شهردار تهران مطرح کرد؛
پیروز حناچی شهردار تهران گفت: در این دوره از مدیریت شهری تلاش کردیم شهر را به ارزش‌های معنوی و تاریخی آن نزدیک کنیم؛ شهرهای هوشمند دنیا در زمینه‌ فرهنگ، هنر و تاریخ سرمایه‌گذاری می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۲۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸ 18 August 2019

به گزارش تابناک تهران، وی عصر شنبه در مراسم بزرگداشت استاد «عزت‌الله انتظامی»، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در سالن سینماتوگراف موزه سینما اظهار داشت: یونسکو شعار اقتصاد مبتنی بر فرهنگ را معرفی کرد؛  نگاهی که با تکیه بر آن بسیاری از شهرهای موفق می توانند بیشتر از سرمایه گذاری فیزیکی از تاریخ و فرهنگ خود ثروت بیافرینند که این امر را هم مدیون هنر و هنرمندانشان هستند.

وی تصریح کرد:‌ من همواره فکر می‌کردم چرا در پاریس گالری های بسیاری وجود دارد و تا این اندازه آثار هنری به چشم می‌آید؛ دریافتم که با این روش به‌طور غیرمستقیم آستانه تحریک ذوق هنری مردم افزایش پیدا می‌کند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: ما در شهری زندگی می‌کنیم که نه تنها فاقد ارزش‌های هنری نیست اتفاقا در این زمینه بسیار ثروتمند هم هست، اما این ثروت را برای سال ها فراموش و مثل یک گنج در پستوی خانه در را به روی آن قفل کرده بودیم که امیدوارم شرایطی فراهم شود بتوانیم شهر را بیشتر به ارزش‌های فرهنگی‌اش برگردانیم و مردم را با فرهنگ و گذشته‌شان آشتی دهیم.

وی تاکید کرد: ما ادعا داریم در کشوری با عقبه فرهنگی قوی زندگی می‌کنیم که ادبیات، شعر و اسناد برجامانده تاریخی و حتی میراث ناملموسمان نیز این را نشان می‌دهد که اگر از این عقبه فرهنگی برای حل مشکلات استفاده نکنیم، یعنی به بیراهه رفته‌ایم.

به گفته حناچی، ما همیشه منتظر هستیم یکی مانند «سوپرمن» بیاید تا مشکلاتمان را حل کند، اما فرهنگ ما چنین توصیه‌هایی ندارد.

وی با بیان اینکه امروزه شهر با مشکلات زیادی مواجه است، گفت: یکی از مشکلات این است که در زمستان در این شهر نفس کشیدن هم سخت می‌شود که البته در کوتاه‌مدت هیچ راه چاره‌ای برای این مشکلات نمی‌شناسم، جز همکاری مردم؛ در بلندمدت اما توسعه حمل‌ونقل عمومی است که می‌تواند تاثیرگذار باشد.

حناچی با بیان اینکه یکی از ویژگی های هنر و هنرمندان این است که همواره در دل مردم جای دارند گفت:‌ ویژگی دیگر آنان این است که محبوبیت و جایگاهشان نزد مردم مشمول گذشت زمان نمی‌شود.

وی افزود: این روزها خاطره بسیاری از مجاهدت‌ها را در سرزمین مقدس و باارزشمان زنده می‌کند که همزمان با سالگرد ورود آزادگان به کشور، سالگرد درگذشت استاد عزت‌الله انتظامی را نیز گرامی می‌داریم؛ او که می‌گفت «عزت هستم، بچه سنگلج».

حناچی با بیان اینکه جای محلات تهران خالی است که به واسطه آنها تمایزهای محلی شکل پیدا می‌کرد، افزود: گرامی می‌داریم یاد این استاد بزرگ را که هم هنرمند بود و هم هنرمندپرور؛ او مجید انتظامی را که از مفاخر موسیقی ایران است و آثار ماندگار بسیاری به موسیقی ایران هدیه داد، برای این کشوربه ارمغان آورد.

سید حمید موسوی، دیگر سخنران این مراسم افزود: به واسطه زحمات هفتاد ساله استاد انتظامی برای هنر و فرهنگ این مرز و بوم تلاش کردیم تا خانه موزه انتظامی را به بهترین نحو ممکن آماده کنیم.

شهردار منطقه یک تهران با اشاره به اقدامات فرهنگی و هنری خود در این دوره از مدیریتی شهری گفت:‌ خانه سیمین و جلال نیز در حال آماده سازی است و همچنین خانه نیما هم به منظور بازسازی خریداری شده است.

وی تاکید کرد: استاد انتظامی از هنر اعتبار گرفت اما به فرهنگ و هنر این مرز و بوم اعتبار بخشید و به این استاد هنر درود می‌فرستیم.

شهردار منطقه یک ادامه داد:‌ از خانواده انتظامی تشکر می کنیم که با شهرداری برای ساخت خانه موزه انتظامی به ما کمک کردند و وسایل شخصی ایشان را در اختیار ما قرار دادند.

تعلق استاد انتظامی به سرزمینش

 محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز با گرامیداشت یاد و خاطر استاد انتظامی گفت:‌ امثال انتظامی ها و همچنین سایر هنرمندان جزو سرمایه های شهر هستند و باید قدردان تلاش های این عزیزان باشیم.

وی افزود: خوشحالیم که توانستیم در سالروز درگذشت استاد انتظامی سردیس استاد را در خیابان محل سکونت ایشان نصب کنیم.

به گفته وی دو نمونه دیگر از سردیس استاد نیز در خانه موزه و خیابان سپند نصب شده است.

حق شناس تصریح کرد: عزت سینما یک عمر با عزت زیست و حتی در زمانی که یک اتفاق تلخ برایش افتاد در بیانیه اش با مردم صحبت کرد.

وی ادامه داد: عزت الله انتظامی کسی بود که عمری را برای هنر ایران و سینمای ایران و حتی دردهای این سرزمین وقت گذاشت و تلاش کرد.

حق شناس گفت: ایشان در بیش از ۱۵۰ اثر سینمایی و تئاتر حضور داشت و در همه این سال ها یادش نرفت که بچه سنگلج است.

وی ادامه داد: تعلق انتظامی به آب، خاک و هوای سرزمین و کشورش بر کسی پوشیده نیست و جزو نقاط قوت اصلی زندگی وی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: هنرمند شدن و هنرمند ماندن مجاهدت و سختکوشی می خواهد که ایشان برای یک نقش ساعت ها در کنار یک گاو در طویله ماند و با او زندگی کرد.

خانواده استاد انتظامی حال خوبی پیدا کردند

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تشکر از شهرداری منطقه یک برای مرمت و بازسازی خانه موزه استاد انتظامی گفت:‌ پس از بازدید از خانه استاد انتظامی امروز خانواده ایشان با چهره ای خندان و رضایت بخش حال خوبی داشتند که این حال خوب به ما منتقل شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ باید قدردان تلاش های این هنرمندان باشیم و تندیس های این هنرمندان در خیابان شهر تهران وجود داشته باشد چرا که این افراد جزو سرمایه های اصلی شهر محسوب می شوند.

همچنین مجید انتظامی نیز در سخنانی اظهار داشت:‌ از بازیگری در سالن تئاتر سنگلج تا بازی در نقش گاو و همچنین حضور در سینما و تلویزیون همه خاطراتی ماندگار از عزت الله انتظامی به جای مانده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار