کد خبر: ۷۷۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴ 31 August 2019

مصطفی قلی خسروی که 16 سال در مقام رییس اتحادیه مشاوران‌ املاک سابقه دارد،  در سال 1352 با سمت مشاور وارد صنف بنگاه‌های مسکن شد. او از سال 1363 با تاسیس یک بنگاه در خیابان یوسف‌آباد تهران تاکنون در این محدوده مشغول به کار بوده است. خسروی از سال 70 وارد اتحادیه مشاوران املاک شد و از سال 78 تا مدتی طولانی رییس اتحادیه املاک بوده است؛ این مدیر کهنه کار فعالیت های بنیادین در املاک ایران داشته وهمراستا املاک ایران را درجایگاه مطلوبی سوق داده است ولی باوردارد که مشاورین املاک ایران نسبت به مشاورین کشورهای پیشرفته ازتوان و تخصص بالاتری برخوردار می باشند... طی چندروز اخیر که قیمت مسکن روند نزولی را طی می کند بهانه ای شد تا ساعتی را مهمان ایشان بوده ایم و گپ وگفت خودمانی با ایشان داشته ایم که ماحصل گفتگو را با هم می خوانیم

 

* جناب اقای خسروی بعنوان اولین سوال بفرمایید جایگاه مشاورین املاک درکشور چگ‌ونه ارزیابی میفرمایید؟
بنظرم هر فردی به جایگاه و توان و خدمات اجتماعی این قشرزحمتکش به جامعه کشور اطلاع داشته باشد همتا بنده برای احراز جایگاه واقعی این صنف تلاشگر وخادم حمایت می کند قاطبه شاغلین مشاورین املاک کشوراز قشر اکادمیک ودارای توانمندیهای بالاتر از متوسط،جامعه بوده و به رشته های ارتباطات واقتصاد و بازرگانی و مهندسی و .... اشراف دارند. و برخلاف تصور رایج در جامعه کار مشاورین املاک کار اسانی نبوده و اتفاقا کارتخصصی و غامضی است ‌و اساسا رشته املاک علم ورشته دانشگاهی است ولی شما ملاحظه بفرمایید سطح درامدی ومنزلت اجتماعی مشاورین املاک درایران نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا قابل قیاس نیست این درصورتی است که بنده به زرس قاطع عرض می کنم دانش وتخصص وتوانمندیهای مشاورین املاک درایران بالاتر از سایر کشورها می باشد.


* مقصودتان از جایگاه اقتصادی است ؟
صرفا خیر ولی از نظر اقتصادی هم باید به جایگاه شایسته خود برسند فی المثل حق کمیسیون فعلی مشاوران املاک نیم درصد است،و بنده بعنوان فردی که بیش از ۵۰ سال موهای سرم دراملاک سفید کرده ام ومورد وثوق و مهرورزی ایرانیان هستم عمیقا معتقدم این مبلغ کمیسیون باید افزایش یابد و کمیسیون مشاوران املاک باید دست کم یک درصد تعیین شود

* ایا این درخواست شما مبنی بر افزایش حق کمیسیون صرفا حمایت از مشاورین املاک و تحمیل به طبفات فرودست جامعه نیست ؟
خیر اصلا وابدا

* خوب طبیعی است چون نماینده املاک در کشورهستید و باید از منافع این قشر حمایت کنید
با کمال احترام به شما من با شما موافق نیستم اصالتا من یک ایرانی هستم وتصادفا بعنوان رییس املاک کشور وتهران می باشم و درمقام اول از حقوق هموطنانم دفاع می کنم ودر جایگاه مسوولیت املاک از حقوق همکارانم حفاظت، صیانت و دفاع می کنم وهرگز وجدان واخلاق بمن اجازه نمیدهد برای دفاع از حقوق هم صنف های خودم به حقوق شهروندان اجحاف شود و دراین زمینه پیشنهادات علمی وکارشناسی ارایه دادم

،* بنظر شما این پیشنهاد اجرایی میشود ؟
من بسیار خوش بین هستم

* اکنون این پیشنهاد در چه مرحله ایی است ؟
این پیشنهاد نوین کمیسیون مشاوران املاک به کمیسیون نظارت اتاق تهران داده شده و منتظر تشخیص کمیسیون نظارت هستیم
.
* لطفا درخصوص بسته پیشنهادی بیشتر توضیح میفرمایید؟
پیشنهاد بدین گونه است که در صورت امکان در کل معاملات یک درصد باشد و در غیر این صورت برای تمام معاملات نیم درصد کمیسیون دریافت شود و همچنین برای معاملات تا ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد، از ۵۰۰ میلیون تا¬ ۷۰۰ میلیون تومان ۷۵ صدم درصد و از ۷۰۰ میلیون تومان به بالا ۲۵ صدم درصد و برای معاملات یک میلیارد تومان به بالا نیز یک صدم درصد کمیسیون به مشاوران املاک پرداخت شود.

* درحال حاضر درشهرستانها ی مختلف حق کمیسیون یکسان دریافت نمیشود این امر ایا می تواند یکپارچگی را فراهم کندوایا به نفع شهرهای کمتر برخودار می باشد یا خیر؟
بله در حال حاضر نرخ کمیسیون‌ها در هر شهری متفاوت است، و من تلاشهایی دراین زمینه داشته ام و من در زمان دولت دهم مصوبه‌ای را با امضای وزرای مسکن و صنعت گرفتم که این حق کمیسیون‌ها یکسان شود، اما در دوره بعدی اتحادیه که بنده مسئول نبودم، دوباره روال را به قبل بازگرداندند و هر شهری برای خودش نرخ تعیین می‌کند و این به نفع طرفین نیست بنده عمیقا موافق یکسان سازی نرخ‌های کمیسیون معاملات در سراسر کشور بوده ام و این پیشنهاد را دوباره به دولت و وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده‌ایم، واگر این امر با موافقت دولت مواجه شود، نرخ کمیسیون معاملات املاک در سراسر کشور نیم درصد تعیین خواهد شد.واین رابطه منفعت دوسویه و موجب مرضی الطرفین می گردد.

* لطفا بفرمایید حق کمیسیون اکنون چقدر دریافت میشود بنظر میرسد ناهمگونی دریک شهرو یا یک منطقه وجودارد؟
در حال حاضر حق کمیسیون مشاوران املاک بنا بر مصوبه سال ۹۵ کمیسیون نظارت بر ا

صناف وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیم درصد است که این مبلغ پاسخگوی عملکرد این صنف نیست و بنظربنده برای جلوگیری از هرگونه سواستفاده احتمالی وازسویی جذب افراد توانمند ونخبه دراین صنف ضرورت دو برابر شدن این حق کمیسیون نرخ منطقی است .

* جناب عالی به عنوان عضو ویژه ستاد مردمی اربعین حسینی سپاه تهران در اتحادیه مشاورین املاک منصوب شده اید همکاری املاک دراین زمینه چگونه است ؟
سعادت خادم بودن برای زایران امامان ونوکری اهل بیت علیهمالسلام نعمات بزرگی برای بنده به نمایندگی از بخش املاک می باشد و بنده این افتخار عظیم نوکری اقا امام حسین علیهمالسلام را برکت عمرمم میدانم و پاداشی درراستای تلاش و دوستی با خلق الله تفسیر می کنم وهرچه درتوان داریم باافتخار انجام میدهیم و ازسوی دیگر ازگذشته تاکنون مشاورین املاک دربرگزاری فعالیتهای مذهبی بصورت فردی و گروهی وازسوی اتحادیه املاک درسرتاسر کشور ثابت قدم ومستحکم بوده و دراین زمینه نقش محوری داشته بطوریکه اتحادیه املاک تهران به عشق امام مهربانی و زیارت دل دادگان به ان امام همام هتل اپارتمانی را در نزدیکی حرم امام رضا علیهما السلام بناکرده است تا خانواده املاک تهران به راحتی مناسکهای مذهبی خودرا در مشهدالرضا انجام دهند

* وضعیت املاک در ماه گذشته درتهران چگونه بوده است ؟
تعداد قراردادهای خرید و فروش در این مدت، 3 هزارو 580 فقره بوده و تعداد اجاره نامه هم 12هزار و 954 معامله بوده و در 27 روز نخست مرداد سال گذشته 31 هزار و 297 فقره معامله در شهر تهران انجام شده بود که 14 هزار و 625 فقره آن مبایعه نامه بوده و 16 هزار و 447 فقره هم اجاره نامه بوده است.

* وضعیت بازار مسکن در سال جاری چگونه ارزیابی می فرمایید؟
طی5 ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کشور شاهد کاهش 19 درصدی حجم معاملات بودیم که 26 درصد آن مربوط به مبایعه نامه و 10 درصد آن اجاره نامه بوده است.
ودر این بازه زمانی در تهران شاهد افت 36 درصدی تعداد قراردادهای خرید و فروش و رهن و اجاره بودیم که 54 درصد آن به مبایعه نامه بازمی‌گردد و 19 درصد آن اجاره نامه است.و از اول فروردین 97 تا 27 مرداد 97، تعداد کل قراردادهای کشور 599 هزار و 94 فقره بوده است که 318 هزار و 268 فقره مبایعه نامه و 274 هزار و 229 فقره آن اجاره نامه بوده است.
و از اول فروردین 98 تا 27 مرداد 98، حجم معاملات انجام شده کشور، 487هزار و 843 فقره بوده که 235 هزار و 842 مبایعه نامه و 247هزارو 855 فقره اجاره نامه بوده است که شاهد کاهش 19 درصدی معاملات (کاهش 26 درصدی در مبایعه نامه و افت 10 درصدی در قرارداد اجاره) نسبت به سال گذشته بودیم.

* طی سالجاری این معاملات درشهر تهران چگونه بوده است ؟
در شهر تهران از اول فروردین 97 تا 27 مردادماه، تعداد کل قراردادهای شهر تهران 164 هزار و 821 فقره بوده که 81 هزار و 261 مبایعه نامه و 82 هزار و 327 عدد آن اجاره نامه بوده است و از تاریخ یک فروردین 98 تا 27 مردادماه 98، تعداد کل قراردادهای خرید و فروش 105هزار و 153 معامله بوده است که 37هزار و 352 مبایعه نامه و 67 هزار و 81 عدد آن اجاره نامه است که 36 درصد در کل قراردادها که 54 درصد درمبایعه نامه و 19 درصد در اجاره نامه بوده است.

* ارزیابی شما ازبازار مسکن درماههای اتی چگونه است ؟
روند نزولی قیمت‌ها اغازشده و همچنان ادامه دارد و قیمت‌ها در مناطق مختلف شهرتهران درحال کاهش است، حجم معاملات هم بستگی به توان مالی مردم دارد، اگر این توان افزایش یابد تعداد قراردادهای خرید و فروش رشد می‌کند اما اگر تغییری در آن رخ ندهد یا کاهش یابد، شاهد تداوم روند نزولی خرید وفروش مسکن خواهیم بود بطوریکه درنیمه دوم سال جاری هم شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن هستیم و تعداد قراردادهای خرید و فروش هم بستگی به توان اقتصادی خانوارها دارد.

 

* شما از هرسو نقش وکیل مدافع دارید دربرابر مسوولین بعنوان مدافع مشاورین و دربرابر مشاورین بعنوان مدافع مردم نقش،محوری دارید لطفا بفرمایید رابطه تان با مشاورین چگونه است و بیشتر در کدام سو دغدغه بیشتری دارید ؟
بله حقیقت امر هم همین است ورابطه من با شهروندان ومشاوران املاک درسرتاسر کشورعالی است وشاید از دلایل شاخص ان این واقعیت بوده که درطی تاریخ این کشور بعنوان تنها فردی هستم که طولانی ترین مسوولیت املاک را درکشور بعهده دارم و نتیجتا این حاصل رای مشاورین املاک و ازسوی دیگر رضایت خاطر افکارعمومی وشهروندان نسبت به بنده حقیر بوده است اما براساس اصل انصاف وحکم اخلاق همواره کوشش کرده ام حقوق طرفین را رعایت کنم و نکته ها را بعنوان یک مسوول قانونی و یا بعضا در جلسات خصوصی تر بعنوان پدر و دوست وهمکار تذکرات وهشدارباش به طیف مشاورین املاک گوشزد کنم و همچنین طی چندروز گذشته در مراسمی که در سالن کنفرانس اتحادیه به شماری از مشاورین که پروانه كسب انا

ن تمدید و اعطاء شد. تاکیدات موکدی داشته ام

* تاکیدات شمادر چه مواردی بوده است ؟
من تاکیدموکد دارم ما خادم مردم هستیم و وظیفه مان خدمت بی منت و انجام دادن صحیح امور است و شما مشاوران املاک هرگز!! حق ندارید به هیچ وجه بِیعانه دریافت نمایند، چراکه این بِیعانه باید به مالک یا موجر داده شود و گرفتن آن از سوی مشاوران املاک مطلقا ممدوح و ممنوع است.و هیچ یک از مشاوران نباید پس از تنظیم قرارداد و امضای آن، قرارداد را پیش خود نگه دارند در عیراینصورت خودم اولین نفری هستم که ازشما شکایت می کنم وتااخرین مرحله قانونی پیگیری می کنم ما امین مردم هستیم امانتدار مردم هستیم و شرافت کاری املاک بسیاربالا می باشد. قدر خودتان و منزلت اجتماعی تان را حفظ،کنید والبته تعداد خاطیان بسیار نادر بوده است و شاکله املاک مورد وثوق و درستکار هستند و همانگونه که در شبکه های مجازی مشاهده فرمودید شماری از مشاوران برای تمدید اجاره از طبقات فرودست مبلغی دریافت نکرده اند والبته در خصوص ضریب مالیاتی و ارزش افزوده ما هم گلایه هایی داریم بعلت اینکه قاطبه مشاورین املاک درامدهای انچنانی نداشته وازطبقات متوسط گاها متوسط به پایین جامعه بوده ،وبحث مالیات بر ارزش افزوده باید تصحیح شود و درراستای کاهش مالیات با همراهی هیات مدیره تلاشهایی صورت گرفته است و امیدوارم زودتر به نتیجه برسد.

* رابطه مردم واملاک را چگونه ارزیابی می فرمایید؟
اول ازخودم انتقاد کنم چون طی سالیان درزمینه املاک فرهنگسازی صورت نگرفته است مردم باید به اهمیت و ارزش مشاوران اشراف کامل پیدا کنند و بدانند که مشاوران در تعیین سرنوشت زندگی وارامش خاطر آنها نقش بسزایی را ایفا می کنند. من همیشه به همکاران خودم یاداوری می کنم شما مشاوران املاک مقام ویژه ای دارید، زیرا مردم به شما اعتماد می‌کنند و شما باید به بهترین نحو ممکن پاسخگو باشید و آنها را راضی نگاه دارید. و در همه ی کشورهای دنیا به واسطه گران اهمیت می دهند ولی در کشور ما اهمیتی چندانی نمی دهند .بنده همیشه بر اموزش مستمر به همکارانم تاکید می کنم وبه انان می گویم شما باید حقوق ملکی را بخوانید نه بخاطر اینکه حقوق دان و وکیل واستاددانشگاه شوید بلکه حقوق ملکی را آموزش ببینید تا گرفتار حاشیه نشوید طبق ماده 352 قانون تجارت هر قراردادی به هر دلیلی فسخ شود باعث سقوط حق دلال نمی شود مگر دلال عامل باشد بنابراین حق و حقوق شما از بین نمی رود.و نیز همچنین تاکید دارم قانون نظام صنفی را کاملا رعایت کنید و باید مطلع باشید که مباشر نمی تواند به نیابت از صاحب جواز برای انجام امور اداری در اتحادیه حضور داشته باشد قانون نظام صنفی فقط صاحب جواز را می شناسد بنابراین شما باید مراقب افرادی که به عنوان مباشر انتخاب می کنید باشید تا در نبود شما کار غیر قانونی صورت نگیرد .

* سوال اخر ایا با اپلیکشن ها در بحث املاک موافق هستید ؟
خیر باور دارم حضور اپلیکیشن ها معضلاتی را برای دفاتر املاک ایجاد کرده است،و ازسوی دیگر اساسا با کاستی هایی تعریف میشود بعنوان مثال قیمت گذاری از اختیار آنها خارج است.

* در پایان صحبت خاصی دارید بفرمایید
با تشکر وارزوی سلامتی برای شما وتمامی اصحاب رسانه که با قلم خودشان اگاه سازی کرده و درزمینه املاک فرهنگساری می کنند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار