در این سه استان بیش از ۲۸ روزنامه روزنامه به چاپ می رسد که ۱۷ مجوز مربوط به مازندران است در حالی كه در کل تهران ۶۰ روزنامه سراسری به چاپ رسیده و این نشان می‌دهد که این سه استان حدود نصف تهران روزنامه دارند.
کد خبر: ۷۷۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸ 16 August 2019

رییس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور گفت: طبق قانون، همه رسانه‌ها و خانه‌های مطبوعات از پرداخت مالیات معاف هستند مگر اینکه خانه مطبوعات شغلی دیگر ایجاد کند.

 مصطفی كواكبيان در نخستين اختتاميه جشنواره رسانه های خزر كه عصر امروز به ميزبانی چالوس برگزار شد، با بيان اينكه استان های شمالی از صدر مشروطيت درخط روزنامه‌نگاری بوده و آن زمان که کاغذ اخبار ایجاد شد استان های شمالی پیشتاز در خط روزنامه‌نگاری بودند، اظهار كرد: در این سه استان بیش از ۲۸ روزنامه روزنامه به چاپ می رسد که ۱۷ مجوز مربوط به مازندران است در حالی كه در کل تهران ۶۰ روزنامه سراسری به چاپ رسیده و این نشان می‌دهد که این سه استان حدود نصف تهران روزنامه دارند.

وی با اشاره به اینکه تعدد رسانه ها در استان های شمالی اقتضا می كند كه میزان پیشرفت در اطلاع رسانی نيز افزايش يابد، تصریح کرد: مشکلات اساسی از جمله عدم وجود امنيت شغلی برای خبرنگاران و اهالی رسانه وجود داشته که نیاز به ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس در این حوزه است.

ریيس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های كشور خاطرنشان كرد: نداشتن امنیت شغلی بدترین حالت یک صنف است و در واقع این حرفه، حرفه ای با درآمد آن چنانی نیست بنابراین دغدغه تامین شغلی باید رفع شود.

كواكبيان با تاکید بر اینکه بیمه خبرنگاران بسیار مهم است، گفت: در خانه مطبوعات پیگیری های لازم در اين خصوص در حال انجام است تا مشكل بيمه رفع شود.

وی با بیان اینکه اکثر خبرنگاران در برخی از نقاط با کمترین حقوق تا سقف 500 هزار تومان در حال گذران زندگی هستند، يادآور شد: برای جلوگیری از بیکاری مسئولان باید توجه ویژه ای به خبرنگاران و رسانه‌ها داشته باشد.

رییس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور با اشاره به تحولات خوبی که رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه ایجاد کرده است، تاکید کرد: خبرنگاران نباید بی جهت به خاطر نقدهايی كه می نويسند، دستگیر شوند و به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام می كنم که پرده‌های حجاب بايد از مسئولین برداشته شود و خبرنگاران مجاز هستند که با رانت‌خواری مسئولان البته با مستند سازی مقابله کنند.

کواکبیان ادامه داد: خبرنگارانی که پرده از رانت خواری برداشته و نقد منصفانه می کنند، حقشان زندان نیست شد و مدیران نيز به اين امر توجه كنند.

وی با بيان اينكه از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر عضو خانه مطبوعات کشور ۷۳۰ نفر از سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان هستند، افزود: اشتراک روزنامه هزينه زيادی برای اداره ندارد و مدیری که می گوید روزنامه هزینه غیر ضروری است، اشتباه است.

رییس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور با تاكيد بر اينكه فضای رسانه ها بايد به روز شود، تصریح کرد: درست است که فضای مجازی وجود دارد اما نباید تنها از فضای مجازی استفاده شود زيرا آنچه ماندگار است روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب هستند که سند می‌شود و در بايگانی قرار می گيرد.

کواکبیان گفت: اگر قرار است در مورد دريای خزر دغدغه وجود داشته باشد، بحث رژیم دریای خزر مهم است و مباحثی مانند انتقال آب دریای خزر جزء مباحث داخلی بوده که در حال حاضر جای بحث ندارد.

وی در ادامه بیان كرد: عده ای سلطنت طلب در فضای رسانه ها در مورد وضعیت خزر شايعه سازی می‌کنند در حالی که در رژیم حقوقی دریای خزر، به کمتر از ۲۰ درصد قانع نخواهيم شد و شما رسانه‌ها باید این موضوع را دامن بزنید.

رییس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور با تاكيد بر توزیع عادلانه امکانات برای همه نشریات درکل کشور اظهار کرد: دولت بايد همه نشريات و رسانه ها به صورت یکسان مورد حمايت قرار دهد.

*رسانه ها نقش برجسته‌ای در بصیرت بخشی و هوشياری مردم دارند

حسين حسن نژاد معاون سیاسی امنيتی استانداری مازندران نيز در اين جشنواره با بيان اينكه دشمنان سرمایه اجتماعی، کارآمدی و ارزش های نظام، اعتماد مردم و کارآمدی شعارهای اصیل انقلاب را مورد تهدید قرار دادند، اظهار كرد: دشمنان در یک جنگ رسانه‌ای به دنبال آن هستند که ذهنیت مردم را در هاله‌ای از ابهام قرار دهند و از طریق این ها بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد کنند اما در این بین رسانه‌ها به عنوان زبان مردم قطعاً نقش برجسته‌ای در بصیرت بخشی و هوشياری مردم خواهند داشت.

وی با تاكيد بر دشمن شناسی دقيق از سوی همه ملت بخصوص رسانه ها گفت: بايد به صورت سنجیده در تصمیمات دقت کرد و نقد رسانه ها هم بايد سازنده مطرح شود.

معاون سیاسی امنيتی استانداری مازندران با بيان اينكه با جهت گیری منطقی می توان در جهت توسعه استان گام برداشت، تصريح كرد: دریا به عنوان یک فرصت جدی برای توسعه گردشگری است و شنا تنها یکی از این ظرفیت ها است.

حسن نژاد با تاكيد بر اينكه مازندران برای اینکه بتواند خدمات شایسته‌ای را به همه گردشگران در سطح ملی ارائه دهد، نیازمند حمایت ملی است، افزود: منابع استانی مبنای انتظارات مردم نیست و مردم در بهترین شرایط نیز نیازمند حمایت های ملی هستند.

* رعایت انصاف و دقت در پاسخگویی به جامعه

گيتا علی آبادی مدیرکل دفتر مطالعات رسانه ای وزارت ارشاد با اشاره به اينكه اين دفتر در مدت ۳۰ سال فعالیت خود سعی کرد به روزنامه نگاران در تولید محتوا کمک کند، بيان كرد: شبکه‌های اجتماعی موجب شده است اطلاع رسانی سریع تر انجام شود و یکی از مهمترین نکات رعایت انصاف و دقت در پاسخگویی به جامعه است.

وی با بيان اينكه با توجه به تعداد نشريات سه استان تعداد آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره بسيار كم بوده است، اظهار كرد: اگر قرار است این جشنواره تداوم يابد بايد آثار بيشتری به جشنواره ارسال شود.

* فرصت ها و تهدید ها توسط رسانه‌ها به قلم آورده شود

قاسم احمدی نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نيز با بيان اينكه استان های شمالی پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است، اظهار كرد: امکانات موجود در منطقه و استان کافی نیست ، استان های شمالی ظرفیت های زیادی دارند که باید فرصت ها و تهدید ها توسط شما رسانه‌ها به قلم آورده شود.

وی افزود: به طور قطع پسماند مهمترین مشکل سه استان است، حتی لایحه آن به مجلس آورده و مورد تصویب قرار گرفت و سی و دو نماینده استان‌های شمالی از آن حمایت کردند.

*۱۴۰ اثر ارسالی به جشنواره خزر

ساسان شيخی ریيس خانه های مطبوعات اتحاديه خزر نيز با بيان اينكه در مجموع 140 اثر به جشنواره خزر ارسال شد گفت: مازندران آمادگی لازم برای میزبانی جشنواره بین‌المللی رسانه‌های خزر را دارد.

وی افزود: آثار برگزیده این جشنواره بین المللی به آستاراخان روسیه ارسال می شود تا ظرفیت‌های موجود حاشیه دریای خزر بهتر دیده شود.

ریيس خانه های مطبوعات اتحاديه خزر تصریح کرد: این جشنواره استمرار داشته به طوری که هر ساله در یکی از استان‌های شمالی برگزار شود.

شیخی با اشاره به اینکه اختتامیه جشنواره رسانه ای خزر سال آینده در گلستان برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل اتحادیه خانه مطبوعات استان های شمالی پیگیری موضوعات صنفی این سه خانه‌ مطبوعات است.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار