یزدان پناه تصریح می‌کند: در صورت تداوم چنین روندی بی شک افرادی که در سال جاری در حاشیه شهرها اقدام به رهن و اجاره منزل می کنند، در سال آینده به چادر و کانکس رو می آورند.
کد خبر: ۷۶۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ 14 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایلنا:با بررسی وضعیت رهن و اجاره منزل متوجه می‌شویم که در کلانشهر شیراز چنان اجاره و قیمت مسکن گزاف و سنگین است که باید آن قدر از این بنگاه املاک به آن بنگاه بروی تا با هزار سختی خانه ای پیدا کنی که شرایط اجاره و رهن آن منصفانه و مناسب باشد؛ البته اگر پیدا شود!

بر اساس گزارش های میدانى، از سال گذشته مهاجرت مستأجران به حومه شهرها آغاز شد که این امر به دلیل نبود زیرساخت هاى لازم، مشکلاتى براى بازار مسکن و دولت به وجود آورد.

تلاش های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن کامل نیست

آنطور که رئیس سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور می گوید وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی‌تواند وضعیت مسکن را بهبود بخشد.

فرج الله رجبی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس در جهت بهبود وضعیت مسکن مکاتبات و جلسات زیادی را با وزیر مسکن، معاون رئیس‌جمهور و ... انجام داده است، می گوید: نمی‌توان بحث‌هایی را در رابطه با میزان رهن و اجاره مسکن انجام داد اما به موضوعاتی مانند میزان تولید و نیاز جامعه و منابع تامین مسکن، توجه نکنیم.

نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه بهبود وضعیت مسکن نیازمند یک طرح جامع است، ادامه می‌دهد: تولید مسکن به میزان کف نیاز مردم اولین گام جهت بهبود وضعیت و شرایط مسکن محسوب می شود چرا که در سال‌های 95 تا 97 در تولید مسکن عقب افتاده ایم.

رجبی با بیان اینکه بهبود وضعیت بازار مسکن کار یک وزارتخانه نیست، می‌افزاید: دولت باید در جهت کنترل قیمت مسکن از پتانسیل وزارتخانه های اقتصادی، راه و شهرسازی، رفاه، و ....... استفاده کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تلاش های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن جامع و کامل نیست، می افزاید: در شرایط بهبود این بخش وزارتخانه و دستگاه هایی مانند وزارت کشور و شهرداری ها وارد عمل شوند.

(علی رضا) یکی از مشاورین املاک  می گوید: مستأجران به دلیل نگرانی که بابت افزایش قیمت‌ها دارند، سعی می‌کنند پیش از ورود به فصل تابستان تکلیف خودشان را برای تمدید قرارداد اجاره و یا جا به جایی مشخص کنند؛ همین امر باعث شده است که از اوایل خرداد نسبت به جا به جایی‌ها اقدام کنند.

وی می افزاید: رشد قیمت اجاره امسال با توجه به نوساناتی که در بخش خرید و فروش مسکن وجود داشته، بیش از ۲۰ درصد نخواهد بود، زیرا بسیاری از مستأجران توان و ظرفیت افزایش بیش از این میزان قیمت را ندارند.

املاک

دولت باید مسئولیت نرخ گذاری بخش مسکن را برعهده بگیرد

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز هم با بیان اینکه بی شک افزایش قیمت تسهیلات مسکن تورم زا است، می گوید: با توجه به افزایش قیمت بی رویه مسکن، ارائه چنین تسهیلاتی به افراد به هیچ وجه نمی‌تواند تاثیری در خانه دار شدن آنها داشته باشد.

عقیل یزدان پناه با بیان اینکه در حال حاضر میزان تسهیلات خرید مسکن بانک ها یک دهم قیمت مسکن نیست، می گوید: با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ گذاری بخش مسکن توسط مردم انجام می‌شود بنابراین در جهت کنترل قیمت مسکن، دولت باید مسئولیت نرخ گذاری بخش مسکن را برعهده بگیرد.

یزدان پناه با بیان اینکه نرخ رهن و اجاره منازل در شیراز توسط مردم و بر اساس قیمت ملک و میزان نیازی که دارند تعیین می شود، بیان می کند: در شرایط فعلی افرادی که منازل خود را رهن و اجاره می دهند، سعی دارند که نیاز و کم و کاستی های زندگی خود را با مبلغ رهن و اجاره ای که از مستاجران دریافت می کنند، جبران کنند.

وی می افزاید: افراد سعی دارند که هزینه تحصیل دانشگاه آزاد فرزندان‌شان، اقساط وام و ...... را از مستاجرین دریافت کنند.

یزدان پناه با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار رهن و اجاره منزل نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است، می افزاید: افزایش قیمت رهن و اجاره سبب شده که این قشر معاملات کاهش یابد و این مهم سبب شده که مستاجرین به ناچار ترجیح دهند که در همان منزل قبلی اجاره نامه خود را تمدید کنند.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر قیمت رهن و اجاره در مناطق جنوبی شهر هم اندازه با قیمت رهن و اجاره در بهترین نقاط شهر شیراز در سال گذشته شده است، بطوری که بیشتر افراد جهت رهن و اجاره منزل به حاشیه شهر رو آورده اند.

یزدان پناه تصریح می‌کند: در صورت تداوم چنین روندی بی شک افرادی که در سال جاری در حاشیه شهرها اقدام به رهن و اجاره منزل می کنند، در سال آینده به چادر و کانکس رو می آورند.

افزایش هیجانی قیمت رهن و اجاره در شیراز

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با بیان اینکه در صورت ادامه یافتن رکود در بازار مسکن شاهد وضع نابسامان در بازار هستیم، می گوید: افزایش بى حد و مرز نرخ رهن و اجاره در شیراز باعث شده که جلساتى را با مسئولان برگزار کنیم و طى آن مقرر شد که از اوایل مرداد ماه قیمت رهن و اجاره منزل در شیراز کنترل شود.

محمد قاسم تابنده ماه با بیان اینکه مشاورین املاک هیچ نقشى در نرخ گذارى قیمت هاى رهن و اجاره ندارند، بیان مى کند: مالکین با مراجعه به مشاورین املاک، نرخ رهن و اجاره را مشخص مى کنند و در صورت ناراضى بودن از نحوه قیمت گذارى، به دیگر مشاور املاک مراجعه مى کنند.

تابنده ماه با اشاره به اینکه افزایش نرخ رهن و اجاره باعث شده که مردم به حاشیه شیراز و مناطقى مانند کیان آباد، شرغان، پل فسا و ...... کوچ کنند، مى گوید: در جهت سر و سامان دادن به وضع بازار مسکن نیاز است تا دولت یک تصمیم عاجل در این باره اتخاذ کند تا شاهد وضع بد مسکن در آینده نباشیم.

وى می گوید: جهت رونق بازار مسکن و رهن و اجاره منازل در شیراز دولت باید طرح هاى تشویقى را جایگزین طرح هاى تنبیهى کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار