رییس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز گفت: توسعه آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، کیفیت‌بخشی به آموزش‌ها، توسعه رشته‌های جدید و به‌روز رسانی تجهیزات کمک می‌کند که هم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان خوزستانی اصلاح شود و هم اشتغال نیروهای بومی در صنایع استان افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۷۶۶۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳ 28 July 2019

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان ظهر امروز یکشنبه در حاشیه آئین افتتاحیه پنج پروژه بزرگ در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آئین افتتاح پروژه نوسازی و تجهیز کارگاه الکترونیک الکتروتکنیک، افتتاح پروژه نوسازی و تجهیز کارگاه عمران، افتتاح پروژه نوسازی و تجهیز کارگاه سلف سرویس دانشجویان، افتتاح پروژه احداث آزمایشگاه رشته مهندسی تکنولوژی شیمیایی آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران و همچنین افتتاح پروژه ملی مجتمع کارگاهی و آموزشی آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران امروز با حضور رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد.

سید بهزاد علوی افزود: مجتمع کارگاهی فنی و مهندسی رشته عمران در فضایی بالغ بر ۸۰۰ مترمربع مورد بازسازی کلی قرار گرفته این مجتمع شامل آزمایشگاه مکانیک خاک بتن، سایر مصالح، مقاومت مصالح، کارگاه تأسیسات مکانیکی، کارگاه قالب‌بندی و آرماتوربندی، انبار لوازم مصرفی و تجهیزات، دفتر اساتید گروه و سه باب کلاس رسم تخصصی و نقشه کشی است.

وی تصریح کرد: تجهیزات لازم برای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های فوق‌الذکر همراه دوربین‌های پیشرفته نقشه‌برداری تهیه‌شده و اضافه شدن این فضای کارگاهی و تجهیزات خریداری شده باعث افزایش کیفیت آموزشی توانمندسازی و کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان این رشته می‌شود.

علوی با اشاره به افتتاح مجتمع کارگاهی آموزشکده دختران عنوان کرد: در این مجتمع نیز مجموعه کارگاه‌های معماری و چاپ سیلک با هدف رفع کمبود فضای آموزشی در فضایی بالغ بر ۷۰۰ مترمربع با زیربنای سه کارگاه مجزا احداث شده که ظرفیت پذیرش ۹۰ نفر دانشجو را همزمان دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه با توجه به منحصر به فرد بودن آموزشکده دختران در خوزستان کارگاه‌های احداث شده در آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی دختران نقش مهمی ایفا می‌کند، ادامه داد: این پروژه برای رشته‌های معماری، گرافیک و معماری داخلی به تجهیزات تخصصی مجهز شده که از آن جمله می‌توان به مجموعه وسایل کارگاه‌های گرافیک و معماری، میز نور، ویدئو پروژکتور، تأمین سرمایه‌ای با کولرهای اسپلیت میز و صندلی نقشه‌کشی اشاره کرد.

وی یادآور شد: پروژه سلف سرویس دانشجویان نیز که فضای قبلی سلف سرویس در سال ۱۳۴۸ احداث شده بود و در بازسازی صورت گرفته اقدامات مختلفی از جمله کف سازی سرویس با مساحت ۷۰۰ متر مربع از جنس سرامیک، داخل سرویس از جنس سنگ تراورتن به مساحت یک هزار و ۵۰۰ مترمربع، نصب سقف کاذب همراه نورپردازی از جنس کنافبه مساحت ۷۰۰ مترمربع، تأمین سرمایش سلف سرویس اساتید با ۹ عدد کولر اسپلیت ایستاده و تجهیزات سلف سرویس به میز صندلی انجام شد.

علوی با اشاره به افتتاح مجتمع کارگاهی فنی و مهندسی گروه برق گفت: این مجتمع متناسب با سرفصل دروس در مقاطع کاردانی (الکتروتکنیک، برق صنعتی، الکترونیک و ابزار دقیق) و همچنین کارشناسی (مهندسی تکنولوژی و برق قدرت) و همچنین نیاز صنعت در مساحتی بالغ بر ۶۰۰ مترمربع توسعه و تجهیز شدند؛ آزمایشگاه‌های این مجتمع شامل آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی، بررسی سیستم‌های قدرت، الکترونیک عمومی، هیدرولیک و پنوماتیک، کنترل خطی، رله و حفاظت از ابزار دقیق و کارگاه‌های این مجتمع نیز شامل سیستم اعلام حریق، ترانسفورماتور، مدار فرمان و سیم پیچی و همچنین سایت PLC است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به افتتاح مجتمع آزمایشگاهی دختران یادآور شد: مجتمع آزمایشگاهی از محل اعتبارات عمرانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به منظور ارتقای کیفیت آموزشی با زیربنای ۳۰۰ مترمربع احداث شده و شامل چهار آزمایشگاه مجزا است.

علوی اضافه کرد: در این مجتمع آزمایشگاه شیمی، کارگاه انتقال حرارت، کارگاه اصول عملیات واحد و همچنین مکانیک سیالات احداث شده است.

وی در پایان گفت: همچنین دستگاه هدایت سنج حرارتی، دستگاه مبدل حرارتی دو لوله‌ای، دستگاه مبدل حرارتی پوسته و لوله، دستگاه اسپکتروفوتومتری، کلیه تجهیزات آزمایشگاهی، دستگاه چگالش و همچنین دستگاه IR از جمله تجهیزات این مجتمع است.

در ادامه غلامرضا شریعتی اظهار کرد: پس از امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه فنی و حرفه‌ای توانستیم این پنج پروژه مهم در آموزشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران را به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: توجه به بخش فنی و حرفه‌ای و نقشی که می‌توانند در اشتغال داشته باشند، بر کسی پوشیده نیست. خوزستان چه در پروژه‌های ملی و چه استانی با توجه به اینکه بیشترین اعتبارات عمرانی را در کشور به خود اختصاص داده است، یک کارگاه بزرگ فنی و حرفه‌ای است، اما  هنوز هم در بحث اشتغال مشکلاتی داریم و میزان بیکاری ما به نسبت بالاتر است.

استاندار خوزستان گفت: فضای کسب و کار ما آنطور که باید و شاید مناسب نیست. یکی از دلایل اصلی آن این است که بازار کار و نیاز بازار کار با فارغ‌التحصیلان ما همخوانی ندارد. ما مهارت آموزی را مورد توجه قرار نداده‌ایم. 46 درصد دانش‌آموزان باید به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند و در خوزستان با توجه به صنایع عظیم نفت، فولاد و پتروشیمی این میزان باید به بیش از 50 درصد برسد اما در حال حاضر این عدد حدود 35 درصد است.

شریعتی تصریح کرد: بعضا در برخی مناطق محروم می‌بینیم که کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی شده است تا مردم در این دوره‌ها شرکت کنند اما می‌بینیم که از سایر مناطق برای گذراندن دوره‌ها به این کارگاه‌ها می‌آیند اما از خود این مناطق محروم کسی در دوره‌ها شرکت نمی‌کند. در گذشته گفته می‌شد که کسی که اهل درس نیست به سراغ رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌رود اما باید این دیدگاه را از ذهن خارج کنیم.

وی تاکید کرد: نیاز امروز کشور فنی و حرفه‌ای است. در حال حاضر فارغ‌التحصیلان با سواد و درس خوان زیادی داریم که هیچ فنی را یاد نگرفته‌اند. پروژه‌های بزرگی در استان داریم. صنایع گاز بیدبلند ظرف چند ماه آینده افتتاح می‌شوند. 3.2 میلیارد دلار برای آن هزینه شده است. ظرف سه سال گذشته دو میلیارد دلار برای آن هزینه شده است. 

استاندار خوزستان ادامه داد: بیش از 60 درصد نیروهای آن بومی بودند. وقتی به ما اعتراض می‌شد که نیروهای بومی شاغل در این پروژه کم هستند، ما این مساله را دنبال می‌کردیم، به ما گفته می‌شد ما به دنبال فارغ‌التحصیلانی هستیم که رشته آن‌ها در استان وجود ندارد. 

شریعتی تاکید کرد: مبنای نگاه به هوش و ذکاوت و ... نباید این باشد که دانش‌آموز رشته علوم تجربی، ریاضی، انسانی و... است. مبنای سنجش ما باید این باشد که دانش‌آموز وارد هر رشته‌ای که شد در آن رشته ماهر و پیشرو باشد و کار خود را بلد باشد. 

وی افزود: در پروژه‌های مختلف غرب کارون، فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان و...، همه به نیروهای ورزیده فنی نیاز دارند نه فارغ‌التحصیلان زرنگ فنی بدون مهارت. این حلقه مفقوده ما است. می‌گویند دانشگاه با صنعت و جامعه ارتباط ندارد، اساتید دانشگاه این مساله را می‌دانند و این مساله را بیان می‌کنند ولی ما مسئولان این مساله را درک نمی‌کنیم و شرایط و امکانات لازم را برای آن‌ها ایجاد نمی‌کنیم که این اتصال را ایجاد کنند. 

استاندار خوزستان گفت: پارک‌های علم و فناوری و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای همه برای حل این مساله هستند، برای اینکه بازار  و نیاز جامعه را با آنچه دانشگاه تربیت می‌کند، همخوان کنیم. برای این کار باید به روسای دانشگاه‌ها و هیات امنای دانشگاه‌ها اختیار دهیم. 

شریعتی تصریح کرد: نباید دانشگاه‌ها ساختار خشکی داشته باشند که اگر بخواهند متناسب با نیاز جامعه، تغییری در دانشگاه ایجاد کنند باید ده‌ها مجوز دریافت کنند و پس از کسب مجوز، دیگر این نیاز در جامعه تغییر کرده باشد. دانشگاه باید این اختیار را داشته باشد تا بتواند متناسب با نیاز بازار کار و جامعه، خود را وفق دهد. آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای باید پروژه‌های بزرگ استان را پیش از شروع آن رصد کنند تا رشته‌های مورد نیاز این پروژه‌ها را ایجاد کنند و بتوانیم در این پروژه‌ها از نیروهای بومی استفاده کنیم.
 
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور نیز در جمع خبرنگاران با تبریک روز ملی مهارت اظهار کرد: مسئولیت اصلی این دانشگاه تربیت تکنسین و نیروهای کاردان و مهارتی کشور است؛ افتتاح چنین کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌هایی خیلی مهم است چون ۶۰ تا ۷۰ درصد دروس در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای عملی است.

وی با اشاره به اینکه فضای کارگاهی و آزمایشگاهی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نقش مهی در آموزش و تربیت دانشجو دارد، ادامه داد: در این دانشگاه‌ها ماکزیمم دروس نظری حدود ۴۰ درصد است و در این حوزه دانشگاهی موفق می‌شود که کارگاه و آموزشگاه‌های بیشتر داشته باشد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: امروز پنج پروژه مجتمع از جمله کارگاهی فنی و مهندسی گروه برق، مجتمع آموزشگاهی دختران، مجتمع کارگاهی فنی و مهندسی رشته عمران و همچنین مجتمع کارگاهی آموزشکده دختران برای رشته‌های مختلف از جمله برق، عمران، صنایع شیمی، معماری و گرافیک افتتاح شد.

صالحی عمران یادآور شد: یکی از عناصر مهم در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور تجهیزات و محیط عملی کار است و افتتاح پروژه‌هایی از این دست در افزایش کیفیت تربیت نیروی انسانی و ارتقای آموزش‌های مهارتی بسیار مهم و مؤثر است.

وی بیان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عناصر کلیدی دارد که نوع برنامه‌های درسی، تدریس دروس به صورت عملی و محیط‌های کارگاهی و آزمایشگاهی از آن جمله است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: سرمایه گذاری‌های عمده‌ای را برای ارتقای این کارگاه‌ها و آموزشگاه‌ها در سطح کشور داریم که خوشبختانه خوزستان در این زمینه پیشتاز و حدود ۱۰ میلیارد تفاهم‌نامه مابین استانداری خوزستان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور منعقد شده است.

صالحی عمران با اشاره به اینکه خوزستان در زمینه توسعه فضای کارگاهی و آزمایشگاهی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای سایر استان‌ها مثال زدنی شده گفت: استان‌های دیگر در این زمینه باید از خوزستان الگوبرداری کنند.

وی با اعلام خبر پیش‌بینی جذب حدود سه هزار دانشجوی جدید در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای خوزستان در مهرماه امسال یادآور شد: تربیت تکنسین و خروجی‌های این دانشگاه در صنعت خوزستان خیلی مؤثر است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در پایان بیان کرد: باید توجه به آموزش‌های مهارتی سرلوحه کاری بسیاری از مسئولان قرار بگیرد چون توسعه هر کشور منوط به توسعه آموزش‌های مهارتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار