سومین جشنواره قنات و قالی میمه با هدف تبیین گردشگری و جذب سرمایه‌گذار در این شهر برگزار شد.
کد خبر: ۷۷۴۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴ 23 August 2019
 فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه با اشاره به فرصت‌های غنیِ تاریخی، تمدنی و فرهنگی در شهرستان گفت: بخش میمه از فرصت‌های قابل توجهی برخوردار است و رسانه‌ها در تبیین و معرفی زمینه‌‌های بهره‌برداری از آن‌ها نقش بسزایی دارند.
 
اسفندیار تاجمیری با اشاره به سومین جشنواره قنات و قالی میمه آن‌ را واجد بار فرهنگی و اجتماعی دانست و ابراز امیدواری کرد: این جشنواره‌ها بتواند در آشنایی و آگاهی افکار عمومی در سطح ملی و استانی در خصوص فرصت‌ها، امکانات گردشگری تاریخی و زیرساخت‌های بخش میمه موثر باشد.
 
وی بر حمایت دولت از کارآفرینان تاکید کرد و ادامه داد: مدیریت اجرایی شهرستان و هم‌چنین استان آمادگی کامل برای حمایت، پشتیبانی و اعطای تسهیلات لازم در امر خطیر اشتغال و سرمایه‌گذاری در خدمات فرهنگی و اجتماعی را دارد.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز به دو قنات ثبت جهانی یونسکو در بخش میمه اشاره کرد و گفت: علاوه بر قنات مزدآباد میمه و وزوان، آئین‌ها، سنت‌های غنی و کهن فرهنگی و تاریخی بسیاری در این منطقه وجود دارد.
 
فریدون الهیاری تصریح کرد: ثبت ملی آثار ناملموس علاوه بر ایجاد زمینه خودباوری، توجه به ماهیت ملی_ایرانی و همچنین توسعه گردشگری در بخش میمه، امکان ایجاد یک اقتصاد خود بنیان مبتنی بر ظرفیت‌های بومی و محلی را فراهم‌ می‌کند.
 
وی برگزاری جشنواره‌ها را حاصل مدیریت اجرایی و شهری خوب در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و ابراز امیدواری کرد: با حمایت و همیاری آحاد مردم و برگزاری منظم جشنواره‌ها می‌توانیم شاهد ایجاد فصل گردشگری به صورت ثابت در تقویم گردشگری کشور باشیم.
 
در این جشنواره ۴ اثر ناملموس با عنوان؛ مهارت سنتی ساخت طبل عزاداری میمه در خانواده توکلی، گویش میمه، طبالی در سوگواری امام حسین (ع)، آئین شاطران میمه معرفی و رونمایی شد.
 
فرهنگ جذب و نگهداری سرمایه گذار نهادینه شود
 
در حاشیه این جشنواره نمایشگاه صنایع دستی و غذاهای محلی و سنتی بخش میمه و سایر شهرستان‌های استان اصفهان برپا شد. همچنین از سرود میمه نیز رونمایی شد.
در حاشیه سومین جشنواره قنات و قالی میمه شهردار میمه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در شاهین شهر، با اشاره به ثبت قنات مزدآباد میمه در یونسکو و بافت منحصر به فرد فرش ذهنی بافت میمه گفت: هدف از برگزاری این جشنواره جذب سرمایه‌گذار در توسعه و رونق دهکده گردشگری مزدآباد و قنات مزدآباد و نیز گسترش صنعت قالی ذهنی بافت میمه بوده است.
 
محسن صدرالدین کرمی به نبود فرهنگ‌سازی صحیح در جذب سرمایه‌گذار و استفاده از پتانسیل‌های موجود اشاره کرد و افزود: هدف اصلی برگزاری جشنواره‌ها، برای جذب و نگهداری سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری میمه بوده‌است و در طول سه سال گذشته تنها ۳ سرمایه‌گذار در این حوزه فعال و مشغول هستند.
 
وی تصریح کرد: در ابتدا باید فرهنگ جذب و نگهداری سرمایه‌گذار در مردم نهادینه شود. مردم باید بدانند ورود سرمایه‌گذار به شهر باعث ایجاد رونق و آبادانی در شهر می‌شود.
 
شهردار میمه به صنعت قالی ذهنی بافت و عدم تمایل جوانان در دهه اخیر بر آموزش، حفظ و نشر این هنر اشاره کرد و گفت: اعطای تسهیلات بنیاد مستضعفان و کمیته امداد به نیازمندان برای برپایی و فعال‌سازی کارگاه‌های قالی‌بافی ضربه سنگینی بر پیکره این صنعت و هنر بود.
 
کرمی تصریح کرد: ایجاد این تصور در بین جوانان که صنعت و هنر قالی‌بافی مختص قشر ضعیف جامعه است سبب شد در این حوزه ورود نکنند و نقش کمرنگی داشته باشند.
 
وی به فعالیت دو کارگاه و آموزشگاه صنعت فرش ذهنی بافت میمه در سطح شهر اشاره کرد و افزود: با تمهیدات و فرهنگ‌سازی در این حوزه توانستیم تا به امروز ۴۰ هنرجو جوان را در صنعت فرش ذهنی بافت میمه آموزش دهیم و از منسوخ و فراموش شدن این هنر و صنعت جلوگیری کنیم.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه نیز بر ثبت میرات ناملموس تاکید کرد و افزود: اگر میراث ناملموس ناشناخته بماند و برای ثبت ملی آن‌ها اقدامی نشود این آیین‌ها و آداب و رسوم کهن به زودی منسوخ می‌شوند.
 
جواد چهراضی به ثبت ۴ اثر میراث نانلموس و رونمایی از آن‌ها در این جشنواره اشاره کرد گفت: پرده‌خوانی وزوان و پرده خوان‌ها به عنوان گنیجنه‌های زنده بشری ثبت شده‌اند.
 
وی تصریح کرد: ۶ اثر ناملموس دیگر با عنوان کاچی وزوان، گویش وزوان، فرش و رنگرزی سنتی میمه، پخت نان محلی وزوان، لبنیات وزوان و ذکر خوانی وزوان مراحل پایانی ثبت آثار ناملموس را می‌گذرانند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار