‌مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه دولت و وزارت نیرو طی سال‌های گذشته هر اقدامی که برای تأمین آب از جمله سدسازی و ایجاد شبکه‌های توزیع امکان‌پذیر بود را انجام داده و دیگر ظرفیتی در این بخش وجود ندارد، گفت: دیگر چاره‌ای جز اصلاح الگوی مصرف و سازگاری با این وضعیت نداریم.
کد خبر: ۷۶۸۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ 03 August 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ داوود نجفیان در خصوص آخرین وضعیت پروژه انتقال پساب از تهران به البرز گفت: مطالعات اولیه این پروژه انجام شده و مطالعاتی که به یک مدل مالی برای اجرای پروژه منجر می‌شود هم در حال انجام است.

نجفیان افزود: در تخصیص اولیه، 30 میلیون مترمکعب پساب برای انتقال از تهران به البرز در نظر گرفته شده است اما از آنجایی که این رقم فقط بخشی از نیازهای ما را تأمین می‌کند به دنبال آن هستیم تا تخصیص بیشتری بگیریم و با استفاده از آن در صنعت و کشاورزی، بخشی که اکنون در کشاورزی مصرف می‌شود را برای جبران کمبودها به بخش شرب اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه طرح انتقال پساب از تهران به البرز پروژه بزرگی است که نیاز به زمان دارد اعلام کرد: جلسات متعددی تاکنون در این زمینه برگزار شده و با اتمام فاز دو مطالعات و در نظر گرفتن مدل مالی کار آغاز خواهد شد.

این مسئول در پاسخ به وضعیت منابع آب استان و احتمال کمبود آب طی سال‌های آینده هم گفت: رشد جمعیت در استان البرز 2.5 برابر میانگین رشد کشور است و با این رشد طبیعی است که نیاز آبی استان طی سال‌های آینده افزایش یابد و از آنجایی که منابع جایگزینی هم برای تأمین آب به جز منابع زیرزمینی و اندکی هم منابع سطحی نداریم؛ مجبور به تغییر استانداردها هستیم.

وی ادامه داد: استفاده از پساب برای کشاورزی و صنعت و اختصاص منابع مورد استفاده در کشاورزی برای مصارف شرب یکی از راهکارهای ما برای تأمین کسری آب استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با بیان اینکه تاکنون 94 درصد از منابع آب استان مورد استفاده قرار گرفته است افزود: با روند فعلی تا سال 1420 استان البرز بالای 300 میلیون مترمکعب کسری آب خواهد داشت.

وی ادامه داد: طبق آمار موجود، در حال حاضر 16 برابر ظرفیت اکولوژیکی بر روی البرز بارگذاری صورت گرفته است، بنابراین با توجه به قانون برنامه ششم که طبق آن سهم مصرف منابع آبی باید از 83 درصد به 60 درصد برسد ما باید منابعی که به عنوان امانت آیندگان در دست ماست را به درستی مصرف کنیم.

نجفیان تصریح کرد: متأسفانه سرانه مصرف ما علی‌رغم اینکه بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار داریم 1.5 تا دو برابر سرانه مصرف جهانی است.

وی افزود: ما در بخش کشاورزی وضعیت خوبی نداریم و بیش از 90 درصد مصرف آب کشور در این بخش است، اگر با استفاده از کشاورزی صنعتی، اصلاح الگوی کشت و ترویج الگوهای کم مصرف حتی فقط 10 درصد در این بخش صرفه‌جویی شود، تمام  کمبودهای آب کشور در سال‌های آینده جبران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه دولت و وزارت نیرو طی سال‌های گذشته هر اقدامی که برای تأمین آب از جمله سدسازی و ایجاد شبکه‌های توزیع امکان‌پذیر بوده انجام داده‌اند و دیگر ظرفیتی در این بخش وجود ندارد گفت: بنابراین چاره‌ای جز اصلاح الگوی مصرف و سازگاری با این وضعیت نداریم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مهم در این بخش تصفیه و بازچرخانی آب است، بخش صنعت استان در حال پیگیری این موضوع است تا در شهرک‌های صنعتی این کار انجام شود.

این مسئول به تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی در کشور و استان‌های مختلف اشاره و اعلام کرد: مباحثی چون اصلاح الگوی مصرف، تغییر الگوی کشت، بازچرخانی آب و استفاده از پساب، تغذیه مصنوعی و ... در قالب این کارگروه گنجانده شده تا مصرف آب براساس شرایط اکولوژیک کاهش یابد، با یک همت ملی و تبدیل شدن به باور عمومی تمامی مشکلات در بخش آب حل خواهد شد.

وی در پایان به آخرین وضعیت سدهای استان هم اشاره و اعلام کرد: دو سد امیرکبیر و طالقان در حداکثر میزان ذخیره خود هستند و به ترتیب 183 و 420 میلیون مترمکعب ذخیره دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار