جلسه روسای مناطق و اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در اردوگاه شهید چمران با حضور کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و خانم مسگری، مدیرکل دفتر متوسطه دوره اول، عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل شد.  
کد خبر: ۷۶۳۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 16 July 2019

 

به گزارش تابناک تهران؛ در شروع جلسه فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تبریک میلاد امام رضا(ع) به برنامه های اجرا شده در آموزش و پرورش شهر تهران اشاره کرد و گفت: ما برنامه هایی را شروع کرده ایم. از معاونین وزارتخانه نیز خواستیم تا در جلسات هفتگی ما حضور داشته باشند تا ما با اطلاع از برنامه های مهم حوزه های مختلف، هماهنگ با وزارتخانه گام هایم مثبتی برداریم.
فولادوند با اشاره به همجواری اداره کل شهر تهران با وزارتخانه افزود: تهران علی رغم مرکزیت استان ارتباط تنگاتنگی با وزارتخانه دارد و سعی داریم در عین اینکه استقلال اداره کل شهر تهران رعایت می شود بتوانیم در راستای اجرای سیاست های وزارتخانه موثر باشیم.
در ادامه جلسه علیرضا کمره ای، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد فعالانه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برای اجرای سیاست های وزارتخانه، گفت: اولویتی که ما دنبال می کنیم مبتنی بر سند تحول است. برنامه تعالی چندین سالی است که به عنوان برنامه آموزش و پرورش دنبال می شود. گاهی دردرک برنامه تعالی یا در تبیین آن ممکن است دچار اغراق شویم و برنامه تعالی را همه چیز در آموزش و پرورش بدانیم و این درست نیست.
وی افزود: یک تئوری در درون آموزش و پرورش ما بومی شده است و خوشبختانه در حال پاسخگویی است. تئوری که به توسعه مدیریت فکر می کند. توسعه مدیران یکی از ارکان توسعه مدیریت است و بسیار مهم است. برنامه تعالی یک برنامه توسعه مدیریت است. یک سیستم توسعه مدیریت است.
کمره ای افزود: مشارکت در سند تحول یک مفهوم بنیادین است و در سند تعالی مدیریت، مفهوم مشارکت آنقدر اهمیت پیدا کرده است که در یکی از محورها قرار داده شده است.
وی گفت: اگر بخواهیم نگاه به آموزش و پرورش را در چند مفهوم نگاه کنیم عبارت است از سندتحول بنیادین، مدرسه محوری، برنامه تعالی، برنامه درسی ملی، برنامه ویژه مدرسه، مداخلات توسعه ای در موضوع پیشران های توسعه ای مدیران و باید دید این شش موضع در برنامه کلی ما چه جایگاهی دارند.
کمره ای افزود: سند تحول، گفتمان حاکم بر نظام آموزشی در همه سطوح است. چه در وزارت آموزش و پرورش که وزیر محترم از آن صحبت می کند و چه در مدارس که مدیران مان از آن صحبت می کنند. در واقع تا این حد گفتمان سند تحول جاری شده است. گفتمان وقتی حاکم شود همه پیش فرض های ما را دربر می گیرد. مدرسه وقتی می خواهد برنامه اش را با سند شکل دهد، با توجه به آن تصمیم می گیرد چگونه باید برنامه بنویسید. حیات طیبه، مدرسه صالح، دانش آموز صالح و همه اینها مضامینی هستند که در برنامه مدیر مدرسه تبدیل به رویکرد می شود.
کمره ای افزود: برنامه درسی ملی هر کشوری در هر نظام آموزشی جوهره اصلی نظام آموزشی آن کشور است. اثربخشی و کارآیی و بهره وری هر نظام آموزشی در گرو برنامه درسی است. ما مجری سند هستیم و در سازمان پژوهش که طراحی شده است تغییراتی لازم باشد انجام می شود.
در ادامه نشست عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از موضوعات جدی دوره دوم متوسطه ثبت نام دانش آموزان و توزیع شاخه ای و رشته ای است. وی گفت: درحال حاضر 2 میلیون 620 نفر در شاخه متوسطه در کشور مشغول تحصیل اند که از این تعداد حدود 1 میلیون و 720 هزار نفر در شاخه نظری تحصیل می کنند و اگر بخواهیم بلحاظ درصدی وضعیت پوشش تحصیلی را بگوییم، سهم شخه نظری در کشور 35 و سی و هشت صدم درصد است و سهم آموزش های فنی و حرفه ای 16 و یک دهم درصد است و کار دانش 18 و پنجاه و دو صدم درصد است و این وضعیت کلی در شاخه دوم نظری است.
وی با اشاره به اینکه در شهر تهران بالاترین پوشش تحصیلی مربوط به رشته ریاضی است، گفت: آمارها نشان می دهد مدیران آموزش و پرورشی که برای مناطق شان برنامه ریزی و سیاستگذاری دارند، اقدام اثرگذاری که می توانند داشته باشند نظارت دقیق بر امر ثبت نام است. متقاضیان تغییر رشته در پایه دهم و یازدهم نشان می دهد ما در فرآیند هدایت تحصیلی و ثبت نام صحیح دانش آموزان مطابق با استعدادشان به خوبی عمل نکرده ایم.
همچنین سید مصطفی آذرکیش، مدیر کل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش وپرورش با اشاره به ارتقای مستمر کیفیت در آموزش ها گفت: بحث و گسترش ومشارکت در کلیه فرآیندهای نظام آموزشی با استفاده از ظرفیت تفاهم نامه هاست. ماهیت آموزش های ما ماهیت مشارکتی است.
وی افزود: برون سپاری آموزش مهارت بسیار مهم است و توسعه کارآفرینی با همکاری بخش های دولتی و خصوصی و توسعه آموزش همراه با تولید بسیار مهم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار