، منتقل می‌شوند. کنه‌ها را نباید با دست له کرد و درصورت گردش در مراتع، مراقبت و جلوگیری از گزش کنه لازم است.
 
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص اقدامات دامپزشکی برای مقابله با این بیماری، گفت: دامپزشکی در حد توان اعتباری، بدن 24 هزار راس دام سنگین، بیش از 150 هزار راس دام سبک و بیش از 890 هزار مترمربع از اماکن دامی را در سال 98 سم پاشی كرده است. با این وجود همواره نسبت به سم پاشی دام ها به دامداران، روستاییان و شورای شهر روستاها توصیه می‌كند، زیرا اعتبارات دولتی به تنهایی کفاف نخواهد داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار