رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دریاچه ارومیه گفت: شرکت روسی آمادگی کامل خود را برای عقد قرارداد با دانشگاه ارومیه جهت برنام‌ ریزی و نظارت علمی و فنی بر کلیه فعالیت‌های آن شرکت در ارتباط با آرتمیا اعلام کرده که با این قرارداد به زودی شاهد انتقال دانش فنی آرتیما توسط دانشگاه به کشور روسیه هستیم.
کد خبر: ۷۶۷۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵ 30 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ناصر آق امروز در نشست خبری رئیس دانشگاه ارومیه با اصحاب رسانه که در  پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: خشکسالی‌های دهه اخیر در منطقه و تبخیر آب دریاچه ارومیه و تغییر وضعیت اکولوژیکی آن سبب شد که غلظت نمک به بالاترین حد رسیده و شرایط مطلوب برای تداوم حیات تنها موجود زنده دریاچه ارومیه از بین رود.

وی با اشاره به اینکه تخم آرتمیا قادر است چندین سال در میان نمک ها زنده بماند و با مهیا شدن اکوسیستم دوباره به حیات طبیعی خود بازگردد، افزود: حیات آرتمیا که در سال‌های اخیر با بحرانی شدن وضعیت آبی دریاچه ارومیه در معرض خطر جدی قرار گرفته بود، امسال با نزول رحمت الهی و افزایش آب حوضه آبریز دریاچه دوباره احیا و به چرخه اکوسیستم دریاچه بازگشته است‌.

 رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروری دانشگاه ارومیه بیان کرد: همچنین اخیرا در رسانه‌ها، مطلبی تحت عنوان انگل در دریاچه ارومیه معرفی شده که لارو مگس دریاچه شور است که زیانی برای دریاچه و آرتمیا ندارد و در محیط دریاچه ارومیه به جز آرتمیا یا میگوی آب‌شور، موجودی قادر به زیست طولانی مدت نیست اما بررسی‌های کارشناسان محیط‌زیست استان بیانگر این است که این موجودات می‌توانند از طریق روان آب‌ها، رودخانه‌ها، و کانال‌های انتقال پساب وارد دریاچه شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه، فاضلاب صنعتی و خانگی ارومیه وارد دریاچه می‌شود طرحی برای تصفیه فاضلاب پیش از ورود به دریاچه ارومیه در دست اقدام است که به زودی اجرایی خواهد شد.

آق بیان کرد: جهت بررسی وضعیت دریاچه‌های شور جنوب غربی روسیه از زیستگاه‌های طبیعی آرتمیا به دعوت یک شرکت بزرگ به این کشور سفر کردم که هدف از این سفر بررسی امکان همکاری پژوهشکده آرتمیا دانشگاه ارومیه در پروژه های تولید، عمل آوری و فرآوری آرتمیای روسیه است.

وی تصریح کرد: طی این سفر از دریاچه‌ها، مرکز صید آرتمیا و کارخانه عمل آوری و فرآوری آرتمیا بازدید شد.

آق عنوان کرد: اکنون شرکت روسی آمادگی کامل خود را برای عقد قرارداد با دانشگاه ارومیه جهت برنامه‌ریزی و نظارت علمی و فنی بر کلیه فعالیت‌های آن شرکت در ارتباط با آرتمیا اعلام کرده که با این قرارداد به زودی شاهد انتقال دانش فنی آرتیما توسط دانشگاه ارومیه به کشور روسیه هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار