دبیر بحران شهرداری منطقه ۲۰ با بیان اینکه پدیده فرونشست زمین تاکنون در این منطقه گزارش نشده است، گفت: فروچاله و نشست های ناگهانی زمین در شهرری به دلیل زیر ساخت های نامناسب شهری ایجاد می شود.
کد خبر: ۷۶۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹ 04 August 2019

به گزارش تابناک تهران؛ علیرضا هاتفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ترکیدگی لوله آب، وجود آب های سرگردان و جنس خاک در بافت های فرسوده از عوامل مهم حوادث فروچاله زمین در شهرری است.

وی تصریح کرد: جنوب تهران به ویژه شهرری به دلیل زیر ساخت های نامناسب شهری و همچنین وجود قنات های قدیمی بیشتر از سایر نقاط پایتخت در معرض فروچاله و ریزش های ناگهانی زمین قرار دارد.

هاتفی با بیان اینکه نوع فرونشست زمین در دشت ورامین و حسن آباد فشافویه با شهرری متفاوت است، گفت: فرونشست زمین در دشت ورامین و حسن آباد بنا به نظر کارشناسان بدلیل برداشت بی رویه آب از  چاه های عمیق و منابع زیر زمینی است، ولی فروچاله های شهرری به دلیل فرسودگی شریان های حیاتی از جمله فرسودگی لوله های آب و فاضلاب، آسیب دیدن مسیر قنوات و سستی خاک ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: فرونشست زمین پدیده ای طبیعی است که به دلیل برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی یا فعل و انفعالات لایه های مختلف زمین مانند تراکم، حرکات آرام پوسته، آب شدگی یخ های زیرزمینی و انحلال لایه های آهکی یا گچ و نمک روی می دهد و البته این پدیده با فروچاله متفاوت است.

هاتفی ادامه داد: فرونشست به طور کلی پدیده ای مستمر و فروچاله ناگهانی و سریع روی می دهد که سست بودن خاک موجب عامل فرو نشست زمین می شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم قنات آبهای زیر زمینی بالا دست کانال سرخه حصار در شهرری قرار دارد، تصریح کرد: وجود آب های سرگردان در لایه های سست زمین در شهرری خطری است که مناطق شهری را تهدید می کند.

منطقه ۲۰ (شهرری) جنوبی‌ترین منطقه شهری شهرداری تهران است و دارای پنج ناحیه داخل محدوده و ۲ ناحیه خارج محدوده و ۲۱ محله است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار