رئیس جمهوری آمریكا پس از لغو قراردادهای پیشین كنترل تسلیحات، به مقام های دولتش دستور داده چین و روسیه را برای انعقاد پیمان های جدید تحت فشار بگذارند.
کد خبر: ۷۷۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 10 August 2019

 

تابناک / به نقل از روزنامه واشنگتن پست، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا به دولت خود دستور داده كه برای فشار به چین و روسیه برای پیمان های كنترل تسلیحات جدید آماده باشند. 
به گفته مقام های ارشد دولت ترامپ، هدف از این پیمان های جدید تحمیل محدودیت های جدید بر آن دسته از تسلیحات هسته ای روسیه است كه تحت كنترل هیچ پیمانی نیستند. 
هدف دولت ترامپ از این اقدام همچنین درباره چین، ترغیب این كشور به پیوستن به پیمان كنترل تسلیحاتی است كه برای اولین بار توانمندی های پكن را محدود یا راستی آزمایی كند. 
این دستوركارها در حال حاضر در مراحل ابتدایی برای ارزیابی چگونگی اعمال دستورات ترامپ هستند و هنوز مشخص نیست دولت ترامپ كه با مسكو و پكن درگیر است و تنها دو سال تا پایان دوره اول خود دارد، می تواند نتیجه ای از آن به دست آورد یا خیر. 
یك مقام بلندپایه آمریكایی هدف ترامپ را اینگونه بیان كرد: دستور رئیس جمهوری این است كه ما نیاز به پیگیری پیمان های كنترل تسلیحات جاه طلبانه تری داریم كه تسلیحات بیشتری را دربرگرفته و طرف های بیشتری غیر از آمریكا و روسیه را درگیر كند. 
ترامپ پیشتر در مذاكرات تجاری با چین اشاراتی به این موضوع داشته است. وی در دیدار با «لیو هه» معاون نخست وزیر چین گفت: روسیه، چین و ما همگی صدها میلیارد دلار برای تولید تسلیحات از جمله تسلیحات هسته ای هزینه می كنیم كه مسخره است. اعتقاد من این است كه چین و روسیه با ما همكاری می كنند. واقعا معنایی ندارد كه ما چنین می كنیم. 
رئیس جمهوری آمریكا پیشتر نیز در گفت و گوها و پیام های توئیتری خود از احتمال مذاكره با رئیسان جمهوری چین و روسیه برای پیشگیری از رقابت تسلیحات سخن گفته است. 
به گزارش ایرنا، این سیاست دولت ترامپ در حالی است كه واشنگتن از اول ماه فوریه (11 دی ماه 97) فرآیند 6 ماهه خروج از پیمان منع موشك های هسته ای میان برد را آغاز و تاكید كرد كه سیستم موشكی Novator 9M729 روسیه، الزامات تعیین شده در این معاهده در زمینه برد موشكی را زیر پا می گذارد. 
پیمان منع موشك های میان برد هسته ای، تولید، آزمایش و استقرار موشك های بالستیك و كروز مستقر روی زمین با برد 500 تا 5500 كیلومتر را منع می كند. 
پنتاگون معتقد است موشك كروز روسیه كه از زمین شلیك می شود، به مسكو امكان می دهد حمله ای هسته ای در اروپا به راه اندازد. 
روسیه نیز با اعلام اینكه برد این موشك، كمتر از 500 كیلومتر است، آمریكا را به دلیل استفاده از موشك و پهپاد به نقض پیمان مزبور متهم كرده است. 
همچنین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه اعلام كرده است كه مسكو را از پیمان منع موشك های میان برد هسته ای خارج می كند. 
اعضای اروپایی ناتو خواستار جلوگیری از افزایش توان هسته ای و تكرار بحران موشكی دهه 80 میلادی در اروپا هستند. 
این پیمان، آمریكا را از دستیابی به تسلیحات جدید بازداشته است، اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری این كشور می گوید واشنگتن تولید آن را از سر می گیرد، مگر آنكه روسیه و چین موافقت كنند كه مالك این نوع تسلیحات نباشند و آن را تولید نكنند. 
پیمان منع موشك های هسته ای میان برد در سال 1987 به امضای «رونالد ریگان» رئیس جمهوری وقت آمریكا و گورباچف رهبر شوروی رسید. 

منبع: ايرنا
برچسب ها: دونالد ترامپ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار