رئیس صندوق توسعه ملی گفت: بیش از 26 طرح ارزی در خوزستان وجود دارد که صندوق توسعه ملی برای آنها ۹/۶ میلیارد دلار تسهیلات پرداخت کرده است.
کد خبر: ۷۶۹۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱ 05 August 2019

 فاضل عبیات در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان دارای ۱۳ هزارو ۴۱۷ هکتار بافت نا کار امد شهری است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: این میزان مربوط به مطالعاتی است که قبل از سال ۹۰ انجام شده و مربوط به ۲۹ شهر استان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: با توجه به اضافه شدن شهر های جدید به استان این میزان افزایش یافته است.

عبیات تصریح کرد: بافت های نا کارآمد میانی ۵ هزار و ۶۱۴ هکتار و سکونت های های غیر رسمی ۷ هزارو ۸۰۳ هکتار است.

وی  با عنوان اینکه استان خوزستان رتبه دوم را در بحث حاشیه نشینی در کشور دارا است، گفت: مساحت کل شهرهایی که در استان دارای محدوده  مصوب بافت ناکارامد شهری است ۵۴ هزارو ۱۳۵ هکتار است که شامل ۲۴۵ محله است.

عبیات بیان کرد: نسبت مساحت بین تعداد محلات ناکارامد به کل محلات ۲۵ درصد است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: در سکونتگاه های غیر رسمی ۸۵۰ هزار نطر ساکن هستند که ۱۸ درصد کل استان را شامل می شوند.

وی گفت: مطابق با شیوه نامه بافت نا کار امد اهواز با ۵ هزارو ۲۹ هکتار بیشترین سهم شهر ها را در کشور شامل می شود.

عبیات اظهار کرد: ۳۶ درصد مساحت شهرستان مسجد سلیمان بافت نا کار امد است که علل متفاوتی مانند خشک شدن تالاب، جنگ وحذف برخی مشاغل دارد.

وی گفت: مسجد سلیمان دارای ۲ هزارو ۷۹۰ هکتار مساحت است که ۶۰۷ هکتار ان بافت فرسود، نا کار امد و آلوده است.

عبیات بیان کرد: بالغ بر ۱۲ هزار و ۱۴۰ واحد در این بافت ها وجود دارد.

 وی افزود در پی وقوع زلزله در مسجد سلیمان بیشترین اسیب ها در این حوزه بود که تصمیمات خوبی در این راستا گرفته شد.

معاون امور هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: مساحت کل شهر اهواز ۲۲ هزار هکتار است که ۵ هزارو ۹۳۱ هکتار آن ناکار امد و نیاز به باز افرینی دارد.

وی از جمله مشکلات اصلی موجود در استان را تخریب سیل بند ها در اثر سیل عنوان کرد و گفت: استان خوزستان اکنون به ۶۰۰ کیلومتر سیل بند با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان احتیاج دارد در غیر این صورت با حجم سیل کمتر از سیل ابتدای سال استان دچار مشکل خواهد شد.

وی یکی دیگر از مشکلات را فاضلاب شهر اهواز عنوان کرد و گفت: در این حوزه برای اصلاح شبکه فاضلاب و راه اندازی پمپاژ فاضلاب بالغ ب  ۴ هزار میلیار اعتبار نیاز است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز با اشاره به عدم تناسب سهم خوزستان در سرانه تولید ناخالص ملی و میزان دریافت تسهیلات بانکی، اظهار کرد: بانک‌ها در گزارش‌های خود عنوان می‌کنند که خوزستان در دریافت تسهیلات اول است؛ این رتبه به این دلیل است که استان صنایع بزرگی دارد که تسهیلات خوبی دریافت می‌کنند اما گردش حساب های آنها در تهران است.

استاندار خوزستان عنوان کرد: تسهیلات به صنایع بزرگ، مشکلی از خوزستان حل نمی‌کند و سودی برای استان ندارد اما تسهیلات به صنایع متوسط و کوچک، برای استان سودمند است.

مرتضی شهید زاده  رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهارداشت: حمایت هایی که صندوق توسعه ملی انجام می دهد بر اساس برنامه ریزی های است که از سوی دستگاه ها و وزارتخانه ها صورت می گیرد.

وی ادامه داد: صندوق توسعه منابع خود را به طرح هایی اختصاص می دهد که درآمدهای آنها از طریق ارز تامین شده باشد تا بتوانند اقساط تعیین شده را بازپرداخت کنند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه این منابع به اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص داده می شود که دارای سابقه توسعه اقتصادی باشند، افزد: طرح هایی که مشمول دریافت منابع صندوق می شوند علاوه بر اینکه باید دارای استاندارد های بین المللی باشند نیاز است که صادرات محور نیز باشند.

شهیدزاده همچنین به نوسانات ارزی در کشور اشاره کرد و گفت: بر همین اساس از بانک خواسته شده به طرح هایی که از منابع استفاده کرده اند اما به دلیل مشکلات به وجود آمده تکمیل نشده اند تا سقف ۴۰ درصد تسهیلات تکمیلی ارائه کنند.

وی یکی از مهمترین رسالت های این صندوق را تبدیل منابع به ثروت های اثرگذار و ماندگار در کشور عنوان کرد و افزود: این منابع وقتی که در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد می تواند زمینه ساز توسعه در زمینه های مختلف کشور باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار