رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:واکنش فعال اصولگرا به دیدار قالیباف و احمدی‌نژاد/ادعای سفیر آمریکا در بغداد: کانال ارتباطی مستقیمی با تهران داریم/عده‌ای در جریان اصلاح‌طلبی، مقابل گردش نخبگان مقاومت می‌کنند/قالیباف آنقدر ساده نیست که نردبان احمدی‌نژاد شود و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۹۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴ 05 August 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
مردم به ۱۰ هزار تومان می‌گویند ۱۰ تومان و این یعنی خودشان صفر‌ها را حذف می‌کنند
 
غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس نهم در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: «هزار تومانی در سال ۱۳۵۰ هزار تومانی منتشر شد و بعد از ۴۸ سال دیگر صفر‌های آن کاربردی در مبادلات ندارد. به عبارت دیگر حالا که یک ریال، ۱۰ ریال و صد ریال مصرف ندارد، بهتر است که وجود هم نداشته باشد.» وی افزود: «واژه ریال در میان مردم معمولا به کار نمی‌رود و مبادلات آنان با تومان است. این نیز نشان می‌دهد که نیاز به اصلاح به پول ملی داریم. مردم به ۱۰ هزار تومان می‌گویند ۱۰ تومان و این یعنی خودشان صفر‌ها را حذف می‌کنند چرا که تعداد صفر‌های حاصل از تورم بالا طی ۵ دهه گذشته، به وضوح در حساب‌ها در بودجه در محاسبات بانک‌ها، چک کشیدن‌ها و مبادلات مردم مزاحمت ایجاد می‌کند». سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به ضرورت حفظ ارزش پول ملی گفت: «مقایسه واحد پول ملی ما با واحد پول کشور‌های دیگر خصوصا با دلار امریکا، یورو اروپا یا حتی دینار عراق و امارات نوعی احساس خودکم بینی ملی در مردم ایجاد می‌کند لذا از نظر روانی استفاده از این واحد پول ملی منشا یک مقایسه نامناسب است.»
 
 
در بین اصلاح طلبان هنوز وفاق کلی درمورد حضور در انتخابات وجود ندارد

پروانه سلحشوری در گفتگو با خبرنگار «انتخاب» درباره این موضوع گفت: من هم تحلیل‌هایی که در این رابطه انجام شده را خوانده ام. در بین اصلاح طلبان هنوز وفاق کلی درمورد حضور در انتخابات وجود ندارد. برخی اساسا خود انتخابات را زیر سوال می‌برند و برخی مثل آقای تاج زاده، حضور مشروط را مطرح کرده اند. برخی هم این روند را یک روند در حال پیشرفت می‌دانند و می‌گویند در هر انتخاباتی باید شرکت کرد و قهر با صندوق رای را صلاح نمی‌دانند. او افزود: شاید ورود زودهنگام آقای خاتمی هم به خاطر این بود که این نزاع‌های درونی هم کمتر رخ دهد. اما خود ایشان هم مبهم صحبت کرده اند. قبلا هم حتی گفته بودند حتی با صحبت‌های من هم ممکن است مردم دیگر پای صندوق نیایند. یعنی این احتمال را هم داده بودند. سلحشوری اضافه کرد: فضای کشور در تهران به هیچ عنوان انتخاباتی نیست، اما باید دقت کنیم که فضای کشور به طور کلی به هفته آخر و سه روز قبل از انتخابات برمی گردد و اینکه در آن زمان مردم چه تصمیمی می‌گیرند.

جلسه ناگهانی تاج و وزیر ورزش برای لیگ برتر

سرانجام روز سه شنبه به عنوان زمان قرعه کشی رقابت‌های لیگ برتر مشخص شد. مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به دیدار وزیر ورزش رفت. علت دیدار ناگهانی تاج برگزاری رقابت‌های لیگ برتر است. امروز با تصمیم سازمان لیگ و فدراسیون روز سه شنبه به عنوان روز قرعه کشی رقابت‌ها معرفی شد و قرار است مهدی تاج هم بر سر این مسئله با مسعود سلطانی فر گفتگو کند.

ماجرای حکم دادگاهی درباره صدور گواهینامه موتور برای زنان

تصویر حکم یکی از شعب دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام نیروی انتظامی به تشکیل پرونده برای گواهینامه رانندگی موتورسیکلت توسط بانوان، در فضای مجازی در حال انتشار است. محسن قائمی‌نسب مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در گفتگو با تسنیم، با تأیید حکم منتشرشده اظهار کرد: حکم صادره، رأی هیئت عمومی نیست بلکه رأی صادره توسط یکی از شعب با شکایت یکی از بانوان اصفهانی از نیروی انتظامی است.

علی مطهری: شکایت‌ها علیه نمایندگان، مجلس را محتاط می‌کند

علی مطهری: ما نمی‌توانیم هیچ فردی، چه رسد به نمایندگان مجلس را از اظهار نظر منع کنیم. نمی‌توانیم حق اظهار نظر افراد را بگیریم، به این دلیل که خلاف سیاست‌های نظام است. در واقع سیاست‌های نظام به جای خود و حق اظهار نظر نمایندگان نیز به جای خود. فکر می‌کنم این شکایات قطعا منجر به محتاط شدن نمایندگان می‌شود که این مساله برای کشور خوب نیست. به هر حال نمایندگان باید بتوانند به راحتی نظرات خود را بیان کنند. هیات‌رییسه مجلس بر اساس قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باید موضوع را پیگیری کند و فکر می‌کنم می‌تواند بهتر از این از حقوق نمایندگان دفاع کند.

دیپلماسی ایران باید نسبت به ماجرای ورزشگاه کربلا اعتراض کند

آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده، ولی فقیه در استان البرز فرهنگ اهل‌بیت را، هدف مبارزاتی دشمن برشمرد و بیان داشت: دشمن ما این را خوب فهمیده است که مبارزه با استکبار فرهنگ اهل‌بیت است، لذا با این فرهنگ در همه‌جا مبارزه می‌کند؛ و اساساً داعش را هم برای همین به وجود آوردند. وی افزود: این قضیه را هم ساده نگیرید که در کربلا ورزشگاهی را در اختیار عده‌ای می‌گذارند تا به اسم فوتبال، با حضور زنان بی حجاب، به رقص و پای‌کوبی بپردازند. وقتی در کربلا اتفاق می‌افتد نه در بغداد، یعنی می‌خواهند از آن محل مقدس، قداست زدایی کنند و جلوی توسعه فرهنگ شیعی را بگیرند. رئیس بنیاد غدیر استان البرز در ادامه گفت: قطعاً پشت این مسئله، استراتژی دشمن است. می‌خواهند شیعه را محک بزنند که آیا عکس‌العملی از خود نشان می‌دهد یا نه. دیپلماسی جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور شیعه، باید بلافاصله موضع بگیرد و اعتراض خودش را برساند. ما مسلمانیم و اسلام جهان‌وطن است و هر جا مسلمان هست، باید توجه نشان داده شود.
 
حمله به ایران حمله به روسیه خواهد بود

پپه اسکوبار» روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل بین المللی در «آسیا تایمز» نوشت: دولت روسیه با اتخاذ رویکرد تقابل با آمریکا بیش از پیش به ایران نزدیک می‌شود و به پیشروی خود در منطقه اوراسیا ادامه می‌دهد. کرملین رویکرد جدیدی را برای افزایش حضور و نفوذ خود در منطقه اوراسیا در پیش گرفته و سندی که ۱۰ روز پیش «سرگئی لاوروف» درباره تلاش جمعی برای تامین امنیت خلیج فارس در سازمان ملل متحد ثبت کرد، نمونه‌ای از آن است که در آن، دولت روسیه خواستار رایزنی برای ایجاد ائتلافی منطقه‌ای در این زمینه شده است.

قالیباف آنقدر ساده نیست که نردبان احمدی‌نژاد شود

مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال همکاری قالیباف و احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: احمدی‌نژاد به لحاظ تجربی ثابت کرده است که عادت دارد پا روی دوش دیگران گذاشته و بالا برود و سپس زیر آن بزند. بعید می‌دانم قالیباف آنقدر ساده باشد که نردبان احمدی نژاد شود. احمدی نژاد هم به کسی کولی نمی‌دهد؛ اگر به کسی هم کولی بدهد، به قالیباف کولی نمی‌دهد. براساس رصدی که از فضای سیاسی کشور دارم جریان واقعی سومی در کشور ظهور نکرده است، کسانی که ادعا می‌کنند جریان سوم هستند، بخش‌هایی از دو جریان اصلی کشور بوده یا ملغمه‌ای از دو جریان که من برای آن‌ها اصالتی مستقل قائل نیستم. احمدی‌نژاد و قالیباف هر دو اصولگرا هستند و اصلاح‌طلبان هم در میان خود گرایش‌های مختلف داشته و جریان سوم مستقلی نیستند.

اصلاح طلبان تندرو به براندازان نزدیک‌ترند

بهزاد نبوی درباره نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات ۹۸ گفت: در حال حاضر اصلاح طلب‌های تندرویی داریم که به براندازان نزدیکترند. در میان اصولگرا‌ها هم جبهه پایداری را داریم. بر ادامه ائتلاف در انتخابات ۹۸ تأکید دارم و معتقدم اصلاح طلب‌ها به تنهایی نمی‌توانند در انتخابات پیروز شوند. حتی اگر ائتلاف هم نمی‌کنند، لیست مشترک داشته باشند. خاتمی هیچ گاه نگفته که رهبر اصلاحات است. داشتن کاریزما موضوع متفاوتی است و اصلاح‌طلبان باید از این امتیاز حداکثر بهره را ببرند. در هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کنیم. منظورم شرایطی است که امکان حضور باشد.

یارانه این ۵ گروه حذف نمی‌شود

هر چند معیار‌های حذف یارانه‌ها اعلام‌نشده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد یارانه ۵ گروه حذف نخواهد شد. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که یارانه روستاییان، کسانی که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند، بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار و افرادی با حقوق کمتر از ۳میلیون تومان حذف نمی‌شود. / خبرآنلاین

انتخابات لاتاری نیست

کنعانی مقدم از چهره‌های اصولگرا و دبیرکل حزب سبز درباره احتمال حضور احمدی‌نژاد با یک لیست ناشناخته در انتخابات مجلس یازدهم می‌گوید: احمدی‌نژاد نه بدنه رای دارد و نه علاقه سیاسی به او وجود دارد. به نظر می‌رسد که بعضی از سیاسیون ما -نه فقط ایشان- دچار یک توهمی هستند که فکر می‌کنند می‌توانند که در انتخابات مجلس و یا ریاست‌جمهوری با نداشتن عقبه سیاسی در یک لاتاری شرکت کنند. انتخابات لاتاری نیست و رای مردم معنا و مفهوم خاصی دارد و اینکه ما فکر کنیم که شانسی می‌توانیم وارد انتخابات شویم، مردود است. با توجه به اینکه آقای احمدی‌نژاد هشت سال رئیس جمهور بود و قبل از آن در شهرداری تهران بود، من معتقدم که تفکر او، یک تفکر سیاسی ورشکسته است. /خبرانلاین

عده‌ای در جریان اصلاح‌طلبی، مقابل گردش نخبگان مقاومت می‌کنند

تاجرنیا، فعال اصلاح‌طلب گفت: معنای اصلاح‌طلبی کاملاً مشخص است و در مقابل بنیادگرایی و در واقع، اصولگرایی قرار دارد. ما اعتقاد داریم تغییر گام‌به‌گام درون ساختار جمهوری اسلامی و بدون اتکا به قدرت‌های دیگر دنبال شود. برخی چهره‌ها در حوزه تصمیم‌گیری و مدیریت کلان، دو یا سه دهه هست که حضور دارند و امکان حضور چهره‌های جدید را نمی‌دهند/ ایرناپلاس
 
نظر رهبر انقلاب درباره جمعیت چین و هند

صفحه اینستاگرام khamenei.ir بیانات منتشرنشده رهبر انقلاب درباره موفقیت‌هایی که چین و هند بخاطر جمعیت بالای مردمشان کسب کردند را منتشر کرد. امروز در دنیا آن کشور‌هایی که جمعیّت‌های زیادی دارند، به برکت آن به خیلی امکانات دست یافته‌اند؛ چین یک نمونه است، هند یک نمونه است؛ با اینکه مشکلاتی هم دارند، امّا در عین حال خود این جمعیّت زیاد به عنوان یک ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، یک ارزش بین‌المللی برای آن‌ها توانسته موفّقیّتهایی را به وجود بیاورد. بنا بر این نسل باید افزایش پیدا کند؛ اینکه من تکرار میکنم، تأکید میکنم، به خاطر این است. بیانات در دیدار جمعی از زوج‌های جوان فروردین ماه ۱۳۹۸
 
ادعای سفیر آمریکا در بغداد: کانال ارتباطی مستقیمی با تهران داریم

سفیر آمریکا در بغداد با بیان اینکه واشنگتن تحرکاتی برای حل بحران میان ایران و آمریکا دارد مدعی شد که کانال‌های ارتباطی مستقیمی میان این دو کشور وجود دارد. به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، ماتیو تولر، سفیر آمریکا در عراق در میزگردی با رسانه‌های عراقی اعلام کرد که تلاش‌هایی از سوی واشنگتن برای حل بحران میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. وی همچنین مدعی شد که کانال‌های ارتباطی مستقیمی میان تهران و واشنگتن برای حل بحران میان دو کشور وجود دارد. از سوی دیگر، خبرگزاری الغد پرس که در این میز گرد حضور داشت به نقل از تویلر اعلام کرد: رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا به دنبال ایجاد راه حل با ایران هستند، به همین دلیل ترامپ حتی بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی حمله نظامی علیه ایران انجام نداد که این مساله نشان دهنده عدم رغبت آمریکا به تنش با ایران است.
 
روحانی برای دیدار با ظریف به وزارت خارجه می‌رود

رئیس جمهور فردا برای دیدار با محمدجواد ظریف به وزارت خارجه می‌رود. یک منبع آگاه در نهاد ریاست جمهوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور برای دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه فردا (سه‌شنبه ۱۵ مرداد) به این وزارتخانه می‌رود. به نظر می‌رسد این دیدار در پی تحریم محمد جواد ظریف از سوی دولت آمریکا و در ادامه بازدید رئیس جمهور از سایر وزارتخانه‌ها صورت گیرد.
 
توصیه قاضی‌پور به مدیران دولت

نماینده ارومیه در مجلس گفت: باید مدیران ارشد کشور و دولت به ارتباط مستقیم اقتصاد با افزایش اقتدار باور داشته و بدانند وقتی اقتدار نیرو‌های مسلح افزایش پیدا کرده است، روند داخلی هم بهبود پیدا کرده و رونق تولید ایجاد می‌شود.
 
واکنش مولاوردی به عدم شرکت ظریف در انتخابات ۱۴۰۰

شهیندخت مولاوردی به سخن ظریف درباره عدم شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ واکنش نشان داد. صبح امروز محمدجواد ظریف در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مخالفانش گفت: «نگران ۱۴۰۰ نباشید و به خاطر نگرانی از سال ۱۴۰۰ مانع کار من نشوید و مخلص همه شما هستم. محضر هم بخواهید می‌آیم و محضری امضا می‌کنم در سال ۱۴۰۰ یا دانشگاه هستم یا منزل». شهیندخت مولاوردی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به سخنان ظریف در توئیتر خود نوشت: ‏دکتر ظریف، همکار سابق و دشمن قابل احترام دولت متخاصم! اگر برخی دلواپس با تعهد محضری خیالشان راحت شده و از مانع تراشی در مسیر دیپلماسی کشور دست بر خواهند داشت، در دفتر اسناد رسمی در خدمتتان هستیم؛ ‏باشد تا به دل هایشان آرام و قرار برگردد. ‏همنوایی و هم افزایی معنادار تیم B. و تندرو‌های داخل و خارج در تحریم صدایی که مهار سیاست یکجانبه گرایی را از جانب هرکس و در هر نقطه از جهان، فریاد می‌زند!
 
واکنش فعال اصولگرا به دیدار قالیباف و احمدی‌نژاد

یک فعال سیاسی اصولگرا می‎گوید: تحلیل من این است که زاویه دید اکثر اصولگرایان با آقای احمدی‎نژاد، کاملا متفاوت است. بخشی هم هستند که با ایشان عنادی ندارند، اما کار سیاسی با او نمی‎کنند. امیررضا واعظ آشتیانی درباره بازگشت جناح اصول‌گرایی به سمت محمود احمدی‎نژاد، رئیس جمهوری پیشین می‎گوید: بعید می‎دانم که غالب اصولگرا‌ها به سمت آقای احمدی نژاد بروند. ضمن اینکه من بار‌ها تأکید کرده‎ام که خانواده اصولگرایی، متنوع است.واعظ آشتیانی می‎گوید: بعید است که اصولگرایان وارد بحث انتخاباتی با احمدی‎نژاد شده باشند، اما ممکن است هر اتفاقی بیفتد و احتمالا برخی در پشت پرده، مذاکراتی را برای انتخابات شروع کرده‎باشند. این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تأیید و تکذیب ملاقات احمدی‎نژاد و قالیباف، توضیح می‎دهد: این ملاقات از یک سو، تکذیب و از یک سو تأیید می‎شود و آن طور که نزدیکان آقای قالیباف گفته‎اند، ایشان برای عیادت آقای احمدی‎نژاد رفته بودند. در کل به نظر من، موضع گروهی که آقای قالیباف تشکیل داده‎اند، با مواضع آقای احمدی‎نژاد مغایرت دارد. او همچنین اضافه می‎کند: اصولگرایان نسبت به تفکر آقای احمدی‎نژاد، موضع دارند، اما این موضوع دلالت بر این نیست که با ایشان قهر باشند. ایشان در مجمع حضور دارند و اگر افطاری باشد، شرکت می‎کنند. اما حضور ایشان دلیل بر این نیست که آقای احمدی‎نژاد سهم و یا نقشی در مناسبات سیاسی داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار