حمام نیاسر رو به نابودی/
تابناک: حمام تاریخی نیاسر که از آثار تاریخی منحصر به فرد از لحاظ نوع معماری است و قدمتش به دوران صفویه باز می گردد به دلیل بی توجهی مسئولان و مرمت و بازسازی نامناسب رو به نابودی است.
کد خبر: ۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸ 24 January 2015

به گزارش تابناک، حمام تاریخی نیاسر که از آثار تاریخی منحصر به فرد از لحاظ نوع معماری است و قدمتش به دوران صفویه باز می گردد چند سالی است حال خوشی ندارد تا جایی که حتی به دلیل عدم مرمت و رها شدن درحال تخریب است. بی توجهی به این حمام تاجایی پیش می رود که در فروردین سال جاری به دنبال افزایش بارندگی و آب آبشار نیاسر و نیز بی توجهی به لایروبی مسیر خروجی آب در قسمت فوقانی حمام، محراب نماز این اثر تاریخی فرو ریخت و نیازمند مرمت شد.

نکته دیگری که سبب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده، مرمت و بازسازی غیر اصولی این حمام است، عملیات بازسازی این حمام تاریخی به شکل غیر اصولی و ناهمگون توسط افراد ناآشنا به ضوابط مرمتی، بدون نظارت کارشناسان میراث فرهنگی در حال اجرا است.

مدیر میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کاشان در گفت و گو با ایرنا درباره روند بازسازی این حمام تاریخی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: مرمت بناهای تاریخی ارزشمند باید بر اساس اصول و ضوابط مرمتی خاص و تحت نظارت کارشناسان این اداره باشد.

'حمیدرضا زیارتی' افزود: انجام عملیات بنایی و تعمیرات در حمام صفویه نیاسر توسط افراد فاقد صلاحیت، می تواند باعث آسیب رساندن جدی به بنا و منجر به تخریب بیشتر و تغییر هویت آن شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه بازسازی این حمام توسط بخش خصوصی بدون ارائه طرح مرمتی توسط آنها به اداره میراث فرهنگی بوده است.

وی استفاده از مصالح ناهمگون و شیوه اجرایی نامناسب را از جمله موارد غیراصولی مرمتی این بنا ذکر کرد و گفت: در هنگام شروع عملیات بازسازی، کارشناسان اداره میراث فرهنگی بصورت حضوری موارد لازم را اطلاع رسانی کرده اند که متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته است.

زیارتی خاطر نشان کرد: اداره میراث فرهنگی با ارسال نامه هایی در این زمینه به اداره اوقاف و امور خیریه و شهرداری نیاسر خواستار توقف فوری عملیات اجرایی مرمت این حمام تاریخی شده ولی تاکنون حمایت های لازم و اقدامات عملی مناسب از سوی متولیان این بنا انجام نشده است.

مدیر حوزه میراث فرهنگی کاشان اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع، این اداره از طریق مراجع قضایی، توقف عملیات و رفع تخلفات بوجود آمده را پیگیری خواهد کرد.

زیارتی تاکید کرد: عدم همکاری مناسب و جدی دستگاه ها و نهادهای دولتی و اجرایی باعث بروز مشکلات و معضلات اساسی برای اداره میراث فرهنگی کاشان در برخورد با متخلفان ساختمانی حریم و عرصه های تاریخی این شهرستان شده است.

با توجه به ظرفیت مناسب این حمام شهرداری نیاسر قصد دارد، این حمام را به موزه مردم شناسی نیاسر تبدیل کرده و از ظرفیت آن برای جذب گردشگر استفاده کند اما این شرایط نامناسب خبر از نابودی این حمام در آینده نه چندان دور می دهد.

حمام تاریخی صفوی در مجموعه محور فرهنگی، تاریخی نیاسر کاشان در مجاورت آسیاب آبی، «باغ تالار»، «آبشار» و «کوشک باغ» واقع شده و در بیستم اسفند 1385در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسید.

گفتنی است در زمان فعال بودن این بنا، قبل از ورود به نمازخانه حمام صفویه، پاها در حوض کوچکی که به پاشویه معروف بود شست و شو می‌شده و نمازگزاران سپس داخل محراب نماز می‌شدند. در قسمت دیگری از این اثر تاریخی، سنگ سلمانی و لباس کن دیده می‌شود و سقف حمام صفویه در مسیر آبشار و همسطح جاده قرار دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار