نگاهی دقیق به وضعیت استان تهران در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی نشان می‌دهد این استان جزء استان‌های محروم کشور و نیازمند نگاه توسعه‌ای واقع‌بینانه است.
کد خبر: ۷۷۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ 02 September 2019

به گزارش تابناک تهران، قرار گرفتن واژه «محرومیت» در کنار استان تهران خیلی عجیب به نظر میرسد! و با پیش‌فرض های ذهنی عموم مردم هم‌خوانی ندارد، اکثر مردم و حتی مسوولین این استان را پیشرفته‌ترین و برخوردارترین استان کشور می‌دانند، اما برخلاف ذهنیت حاکم درباره این موضوع باید گفت بسیاری از این باورها اشتباه است! آنچه واقعیت دارد این است که استان تهران با داشتن 16 شهرستان از جمله محروم‌ترین استان‌های کشور است.

بررسی شاخص‌های توسعه‌ استان تهران در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حوزه زیرساخت‌های آموزشی بهداشتی می‌تواند ابعاد مختلف این مسئله را روشن‌تر کند.

 

کمبود‌های جدی در حوزه فرهنگی و آموزشی

در حوزه آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌ها، شرایط استان تهران بسیار نامناسب است. تیرماه امسال بود که سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، استان تهران را بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان محروم از لحاظ آموزشی معرفی کرد.

وزارت آموزش و پرورش: استان تهران را بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان محروم از لحاظ آموزشی است

سرپرست وزارت آموزش وپرورش گفت: در استان تهران بیش از ۲ میلیون دانش آموز در ۸ هزار مدرسه با ۷۴ هزار کلاس مشغول تحصیل هستند. سرانه دانش‌آموزان در کلاس درس به طور میانگین کشوری ۲۴ نفر است اما در استان تهران این عدد به ۳۴ نفر رسیده است.

همچنین سرانه برخورداری از فضاهای آموزشی برای هر دانش آموز در کشور ۵.۲ متر است اما در استان تهران این میزان ۴.۵ متر مربع است.

 

مدارس غیر استاندار استان تهران بیش از سیستان است

محسنی بندپی استاندار تهران نیز در این باره گفت: در استان تهران ۸۵۰۰ کلاس درس تخریبی، ۱۷ هزار کلاس کمبود و ۱۱۰۰ کلاس از وسایل استاندارد گرمایشی و سرمایشی برخوردار نیستند این در حالی است که هر سال ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می‌شود و هم زمان یک میلیون نفر از اتباع نیز در استان تهران حضور دارند که ۱۱۰ هزار نفر از آنها دانش آموز هستند و به جمعیت دانش آموزی استان تهران اضافه می‌شود.

این درحالی است که تعداد مدارس غیر استاندارد و کپری سیستان و بلوچستان حدود 900 مدرسه است. 

حوزه فرهنگی استان تهران هم نیازمند توجه جدی است، اهمیت وضعیت فرهنگی استان تهران بسیار زیاد است زیرا وضعیت فرهنگی کل کشور همواره تابعی از وضعیت استان تهران بوده است.کمبود فرهنگسراها و کمبود سرانه فرهنگی استان تهران از جمله این مشکلات است با توجه به جمعیت استان تهران زیرساخت‌های حمل و نقلی انرژی و آب به صورت متوازن پیشرفت نکرده‌اند و این در دراز مدت می‌تواند مشکل ایجاد کند.

زیرساخت فرهنگی تهران جواب‌گوی سرریز جمعیت استان نیست

حجت الاسلام سید محسن محمودی رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در خصوص مسئله حاشیه نشینی و چالش‌های فرهنگی این موضوع در استان تهران در گفت‌و‌گو با فارس گفت: سرریز جمعیت به شهرستان‌های استان تهران بسیار زیاد است، مشکل اینجاست که موازی افزایش جمعیت در این مناطق از ایجاد زیرساخت فرهنگی غفلت شده است به نحوی که برخی از مجتمع‌های چند هزار نفری و شهرک‌ها مسجد، کتابخانه، پارک و سایر امکانات فرهنگی را ندارد و این باعث به وجود آمدن مشکلات فرهنگی شده است.

هرنفر 47 تومان؛ سرانه فرهنگی هر نفر در استان تهران!

احدجاودانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز سرانه بودجه فرهنگی این استان را به ازای هرشخص 47تومان اعلام کرد و خصوص شرایط فرهنگی این استان گفت: مسئولان استانی و کشوری باید نسبت به کمبود زیرساخت‌های فرهنگی شهرستان‌های استان تهران حساسیت بیشتری داشته باشند تا از وضعیت ناخوشایندی که با آن مواجه هستیم، خارج شویم.

وکیلی: سازمان برنامه تعادل منطقه‌ای را در هزینه بودجه رعایت کند 

محمد علی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حجم ترافیک جمعیتی و موضوع حاشیه نشینی استان تهران را بیشتر از سایر استان‌ها اعلام کرد و گفت: تهران به رغم اینکه 51درصد درآمد مالیاتی کشور را تامین می‌کند سهم‌اش در بخش هزینه ها بسیار پایین است و این ناعادلانه است، عدالت اقتضا میکند درآمدی که از جیب تهرانی‌ها می‌رود صرف بهبود زندگی در تهران شود. 

 

در حوزه‌های عمرانی در حاشیه تهران و در شهرستان‌ها به خصوص بیمارستان‌ها و فضای سبز و ورزشی تهران در ردیف محرومترین استان‌ها است، آمار بزه‌ها در حاشیه تهران بسیار بالا است اگر به وضعیت حاشیه تهران نپردازیم جبران ناپذیر است.

سازمان برنامه باید این تعادل منطقه‌ای را در بودجه رعایت کند حتما درآمد مالیاتی از لحاظ شرعی در همان بخش هزینه شود مردم تهران به دلیل پایتخت نشینی هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوند امروزه این موضوع در شاخص‌های سازمان برنامه رعایت نمی‌شود بلکه درآمد اختصاصی تهران نیز در استان هزینه نمی‌شود و صرف استانهای دیگر می‌شود.

 

کمبود تخت بیمارستانی در استان تهران/ 1000 تخت بیمارستانی برای 7.5 میلیون نفر!

در حوزه بهداشت و درمان نیز استان تهران حال و روز خوبی ندارد شهرستان‌های استان تهران نیاز مبرمی به افزایش امکانات درمانی دارند تا از سفر به تهران برای درمان بی نیاز شوند. این کمبود باعث به سختی افتادن مردم این شهرستان‌ها درهنگام نیاز به خدمات درمانی می‌شود به طوری که چاره‌ای جز سفر به تهران ندارند.

محسنی بندپی استاندار تهران با اشاره به نیاز مبرم 6 شهرستان استان تهران به بیمارستان گفت: در 3 شهرستان ملارد، قدس، و بهارستان تخت بیمارستانی نداریم و در  شهرستان 400 هزار نفری قرچک 64 تخت بیمارستانی، شهریار700 هزار نفری 200 تخت و در سایر شهرستان‌های استان نیز تعدادتخت‌ها بسیار پایین است و تا رسیدن به استاندارد سرانه بهداشتی فاصله داریم.

 

آلودگی هوا و نبود زیرساخت‌های مناسب حمل ونقل

وضعیت زیست محیطی و حمل ونقل استان تهران از معدود حوزه‌هایی است که محرومیت‌اش به چشم می‌آید.

محسنی بندپی استاندار تهران درخصوص فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری استان تهران می‌گوید: در مسائل زیست محیطی، تهران یکی از آلوده‌ترین استان‌های کشور است. در حمل‌ونقل درون شهری، استان تهران یکی از فرسوده‌ترین ناوگان را در اختیار دارد که این امر نیز به میزان آلودی هوا می‌افزاید. کسانی که در جنوب و جنوب غرب و شرق تهران زندگی می‌کنند همواره با پساب تصفیه نشده و فاضلابی که از جمعیت شمال به این سمت هدایت می‌شود روبرو هستند و تولید 8 تا 9 هزار تن پسماند در شبانه روز و دفع بهداشتی آن به معضلی جدی تبدیل شده است.

وی با اشاره به بروز پدیده بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام گفت: از فرودگاه امام تا مرقد مطهر امام راحل، 28 نقطه شناسایی شده که از اواخر بهار و طول تابستان، با بوی نامطبوعی که به مشام می رسد، مشکلی که در هنگام ورود مسافران به تهران، نگاه نامناسبی را از این استان تداعی می‌کند.

51 درصد مالیات از جیب تهرانی‌ها؛ 3 درصد مالیات برای تهرانی‌ها!

 استان تهران بالاترین سهم تولید درآمدهای استانی را دارد اما کمترین بهره را از این درآمدها دارد نعمت‌الله ترکی رییس سازمان برنامه‌ریزی استانداری تهران درباره سهم استان تهران از درآمدهای مالیاتی و انتقاد از استان‌های نفت‌خیز کشور تأمین می‌شود و می‌توان علاوه بر اعتباراتی که سالانه برای استان‌ها مصوب می‌شود از محل درآمدهای مالیاتی 3 درصد برای استان تهران و مناطق محروم کشور در نظر گرفت که به این توسعه متوازن می‌گویند.

ترکی ادامه داد: متأسفانه موضوعات در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در استان تهران طبق برنامه پیش نرفته و به خوبی رسیدگی نشده است و اگر وضع به همین منوال پیش رود در آینده نه چندان دور شهرستان‌های پیرامون تهران جزو محروم‌ترین شهرهای کشور خواهند شد.

 

محرومیتی که باید دید و باور کرد

اینها گوشه‌ای از وضعیت استان تهران در برخی حوزه ها بود، اما وضعیت محرومیت در این استان به خصوص در شهرستان‌های استان بسیار بیشتر از انچه گفته شد است. برخی البته در بیان محرومیت، شهر تهران را از سایر مناطق استان جدا می‌کنند به این معنی که شهر تهران محروم نیست درحالی که محرومیت شهر تهران کمتر از محرومیت سایر شهرستان‌های استان نیست.

این محرومیت ها اگر دیده نشود و مهم‌تر این‌که اگر باور نشود می‌تواند باعث به وجود آمدن بحران شود. به عنوان مثال اگر درحوزه زیرساخت‌های انرژی و آب وفاضلاب تهران به محرومیت موجود توجه نشود در آینده ای نه چندان دور شاهد بحران‌های متعددی در این حوزه خواهیم بود.

 

خبرگزاری فارس از تهران؛ محمد نعمت دوست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار