محمد جواد جمالی نوبندگانی همچنین گلایه هایی را هم از دولت طرح کرد و گفت: من توقعم این است که حضور خود آقای رئیس جمهور در مجلس بیشتر شود. ایشان از این امکانی که برایشان در قانون اساسی فراهم آمده بیشتر استفاده کند، اگر بیشتر به مجلس می آمد و برای نمایندگان و مردم عوامل ایجاد این فشارها را توضیح می داد و مقصرین را شفاف طرح می کرد می توانست جواب بهتری بدهد.
کد خبر: ۷۷۵۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ 26 August 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمد جواد جمالی نوبندگانی، عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به هفته دولت گفت: مجلس حداکثر سعی خودش را کرد که در شرایط ویژه کشور هم از لحاظ سیاسی و هم اقتصادی به دولت کمک کند و از این جهت هم مورد سرزنش و عتاب بعضی از گروه ها و جناح های سیاسی قرار گرفت. اما ما شرایط کشور را در نظر گرفتیم.

وی تاکید کرد: این کمک به معنای ترک وظیفه نظارتی مجلس نبوده است در بحث رای اعتماد ها که مجلس به دولت کمک کرد. اما از طرف دیگر استیضاح های متعددی هم طرح شد مانند وزارت کار، وزارت راه، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و اعمال فشار برای تغییر رئیس بانک مرکزی که نشان می دهد مجلس از قدرت نظارتی خودش استفاده کرده است.

در نقد دولت شرایط کشور را باید در نظر داشت

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: در نقد عملکرد دولت ما باید بپذیریم که کشور در شرایط ویژه ای است و باید بپذیریم که امریکایی های اعلام کرده اند شدیدترین، همه جانبه ترین و هوشمندانه ترین تحریم هایی را که می شده است علیه یک دولت یا کشور انجام داد، علیه ایران انجام داده ایم.

وی افزود: علاوه بر آمریکا در داخل هم برخی به ما ضربه زده اند مانند آنچه که در موضوع مفاسد اقتصادی شاهد هستیم که بسیار جدی است. از سوی دیگر کشورهایی هم بوده اند که به عنوان مثال در موضوع قیمت دلار با پولهایی که داشتند در دفاتری در شهرهای هرات، دوبی و اربیل با فعالیت های بسیار، یکباره قیمت دلار را به چندین برابر رساندند. الان هم می بینید که چگونه دام های ما را از مرز خارج می کنند. گندم ما را با دلار از کشاورزان چندین برابر دولت می خرند و دولت نمی تواند یا آن ها رقابت کند. در موضوع دارویی هم می بینید خصوصا در داروی بیماران خاص، چه مشکلاتی وجود دارد. آن ها دنبالش بودند تا کالاهای اولیه را احتکار کنند و دیدیم که چه مقدار کالاهای احتکار شده کشف شد.

فشارهای وارد بر دولت عادی نبوده است

دبیرکل شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس گفت: فشارهایی که بر روی دولت وجود دارد، فشارهای عادی نبوده و بی سابقه است. قطعا دولت هم منابع مالی اش به این حد تهدید شده است. به خصوص در موضوع نفت، صرفا این نیست که ما از فروش نفت محروم شده باشیم، بلکه روی سایر درآمد های مان هم تاثیر منفی دارد. وقتی شما فروش نفت ندارید، پروژه های عمرانی را کاهش می دهید و طبیعتا دیگر شرکت ها فعالیت چندانی نخواهند داشت که مالیات بدهند، از سوی دیگر صادرات و واردات هم کاهش خواهد یافت، پس درآمد گمرکی هم پایین می آید.

توقعات جامعه بالا رفته است

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی فشار دیگر روی دولت را توقعات اجتماعی دانست و افزود: از طرف دیگر در این ۴۰ سال آنقدر مدیریت به خوبی صورت گرفته است که امروز توقعات مردم به حق بالا رفته است. مردم همه چیز را می خواهند و خوبش را هم می خواهند. با شرایطی هم مواجه هستیم که همه مقوله ها هم به نوعی اولویت دار شده اند. امنیت کشور حتما اولویت است، مواد غذایی اولویت است، آب شرب، محیط زیست، برق، بازنشستگان، ایثارگران و حتی خودرو هم در شرایط امروز کشور اولویت هستند. همه هم درست می گویند، اما منابع دولت بسیار محدود است.

این نماینده اصولگرا عملکرد دولت را در برابر تمام این فشارها مثبت ارزیابی کرد و گفت: در مجموع دولت توانسته است این موارد را مدیریت کند. این مدیریت علی رغم وجود رسانه های معاند، فضاهای مجازی و حتی برخی سلبریتی ها که دغدغه مردم را ندارند، فضا را مقداری متشنج کرده اند بوده است. البته باید باز هم تلاش بیشتری بشود و این به معنای این نیست که دولت بی نقص است.

وزرا و رئیس جمهور ارتباط خود با مجلس بیشتر کنند

محمد جواد جمالی نوبندگانی همچنین گلایه هایی را هم از دولت طرح کرد و گفت: من توقعم این است که حضور خود آقای رئیس جمهور در مجلس بیشتر شود. ایشان از این امکانی که برایشان در قانون اساسی فراهم آمده بیشتر استفاده کند، اگر بیشتر به مجلس می آمد و برای نمایندگان و مردم عوامل ایجاد این فشارها را توضیح می داد و مقصرین را شفاف طرح می کرد می توانست جواب بهتری بدهد.

وی افزود: البته ارتباط گیری نمایندگان با وزرا سخت است، به خصوص برخی وزیران که خیلی سخت می شود از آنان برای ملاقات وقت گرفت. از طرفی مردم هم فکر می کنند هر لحظه ما قصد کنیم می توانیم وزرا را ببینیم و از ما درخواست دارند که آن ها را با خودمان نزد وزرا ببریم. این موضوع حتی گلایه روسای هر سه فراکسیون است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار