معاون پژوهش و ترويج قانون اساسی معاونت حقوقی رياست جمهوری بیش از یک دوم کشور ایران را کویری دانست و گفت: اگر وضعیت تغییر کاربری اراضی در استان‌های شمالی کشور از جمله گیلان به همین وضعیت پیش برود قسمت مهمی از این خطه نیز به بیابان تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۷۶۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸ 11 July 2019

تابناک / بیژن عباسی پیش از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی حقوق شهروندی و حفظ کاربری اراضی در فرمانداری رشت با اشاره به حق مردم در حفظ طبیعت و منابع طبیعی اظهار کرد: دولت‌مردان  با وضع قوانین در مورد تغییر کاربری اراضی و مراتع، مبارزه می‌کنند تا این میراث طبیعی از بین نرود.

وی بیش از یک دوم کشور ایران را کویری دانست و  گفت: اگر از  تغییر کاربری اراضی در استان‌های شمالی کشور  به ویژه گیلان پیشگیری نشود قسمت مهمی از این استان سرسبز نیز به بیابان تبدیل می‌شود.

معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری با اشاره به علل فروش زمین توسط روستائیان گیلانی تصریح کرد: فقر، دست‌یابی زودهنگام به مبلغی نسبتاً کلان، عدم آگاهی، مهاجرت جوانان، کوچک شدن زمین و بالا رفتن هزینه کاشت محصولات کشاورزی از جمله مواردی است که کشاورزان را راضی به فروش زمین‌های خود می‌کند.

عباسی با انتقاد از عدم حمایت کافی از کشاورزان از طریق خرید تضمینی محصولات راهبردی همچون چای و برنج بیان کرد: تغییر فرهنگ بومی و آداب و رسوم مردم منطقه، ظهور بیشتر فاصله طبقاتی، تبدیل ساکنان بومی به سرایدار و کارگر غیربومیان و حاشیه‌نشی روستائیان در شهرهای اطراف ازنتایج فروش زمین‌های روستائیان است.

وی از  نبود درآمد مستمر و عدم استفاده از مزایای بازنشستگی و بیمه توسط کشاورزان خبر داد و افزود: محدودیت منابع مالی دهیاری و شهرداری‌ها از دیگر عوامل افزایش فروش زمین در شمال کشور است.

معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری با تأکید بر لزوم  توانمندسازی روستائیان برای ادامه دادن به کشاورزی تصریح کرد: آموزش روش‌های جدید کشاورزی برای تولید محصول بیشتر با هزینه کمتر، توانمند کردن کشاورزان به لحاظ اقتصادی و ایجاد منابع درآمدی برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها  از جمله راهکارها برای مقابله با فروش زمین‌های کشاورزی گیلان است.

عباسی با اشاره به صدور پروانه ساخت به غیر بومیان در استان گیلان گفت: لزوم نظارت در فروش زمین‌ها و صدور پروانه ساخت ارزان به روستائیان نسبت به غیربومیان  از راهکارهای مهم مقابله با تغییر کاربری اراضی در استان‌های شمالی از جمله گیلان است.

منبع: فارس
برچسب ها: کشاوزی گیلان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار