معاون بهداشت علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: درخصوص تب کریمه کنگو تا کنون هیچ گونه مشکلی در استان نداشته و موردی نیز رؤیت نشده است اما تأکید داریم که مردم توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.
کد خبر: ۷۷۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ 11 August 2019

مردم مراقب تب کریمه کنگو باشند
به گزارش خبرگزاری تابناک، تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو در خانواده Buniaviridae قرار می گیرد و از جنس Nairovirus است، ویروس کریمه گنگو در بدن کنه ای بنام Hyalomma تکثیر می شود و به مهره داران منتقل و در داخل بدن کنه از طریق داخلی رحمی به نسل بعدی کنه نیز منتقل می گردد.

حیوانات اهلی مهره دار مانند گاو، گوسفند و بز از طریق گزش کنه آلوده می شوند که ویروس در داخل خون آنها به گردش در می آید ( ویرمی ) اما باعث بیماری و مرگ حیوان نمی شود، لذا خون این حیوانات برای انسان آلوده کننده است و از طرفی دیگر انسان می تواند در اثر گزش کنه های آلوده نیز مبتلا شود و خون و ترشحات بدن انسان آلوده که بیمار می شود نیز برای افراد دیگر آلوده کننده خواهد بود، بطور خلاصه انسان از چند طریق زیر به این بیماری مبتلا می شود.

در حین ذبح یا قطعه قطعه کردن گوشت حیواناتی ، مانند گاو ، گوسفند و بز با ورود خون حیوان از راه زخمها و خراشیدگی های سطحی و یا خوردن شیر غیر پاستوریزه این حیوانات، از طریق گوارشی وارد بدن انسان شده ، همچنین گزش کنه های جنس هیالوما، پزشکان و پرستارانی که از بیمارانی که مبتلا شدند از طریق خون آلوده یا ترشحات بدن آنها و یا تماس با این مواد در مراقبتهای داخل منزل بیماران و سرسوزن آلوده در خونگیران آزمایشگاهی نیز ممکن است رخ دهد و همچنین بندرت از مادر به فرزند نیز مشاهده شده است.

با ورود ویروس هر یک از روشهای مذکور بداخل بدن انسان، دوره کمون یا نهفتگی 3 تا 12 روز داشته و از هر 5 نفر آلوده شده ممکن است یک نفر علامت بیماری را پیدا کند، البته دوره کمون با گزش کنه کوتاه‌ترین و در خون، سرسوزن آلوده و تماس با نسوج بیماران طولانی ترین است.

در همه سنین و هر جنسی ممکن است بیماری رخ دهد، امروزه با تشخیص صحیح، اقدام درمانی و مراقبتی بموقع می توان از عارضه و مرگ و میر و انتشار بیماری به جامعه جلوگیری کرد.

روز دهم ذی الحجه، مصادف با ایام عید قربان، و یکی از مهم‌ترین اعمال‌ عید قربان، قربانی کردن است، قربانی کردن برای افرادی که به مکه مشرف شدند واجب و برای بقیه نیز مستحب موکد و یکی از موارد سخاوت، قربانی کردن است.

یکی از بهترین موارد، صدقه دادن ذبح گوسفند است و این ذبح گوسفند بسیار در روایات ما سفارش و اشاره شده است و در این ایام مسلمانان به این عمل بسیار تمایل دارند و با توجه به گسترش بیماری تب کریمه کنگو، خبرنگار تابناک جهت پیگیری این موضوع با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفتگو کرد.


مردم مراقب تب کریمه کنگو باشند

 

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: درخصوص تب کریمه کنگو تا کنون هیچ گونه مشکلی در استان نداشته و موردی نیز رؤیت نشده است اما تأکید داریم که مردم توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی افزود : راه پیشگیری از این بیماری ساده است و آن استفاده از دام های سالم و راه تهیه دام ساده نیز، خرید از مراکز اعلام شده و مورد نظارت دستگاه های نظارتی است چراکه این مراکز بشدت کنترل می‌شوند.

شکیبا در ادامه بیان کرد : اگر خود مردم می‌خواهند ذبح را انجام دهند، باید از دستکش و ماسک ایمنی استفاده و اصول بهداشتی را رعایت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در پایان خاطر نشان کرد : تاکید داریم که بعد از ذبح دام، بدون تماس با گوشت، آنرا در یخچال و در دمای 4 درجه بمدت 24 ساعت نگه داری کنند که این اقدام باعث می‌شود اگر دام آلوده باشد، ویروس آن کشته و قابل استفاده گردد.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار