رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:بعضی‌ها می‌گویند به جهنم که دولت و مجلس به رقیب برسد/رایزنی برخی نمایندگان با دولت برای معرفی وزیر زن/حضور زنان در ورزشگاهها، افزایش مشروعیت را به همراه دارد /تشکیل یک شورا برای انتخابات مجلس یازدهم و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲ 07 August 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

اصولگرایان هیچ کاری با احمدی‌نژاد ندارند
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: از سمت اصولگرایان و لایه‌های دیگر این جریان، گرایشی به نقش احمدی‌نژاد در انتخابات اسفند ماه وجود ندارد و اصولگرایان هیچ کاری با او ندارند. در خصوص عدم دعوت از علی لاریجانی در جلسات شورای وحدت اصولگرایان، گفت: آقای لاریجانی به دلیل مسئولیت در مجلس و محدودیت‌هایی که دارند نمی‌توانند شرکت کنند، مانند سایر روسای قوا که هیچ کدام در جلسات حزبی، تشکیلاتی و جناحی حضور ندارند./ایسنا

بعضی‌ها می‌گویند به جهنم که دولت و مجلس به رقیب برسد
محمدرضا باهنر نماینده ادوار مجلس، فعال سیاسی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در برنامه شامگاه دوشنبه جهان آرا حضور یافته بود، گفت:برخی نزد من می آمدند و می‌گفتند چون امثال شما دیگر در مجلس نیستید مجلس ضعیف ظاهر شده است اما پاسخ من این است که در این مجلس آدم‌های قدرتمند، قوی، ریشه‌دار و باسابقه کم نداریم. مجلس دهم یک اشکال پیدا کرده که شاید برای اولین بار است و آن اینکه فراکسیون اکثریت ندارد. یعنی سه فراکسیون دارد که هر کدام اقلیت هستند، البته یک حزب هم وجود ندارد که منظم و چارچوب کار کند. برخی نمایندگان هم در پایین فراکسیون ها جابجا می شوند و شناور هستند. مجلس دهم نقطه مقابل اصلاح‌طلبان نبود. البته اصلاح طلبان می‌توانند بگویند دست ما نبوده اما مطمئنا نمی‌توانند بگویند دست اصولگراها بوده است.

تکذیب ائتلاف قالیباف با احمدی نژاد
«احدیان» مشاور قالیباف گفت: قالیباف بعد از تعطیلات نوروز یک بار صرفا برای احوال پرسی به منزل احمدی نژاد رفته است و سایر مباحث سیاسی مطرح شده، صحت نداشته و کذب است. اصولا در این نشست هیچ بحث سیاسی داخلی صورت نگرفته چه برسد به موضوعی مانند ائتلاف. جریان اصلاحات بهتر است به جای این که دنبال تغییر زمین بازی باشد، به فکر پاسخگویی نسبت به عملکرد دولت باشند./فارس

چمران: همه باید از ظریف حمایت کنیم
مهدی چمران گفت: عده‌ای دوست دارند بگویند کار جمنا تمام شده است. موج رسانه‌ای اول مهم است حتی اگر دروغ صرف باشد. عده ای از دوستان و کسان دیگری که از حضور جمنا که در انتخابات ریاست‌جمهوری توانست یک رئیس‌جمهور را معرفی کند و ۱۶ میلیون رای بیاورند، می‌ترسند. ادامه این حرکت مهم‌تر از خود حرکت است و ممکن است ادامه این حرکت برای برخی خطرناک باشد. مهدی چمران گفت:زمانی که سکان‌دار دستگاه دیپلماسی ایران است را تحریم می‌کنند به معنای آن است که از نفوذ سخنان ظریف واهمه دارند و بنا دارند تا مانع از انتشار آن‌ها شوند. باید از شخص ظریف که مورد تحریم غیرقانونی آمریکا قرارگرفته است دلجویی و حمایت شود و در کنار او بایستیم.الان زمان اختلاف افکنی نیست بلکه باید در برابر آمریکای ترامپ که به دنبال قلدری و زورگویی است با خط‌مشی هماهنگ عمل کنیم. {در پاسخ به هجمه برخی تندروها از جمله پایداری ها به ظریف بعد از تحریم شدن}:من کاری با پایداری ها ندارم، اما آنچه اکنون جهت‌گیری سیاسی نظام و مردم است ایجاد جبهه متحد در برابر آمریکا است.

تشکیل یک شورا برای انتخابات مجلس یازدهم
غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بیستمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: شخصا وارد انتخابات ۹۸ نمی شوم. وی افزود: قبول دارم که جوانگرایی باید صورت بگیرد ولی شما باید به تجربه هم اعتقاد داشته باشیم و منظور من از جوانگرایی پیر زدایی است. حدادعادل افزود: ۵۰ درصد شورایی که برای مجلس تشکیل داده ایم جوان هستند./فارس

موتورسواری اشکال شرعی ندارد
معاون فرهنگی قوه قضاییه در مورد حکم شرعی و قانونی دوچرخه و موتورسواری بانوان گفت: در فرهنگ اسلام، سوار زین شدن برای بانوان مکروه است اما حرام نیست. از طرف دیگر به زنان دستور داده شده کاملا با عفاف و حجاب در صحنه اجتماع ظاهر شوند. موتور سواری هیچ اشکال شرعی ندارد اما از منظر عفاف و حجاب، سوار شدن بر موتور ممکن است باعث شود تا حجاب خانم ها کمتر رعایت شود. من به احتمال قوی احتمال می‌دهم که این (الزام راهنمایی و رانندگی به صدور گواهینامه موتور برای زنان) در تجدیدنظر رد خواهد شد. همچنان که مشابه این رای هم قبلا در دیوان صادر شده و به طور قطعی هم رد شده است. راهنمایی و رانندگی هم بر اساس این قانون نمی‌تواند گواهینامه صادر کند. اما اگر بعدها قانون تغییر کرد یا اصلاح شد، ایرادی ندارد. دولت وظیفه دارد تا شرایط سهل برای بانوان را ایجاد کند./ روابط عمومی معاونت فرهنگی قوه قضاییه

رایزنی برخی نمایندگان با دولت برای معرفی وزیر زن
حسینعلی امیری، معاون پارلمانی دولت درباره زمان معرفی گزینه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش به خبرآنلاین، گفت: فعلا هیچ صحبتی درباره گزینه‌ها نشده و آخرین تصمیم همین بوده که آقای حسینی به عنوان سرپرست باشند. وی درباره درخواست‌ها برای معرفی وزیر زن گفت: انتخاب با آقای رئیس‌جمهور است و ما هم از نیات آقای رئیس جمهور خبری نداریم اما اطمینان دارم ایشان به آنچه که اقتضای مصالح کشور باشد عمل می کند. وی درباره رایزنی نمایندگان با دولت برای گزینه های وزارت اموزش و پرورش گفت: درباره گزینه ها صحبتی نشده است؛ البته تعدادی از بانوان مجلس راجع به معرفی وزیر خانم نکاتی را مطرح کردند که بنده هم عرض کردم مطمئنم که آقای رئیس جمهور، آنچه که به مصلحت کشور باشد انجام خواهند داد.

گردش مالی ۶۰۰ میلیارد تومانی فروش VPN
یک وب‌سایت فروش VPN نوشته: استفاده از VPN برای عبور از فیلترینگ ایران، غیرقانونی بوده و جنبه شرعی نیز دارد؛ فقط برای عبور از تحریم‌های اینترنتی علیه کشور عزیزمان استفاده شود.وب‌سایت‌های فروش VPN توانسته‌اند بدون پیش‌شرط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به درگاه‌های پرداخت بانکی متصل شوند. حبیبی، عضو انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گوید: اگر ۴۰ میلیون عضو تلگرام داشته باشیم، گفته می‌شود که پنج میلیون آنها از VPN پولی استفاده می‌کنند. اگر قیمت متوسط هر ماه اشتراک فیلترشکن را فقط ۱۰هزار تومان در نظر بگیریم، میزان فروش VPN برابر با ۵۰ میلیارد تومان در ماه و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال است./ ایرنا

بازیگران شهرزاد دستمزدهایشان را پس نمی‌دهند
این روزها و با صدور و اجرای حکم زندان هادی رضوی بحث پرتکراری در فضای مجازی شکل گرفته است. بحثی درباره تکلیف افرادی که در عرصه تولید یک محصول فرهنگی با این سرمایه‌گذار کار کردند. کامبیز نوروزی، حقوق دان در پاسخ به این سوال به #خبرآنلاین گفت: من با چیزی که در سطح افکار عمومی جریان دارد کاری ندارم ولی از نظر حقوقی عوامل را نمی‌توان به برگرداندن پول متهم کرد. هر یک از این عوامل قراردادی داشتند و پولی دریافت کردند. اعم از بازیگران، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، عوامل نور و صدا و تصویر تدارکات و سایر بخش‌ها. چه طبق قانون و چه طبق عرف هیچ یک از اینها موظف نبودند که در زمان عقد قرارداد یا در زمان دریافت پول تفحص و بررسی کنند که این پول از کجا آمده، بابت کاری که انجام دادند پولی گرفتند. الان طبق رای دادگاه بدوی مشخص شده که سرمایه‌گذار این سریال بخشی از دارایی‌اش را از طرق غیرقانونی به دست آورده. این حکم به سایرین تسری پیدا نمی‌کند. عقل هم چنین حرفی نمی‌زند.

غرویان: موتورسواری زنان منع شرعی و قانونی ندارد

محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی با «آزادی» در رابطه با ماجرای موتورسواری زنان گفت: « تفاوتی بین وسیله نقلیه که خانم‌ها می‌خواهند از آن در زندگی استفاده کنند، وجود ندارد. چه ماشین باشد، چه دوچرخه و چه موتور سیلکت. این‌ها وسایلی برای استفاده در زندگی است. چه زن و چه مرد اگر توانایی استفاده از آن را دارند، باید امکان استفاده هم داشته باشند». وی با تاکید بر اینکه «هیچ منع شرعی در کار نیست» گفت: « بعد شرعی مساله مربوط به نکات اخلاقی، حجاب و پوشش است که در هر سه وسیله تفاوتی ندارد. اگر رعایت مسائل اخلاقی بشود، موتورسواری نیز منعی ندارد.» غرویان در پاسخ به اینکه منطق ممنوعیت صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان چیست؟ گفت: « تا جایی که من می‌دانم از نظر قانونی منعی وجود ندارد. امروز هم در خبرها دیدم که یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و دیگر آقایان مسئولان گفته‌اند که منعی وجود ندارد. الان خانم‌ها خلبان هستند و هواپیما هم می‌رانند. به نظر می‌رسد که بعد از رعایت وجوه شرعی، مسائل عرفی مطرح باشد». این فعال سیاسی با بیان اینکه «در خود ایران خانم‌ها مسابقات موتور سواری هم دارند و با حفظ حجاب در مسابقات شرکت می‌کنند» درباره ممنوعیت موتورسواری زنان در خیابان‌ها گفت: « فکر می‌کنم که این‌ها قابل تجدید نظر است. باید ابعاد مساله روشن شود و مثل خیلی چیزهای دیگر از جمله حضور زنان در ورزشگاه‌ها حل شود.» وی خاطرنشان کرد: «به هرحال این مسائل زمان می‌برد و باید فرهنگ سازی شود. تغییر عرف و رسوم زمان‌بر است اما جهان و همه جوامع در حال تغییر هستند. کشور ما نیز دیر یا زود این تغییرات را می‌پذیرد.»

 

سردار جلالی: مراقب مکر «مکرون» باشیم
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه «صبر استراتژیک» ایران آمریکا را کلافه کرده است، گفت: باید مراقب ترفندهای سیاسی «مکرون» باشیم که ظاهراً تلاش دارد مطالبات سلطه طلبانه آمریکا را بار دیگر از زبان اروپایی ها بیان کند. سردار غلامرضا جلالی در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی با بیان اینکه کشور ما در شرایط کنونی در چندین لایه با دشمن درگیر است، تاکید کرد: نظام اسلامی با صبر استراتژیک به ویژه در زمینه برجام، دشمن را در موضع انفعال قرار داده است . به نوشته ایسنا، وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها تلاش داشتند تا با بازی ارعاب نظامی، ایران را مجبور به پذیرش خواسته های سلطه طلبانه خود کنند، گفت: توان بازدارندگی ایران به ویژه در حوزه نظامی سبب شد تا بازی ارعاب آنها رنگ ببازد چراکه اراده نظامی ایران با منهدم شدن یک پهپاد جاسوسی گران توسط یک سلاح بومی، بر دشمن غالب شد و آنها فهمیدند ایران در دفاع از خود با کسی شوخی ندارد. جلالی خاطرنشان کرد: تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی آمریکا پایان خط دیپلماسی فریب بود اما در این شرایط باید مراقب ترفندهای سیاسی برخی از جمله رئیس جمهور فرانسه باشیم که به نظر می رسد تلاش دارد مطالبات آمریکا از ایران را از زبان اروپا بیان کند.

جهانگیری: خواسته ایم محل‌های مناسبی به بانوان اختصاص داده شود
اسحاق جهانگیری امروز چهارشنبه 16 مرداد با حضور در حیاط دولت در جمع خبرنگاران درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و نظر فدراسیون جهانی فوتبال در این زمینه گفت: دولت دغدغه متدینین و علما را در نظر می‌گیرد و از وزارت کشور و وزارت ورزش و هم نیروی انتظامی خواسته ایم محل‌های مناسبی را به بانوان اختصاص دهند تا نگرانی متدینین در این زمینه برطرف شود و بانوان هم بتوانند در ورزشگاه ها حضور داشته باشند. به نوشته فارس، سعید فتاحی روز گذشته بعد از پایان مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر اعلام کرد: فدراسیون فوتبال هیچ الزامی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ندارد و اینکه گفته می‌شود از طرف فیفا تحت فشار هستیم صحت ندارد.

حداد عادل: نارضایتی کنونی جامعه برای جریان اسلامگرا در انتخابات پیش‌رو یک فرصت است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات امروز ناشی از تحریم‌هاست و هر دولت دیگری هم بود درگیر این مشکلات می‌شد گفت: نارضایتی کنونی جامعه برای جریان اسلامگرا در انتخابات پیش‌رو یک فرصت است. غلامعلی حداد عادل در بیستمین همایش انجمن‌های اسلامی مستقل سراسر کشور که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: جلوه لی از غربگرایی در ایران اعتماد به غرب است که در برجام آن را دیدیم. وقتی مذاکرات برجام شروع شد ما اعلام کردیم که دلواپسیم اما ما را مسخره کردند و اسم خود را هم دل‌آرام گذاشتند، با دشمن می‌خندیدند و به ما اخم می‌کردند اما امروز ثابت شد که حق با دلواپسان بوده است. وی ادامه داد: اگر پیش از برجام نسبت به آمریکا نگران بودیم حالا نگرانی‌هایی نسبت به عملکرد اروپا وجود دارد، چون یکسال گذشته اما فقط چهار میلیون دلار به حساب اینستکس ریخته شده و اروپا به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرده است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: اگرچه تا این لحظه تصیمی برای ورود به انتخابات پیش رو نگرفته‌ام ولی جریان اسلامگرا در انتخابات پیش‌رو فرصت‌ها و تهدیداتی دارد که می‌تواند از فرصت‌های آن استفاده کند. یکی از این فرصت‌ها نارضایتی جامعه از عملکرد دولت است. در نظرسنجی‌های صورت گرفته ۶۰ درصد مردم عنوان کرده‌اند که در انتخابات مجلس پیش‌رو به نامزدهای مخالف دولت رأی می‌دهند و فقط ۲۰ درصد ذکر کرده‌اند که رایشان به گزینه‌های موافق دولت است.

حضور زنان در ورزشگاهها، افزایش مشروعیت را به همراه دارد
طیبه سیاووشی: «ما به عنوان نمایندگان مجلس، مساله را پی‌گیری کرده‌ و تلاش ما این بوده که در تعامل با وزارت ورزش، وزارت کشور و دستگاههای فعال در این زمینه، امکان حضور زنان در ورزشگاهها را فراهم کنیم.» نماینده مردم تهران در مجلس، در بخشی دیگر از گفته‌های خود توجه به تاثیرات اجتماعی و سیاسی حضور زنان در ورزشگاهها را بسیار مهم ارزیابی کرد. او در این زمینه با تاکید بر مطالبه اجتماعی بودن حضور زنان برای حضور در ورزشگاهها تاکید کرد: «اساس مساله حضور زنان در جامعه از نظر اجتماعی بسیاری مهم است. حضور زنان در مجامع عمومی مختلف همانند سینما، هنر، ورزش و ... در ابتدای امر توانایی زنان را افزایش خواهد داد و در ادامه می‌تواند احساس مشارکت عمومی و دخیل بودن در اجتماع را به زنان انتقال دهد.» وی افزود: «حضور زنان در ورزشگاهها و سایر عرصه اجتماعی در تخلیه هیجانی و سلامت روحی نیمی از جامعه، یعنی «زنان» تاثیر عمیقی برجای می‌گذارد. صرف زمانی مشخص از سوی زنان برای حضور در اجتماع، آن هم در زمینه ورزش، زمینه‌ساز آرامش روانی آن‌ها خواهد بود. این مساله در بسیاری از جوامع امری اثبات شده و بدیهی است که حضور زنان در عرصه عمومی تاثیرات مثبتی را بر کلیت جامعه بر جای خواهد گذاشت اما متاسفانه در جامعه ما هزینه زیادی بابت این مساله صرف می‌شود.» سیاوشی تصریح کرد: «حضور زنان در ورزشگاهها به عنوان یک از مهم‌ترین نمودها عرصه عمومی، انسجام و هم‌بستگی را میان مردم افزایش می‌دهد و این امر افزایش مشروعیت را در پی خواهد داشت.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار