مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران در نماز جمعه نکا:
کد خبر: ۷۶۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱ 28 July 2019

*نهضت مهارت افزایی، فقر فرهنگ مهارتی را ریشه کن می کند
رسالت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مهارت آموزی برای مهارت جویان و مهارت افزایی برای افراد جویای کار و شاغلین است.
به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران، سید حسین درویشی مدیرکل در چهارمین روز از هفته ملی مهارت در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه شهرستان نکا گفت: این اداره کل در هفته ملی مهارت توانست بیش از 30 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای، 4 مرکز مدیریت آموزش در دانشگاه، 10 سرای محله حاشیه نشینی برای بازتوانی و باسوادی اقشار آسیب پذیر جامعه در سطح استان را افتتاح و نمایشگاه های دستاوردهای آموزش فنی و حرفه ای را در اکثر شهرهای استان برپا نماید.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران اظهار داشت: استان مازندران با بهره برداری از 20 مرکز دولتی و 186 کارگاه آموزشی فعالیت های آموزشی خود را در حوزه های آموزش ثابت، روستا، صنایع، دانشگاه، حاشیه شهرنشینی، اردوگاه، پادگان ها اجرا نماید. وی افزود: در آموزش های ارائه شده سهم مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای 45 درصد و سهم آموزش توسط بخش خصوصی 55 درصد است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به ظرفیت آموزش شهرستان نکا اظهار داشت: در شهرستان نکا 8 کارگاه در بخش دولتی و 30 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای وجود دارد که توانست در سال 97 آموزش های مهارتی با 120 درصد تحقق نسبت به تعهد آموزشی به میزان را 210 هزار نفر ساعت ارائه دهد. همچنین تعداد آموزش دیدگان اشتغال یافته از طریق سامانه های رهگیری رصد در سال 97 بیش از 110 نفر که آموزش های مهارتی را به صورت رایگان کسب نمودند.
وی همچنین از جهت تجهیز کارگاه های مرکز آموزش فنی و حرفه ای نکا و آموزش در مناطق آسیب پذیر شهرستان نکا به ارزش 125 میلیون تومان خبر داد.
درویشی با بیان اینکه یکی از معظلات جدی کشورمان بیکاری است گفت: سهم زیادی از متقاضیان جویای کار را فارغ التحصیلان دانشگاه ها تشکیل می دهند؛ که این امر از بیسوادی مهارتی در کشور نشات می گیرد وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب نهضت سوادآموزی برای بی سوادان شکل گرفت؛ امروز بی سوادی مهارتی بر جامعه حاکم است و آن به این دلیل است که نظام آموزشی کشور ایران مدت زمان زیادی را صرف آموزش های نظری و آکادمیک می نماید.
وی عدم انطباق آموزش های نظری با نیاز رشته های آموزشی و نیازهای شغلی بروز جامعه و همچنین فقدان آموزش های مهارتی در کنار دانش های نظری را از چالش های آموزش های نظری دانست و افزود: البته به همت دولت تدبیر و امید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بویژه نمایندگان استان مازندران قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای کشور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سال 96 به تصویب رسید و آیین نامه های آن به هیات دولت و سپس به وزارتخانه ها ابلاغ شد که سال گذشته بر اساس همین قانون آموزش های فنی و مهارتی در تمامی دانشگاه ها و مدارس آموزش و پرورش نهادینه شد.
این مقام مسئول با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا آحاد جامعه و مردم توجهی به آموزش های فنی و مهارتی ندارند و اساساً چرا آمار بیکاری با وجود چنین امکانات طبیعی و موارد دیگر بالاست؟ اظهار داشت: با توجه به فقر فرهنگ مهارتی که در کشور وجود دارد، همه خانواده ها، متقاضیان کار، دانشگاهیان، نوجوانان و جوانان گرایش فکری و ذهنی آنان در مسیر آموزش های نظری و در رشته های تجربی، ریاضی و انسانی قرار دارد البته آموزش های نظری مورد نیاز کشور و استان است. اما باید آموزش های فنی و مهارتی را از شروع دوران دانش آموزی تا پایان فارغ التحصیلی و حتی در پادگان ها به سربازان ارائه داد. باید همه شرکای آموزشی و رسانه ها، ائمه جماعات کشور، فرمانداران، همه مسئولین، دستگاه های اجرایی کشور و مردم در استان با هم افزایی و همکاری نهضت مهارت افزایی را ایجاد کنند تا بتوان فقر فرهنگ مهارتی در کشور ریشه کن شود.
درویشی با طرح سوال دیگری که چرا نرخ بیکاری در ایران بالاست؟ بیان کرد: یکی از دلایل آن عدم کارآمدی و نرخ بهره وری؛ افراد فاقد مهارت و بیکار است که بتوانند خواسته ها و نیازهای واحدهای صنعتی و تولیدی را جوابگو باشند که در این بین اکثر فارغ التحصیلان؛ فاقد مهارت لازم، تخصص و کارآمدی هستند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون تایید بر آموزش فنی و مهارتی که فرمودند: «ما به علم احتایج داریم اما به پنجه کارآمد نیز احتیاج داریم» گفت: برای توانمند کردن جوانان و پرورش پنجه های هنرمند باید به آموزش های فنی و حرفه ای توجه ویژه ای شود و با اعطای وام تسهیلات ارزان قیمت و حمایت از کارآموزان آموزش دیده می توان اشتغال پایدار و مولد را ایجاد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار