وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته کاهش ۲۹ درصدی واردات به کشور را شاهد بودیم که بخشی از آن مربوط به توسعه داخلی سازی برخی محصولات و تولیدات بود.
کد خبر: ۷۶۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ 18 July 2019

 

تابناک / رضا رحمانی امروز (پنجشنبه) در آیین افتتاح نخستین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید در محل نمایشگاه بین المللی تهران افزود: این وزارتخانه ۱۰ میلیارد دلار پروژه برای داخلی سازی کالاهای که در گذشته وارد کشور می شده اند تعریف کرده که بخشی از آن هم اکنون محقق شده است.

وی با اشاره به نمایشگاه امروز تاکید کرد: نمایشگاه های ساخت داخل تا داخلی سازی آخرین قطعات وارداتی در کشور ادامه خواهد یافت.

رحمانی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه از معدود نمایشگاه‌های تقاضا محور کشور است و امسال در سیاست های تجاری و وارداتی وزارتخانه در نظر داریم هر کالایی که ساخت داخل آن به حد کافی وجود دارد، واردات آن ممنوع و در غیر این صورت، داخلی سازی شود.

وی گفت: راهکار اصلی حل مشکلات اساسی جامعه از جمله بیکاری، معیشت، حفظ ارزش پول ملی و غیره در رونق تولید است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بهترین‌محل بروز و ظهور اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، توسعه شرکت‌های دانش، بنیان بهره وری و غیره در واحدهای صنعتی است و با رونق فعالیت آنها سایر دستگاه‌ها نیز می توانند به هدف خود دست یابند.

وی از یک شرکت دانش بنیان در تربت حیدریه در یک منطقه روستایی مثال زد که برد های الکترونیک برای لوازم خانگی و خودروها تولید می کرد، همچنین شرکت هایی که در حوزه تصفیه آب و نانو کاتالیست ها فعالیت می کردند و یادآور شد: همه اینها جزو ظرفیت های بالقوه کشور هستند و امروز باید با جا انداختن نهضت ساخت داخل، صنعت خود را هر چه بیشتر فعال کنیم.

رحمانی تاکید کرد: شکوفایی صنعت کشور نیازمند ارتقای فناوری و صادرات است که در این صورت رونق تولید و اشتغال به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را شاهد خواهیم بود.

به گفته این مقام مسئول، در سه ماهه نخست سال ۹۸ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ۱.۴ درصد کاهش یافته است که بخشی از آن مرهون همین حرکت ها در جهت رونق تولید است.

وی بیان داشت: عمده واردات کشور را واردات خودرو، پتروشیمی، فولادی و غیره تشکیل می دهد و اگر در زمینه داخلی سازی نیازهای این صنایع بزرگ خودکفا شویم، می‌تواند بر روی سایر صنایع نیز تاثیر گذار باشد.

وی تاکید کرد: این نمایشگاه در واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی کشور تا داخلی سازی آخرین قطعات مورد نیاز ادامه خواهد یافت، اما در سایر واحدها مثل شرکت های سیمانی، قطعات خودرو، صنایع غذایی، پتروشیمی و غیره، انجمن های مربوطه وارد عمل خواهند شد و نیازهای واحدها را جمع آوری خواهند کرد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: واردات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار