با وجودی که چهارمحالی های بختیاری و خوزستانی ها سالهای سال است که به دلیل مهاجرت از زادگاه خویش به اصفهان آمدند و با زاد و ولد در این شهر ریشه دوانده اند و امروزه بخش بزرگی از جمعیت اصفهان را تشکیل داده اند و  شهروند اصفهان شده اند و  پیکره و جامه اصفهانی به تن کرده اند و حتی نسل های پیاپی آنها در اصفهان هستند اما  باز هم شاهد ممانعت از اجرای طرح های آبرسانی به اصفهان بزرگ و تعلل از سوی وزارت نیرو هستیم.
کد خبر: ۷۷۵۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷ 27 August 2019

به گزارش تابناک اصفهان، عاطفه قلع ریز: مهاجرت مردم خوزستان و چهارمحال  وبختیاری ها به سمت شهرهای بزرگ به سالهای دور و حتی زمان جنگ بر می گردد گاه به خاطر معیشت بهتر یا داشتن اشتغال بیشتر و یا حتی ادامه تحصیل و دوری از فضای جنگ زدگی راهی نصف جهان شده اند.
 همواره شهرهای بزرگ پذیرای این اقوام اصیل ایرانی بودند و سالهای سال است که در کنار مردم اصفهان به خوبی زندگی کرده اند و امروز که اصفهان  جمعیت بیش از 5 میلیون نفری را در خود جای داده است به طور تقریبی بیش از یک پنجم این جمعیت را اقوام لر، ترک و چهارمحالی های بختیاری و خوزستانی ها تشکیل داده اند.
آنچه قابل تامل اینکه چگونه است وزارت نیرو در اجرای طرح های آبرسانی به اصفهان که حتی جمعیت خود چهارمحالی ها و خوزستانی ها را تهدید می کند ، تعلل می کند.
آری می پذیریم که در سطح کشور با یک اصفهان ستیزی مواجهیم اما اصفهانی که تمامی اقوام را در خود جای داده است و امروزه به یک شهر مهاجرت پذیر و یک شهر کارگری مبدل شده است و گاها شاهد مهاجرت بسیاری از جوانان از قومیت های مختلف به اصفهان هستیم چرا برای آبرسانی به مهاجرین که به اصفهان طی سالیان سال است تحمیل شده است، اقدام جدی از سوی مسئولان کشوری و در راس آن وزارت نیرو و حتی نمایندگان مجلس آنها نمی شود.
اجرای سامانه دوم آبرسانی برای شرب مردم اصفهان امسال به یکی از مطالبات و شعار جدی و همگانی مسئولان استان و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مبدل شده است و برای اجرای هر چه زودتر آن دست به دامن رسانه ها شدند.
سامانه دوم آبرسانی برای شرب مردم اصفهان و دیگر طرح های آبی برای اصفهان بزرگ سالهای سال است که در دست انداز وزارت نیرو قرار گرفته است و تنها راه نجات برای شرب مردم اصفهان را در اجرای این سامانه می دانند و هر ساله به جای اینکه اقدام جدی برای طرح های مذکور شود تنها مردم اصفهان را در تنگنای آبی قرار داده و خواستار صرفه جویی آب می شوند.
این در حالی است که باید دانست اصفهان نه تنها امروز برای مردم اصفهان بلکه برای مهاجرین خود حتی برای شهروندان اصفهان و اقوامی مختلف آبی ندارند و جز اینکه آنها نیز در معرض خطر شدید فقر آبی هستند و هر گونه ممانعت برای اجرای طرح های آبی قومیت های مختلف در اصفهان را نیز درگیر می کند.
استاندار اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ابتدا اجرای سامانه دوم آبرسانی را بسیار ساده می دانستم اما وقتی ورود پیدا کردم دیدم که نیاز به یک مدیریت جدی است و همواره برای اجرایی کردن آن و نجات اصفهان تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان نیز اجرای سامانه دوم آبرسانی را یکی از مطالبات جدی استان دانست که پیگیری های زیادی برای عملیاتی کردن آن از سوی وزارت نیرو صورت داده است.
هر چند نبود سرمایه گذار برای اجرایی کردن آن و مشکل اعتباری آن یک توجیه مدیریتی است و بهانه ای برای پوشاندن دست اندازها و موانع پیش روی اجرایی کردن طرح های آبرسانی به اصفهان بزرگ است اما اجرای آن امروزه حتی به یکی از مطالبات جدی آب منطقه ای اصفهان مبدل شده است.
مدیر ابفا اصفهان با فراخواندن خبرنگاران تمام خواسته خود را اجرای طرح دوم آبرسانی خواند و گفت باید این مطالبه به یک مطالبه همگانی از سوی مردم مبدل شود .
ممانعت برای اجرای طرح دوم آبرسانی آب به اصفهان در حالی است که حتی پیگیری های مسئولان واستعفای نمایندگان پاسخ نداد و پشت پرده آن برای عدم اجرایی کردن آن در حدی است که هیچگاه به این اندیشه نکردند که جمعیت اصفهان را تنها مردم اصفهان تشکیل نداده اند و در مقابل اصفهان ستیزی همگانی بدانند که بخش بزرگی از جمعیت را چهارمحالی ها و خوزستانی ها و اقوام لر و ترک تشکیل داده اند و برای کمک به آنها لازم تغییر در دیدگاه های خود انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲
مهران
|
United States
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
اینکه گفته‌اید یک پنجم جمعیت استان اصفهان را اقوام لر، ترک و چهارمحالی های بختیاری و خوزستانی ها تشکیل داده اند با استفاده از کدام آمار است؟ آنطور که من شنیده ام، فقط جمعیت مهاجرین از خوزستان و چهار محال و بختیاری، نزدیک 2 میلیون نفر است و این نزدیکتر به واقعیت به نظر می رسد.
ضمناً برای در نظر گرفتن آب مورد نیاز افراد، فقط نباید آب شرب (یا بهتر: «خانگی») را در نظر گرفت که حدود 50 متر مکعب در سال برای هر نفر است. ملاک «آب مجازی» (برای کلیه نیازهای غیر مستقیم) است که حداقل سرانه آن 1700 متر مکعب در سال می باشد. این در حالی است که مقدار این سرانه در اصفهان حدود 600 و در حوضه کارون بیش از 5000 متر مکعب است.
نکته دیگر هم در مورد سامانه دوم آبرسانی است. آب انتقالی به کاشان هم با این سامانه بسیار بیشتر خواهد شد. قطعاً آب انتقالی به این شهر خارج از حوضه زاینده رود، فقط محدود به آب شرب نیست و یا به هر حال جایگزین منابع آب دیگر آن می‌شود. می‌بینیم هم که متأسفانه با همین آب، نماینده کاشان طرح تجزیه استان اصفهان و تشکیل غیر قانونی استان جدیدی به مرکزیت کاشان را به مجلس برده. این طرح هم گویا با یکی دیگر از الطاف دوستان اصفهان ستیز در مجلس، همه مراحل را طی کرده و فقط منتظر طرح در صحن علنی است. خود من به عنوان یک اصفهانی با این سامانه که به نام آب شرب اصفهان و به کام تجزیه طلبان استان است موافق نیستم.
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
چرت نگو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار