طرح کنترل آلودگی هوا از ابتدای تیر امسال در محدوده زوج و فرد سابق پایتخت اجرا شد و برخلاف نظر برخی منتقدان، این طرح پیوست علمی و زیست محیطی دارد.
کد خبر: ۷۶۶۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ 28 July 2019

به گزارش تابناک تهران، یکم تیر امسال روزی بود که عادت ۱۴ ساله پایتخت نشینان به تبعیت از تردد در محدوده مرکزی شهر براساس شماره پلاک خودرو ترک شد و حالا شهروندان می توانند بدون توجه به شماره راست پلاک خودروشان ۲۰ روز به صورت رایگان در هر فصل وارد محدوده سابق زوج و فرد شوند.

این طرح کنترل آلودگی هوا نام دارد و مصوبه شورای ترافیک تهران است و زمان اجرای آن ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ شنبه تا چهارشنبه و روزهای پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ است.

همچنین طرح کنترل آلودگی هوا از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود است.
بیش از یک ماه از اجرای این طرح می گذرد و براساس گزارش ارسالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به ایرنا، نتایج بررسی مقایسه ای روزهای یکم و دوم تیر امسال (۲ روز ابتدای اجرای طرح) با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که ترافیک محدوده مرکزی تهران کاهش چشمگیری داشته است.

براساس این گزارش، سال گذشته ۲۶ کیلومتر از معابر محدوده طرح زوج و فرد سابق ترافیک داشته اما این عدد امسال به ۱۴ کیلومتر کاهش یافت و از سوی دیگر ترافیک در خیابان های محدوده اجرای طرح کاهشی ۴۴ درصدی داشت.

این گزارش می افزاید که میانگین سرعت خودروها در معابر محدوده زوج و فرد سابق با اجرای طرح کنترل آلودگی هوا افزایش ۶ درصدی داشته و سرعت خودروها به بالای ۳۵ کیلوکتر بر ساعت رسیده است.

همچنین با اجرای طرح کنترل آلودگی هوا در ۲ روز ابتدایی تیر امسال ۲۱ درصد کاهش ترافیک در خارج از محدوده زوج و فرد سابق رخ داده و به طور متوسط تهرانی ها یک درصدی سرعت خودروهایشان بیشتر شده است.

این گزارش حاکی از آن است که شهروندان ترجیح دادند که کمتر از خودروی شخصی خود استفاده کرده و اقبالشان به وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر شده است.

در این رابطه «مینا مجتهدزاده» کارشناس ارشد طرح جامع حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران به خبرنگار ایرنا گفت: با اجرای «طرح کنترل آلودگی هوا»، در هسته میانی شهر نظم بیشتری برقرار شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح کنترل آلودگی هوا با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک در هسته میانی شهر به اجرا در آمده، افزود: با گذشت یک ماه از اجرای این طرح، نتایج و آمارها نشان از خلوتی بیشتر شهر دارد.
این کارشناس ارشد حوزه حمل ونقل و ترافیک با بیان اینکه طرح« کنترل آلودگی هوا» نظم بیشتری در شهر ایجاد کرده است، تصریح کرد: حذف طرح ۱۴ ساله زوج و فرد باید زودتر از اینها اتفاق می افتاد زیرا این طرح دیگر کارایی خود را از دست داده بود و به عبارتی طرحی منسوخ شده بود.
مجتهدزاده به برخی انتقادات مطرح شده به این طرح اشاره کرد و گفت: تنها یک ماه از اجرای این طرح میگذرد و نمیتوان ارزیابی دقیق از این طرح داشت، اما معتقدم طرح «کنترل آلودگی هوا» ، پایه های علمی و کارشناسی و پیوست های زیست محیطی لازم را داشته و میتوان به نتایج مثبت و موفقیت آن امیدوار بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار