حسینی عنوان کرد:
رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی خوزستان گفت: در هیات بازی‌های بومی محلی استان، یک اطلس فرهنگی، ورزشی و اجتماعی را داریم.
کد خبر: ۷۷۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 03 September 2019

سیدکریم حسینی در نشست با اصحاب رسانه درخصوص فعالیت و برنامه‌های هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان، اظهارکرد: هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان حدود 12 سال پیش با تاسیس فدراسیون مربوطه، کار خود را آغاز کرد و من 10 سالی است که ریاست هیات خوزستان را برعهده دارم. در حال حاضر 27 هیات فعال شهرستانی داریم و سالانه برنامه‌هایی در سطح شهرستان‌ها برگزار می‌شود. علاوه بر این در بخش‌هایی که دارای اداره‌ ورزش و جوانان نیز هستند، دارای هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی هستیم.

وی بیان کرد:‌ به صورت رسمی بیش از 40 هزار روستا داریم که جامعه روستایی ما هستند. ورزش روستان نیز از قدیم به عنوان خواستگاه و به عنوان زمینه بروز استعدادهای ورزشی نوجوانان و جوانان در سطح کشور بوده است. اگر اکنون در میادین کشوری، ورزشکاران رشته‌های مختلف را رصد کنید، متوجه خواهید شد که میادین ورزش روستایی، محل شکوفایی برخی از آن‌ها بوده‌اند.

بیش از 40 رشته بازی‌های بومی محلی در خوزستان فعال است

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی خوزستان گفت: هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی خوزستان، مخاطب جمعیتی بسیاری دارد. ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی امروز در سطح دنیا به عنوان میراثی برای هر کشور و هر استان است. در خوزستان نیز باتوجه به تنوع قومیتی، جفرافیایی و ...، دارای تنوع بازی‌های بومی محلی هستیم. ورزشکاران ما در بیش از 40 رشته بازی‌های بومی محلی در حال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: خیلی از بازی‌های بومی محلی از پدران ما به ارث رسیده است و دارای تنوع خاص خود هستند. یکی از پرتماشاگرترین میادین ورزشی، بازی‌های بومی محلی هستند و ما در کنار این بازی‌ها به امر فرهنگ و مسایل اجتماعی هم می پردازیم. حتی در جشنواره‌های فرهنگی - ورزشی نیز غذاهای روستایی را که به عنوان یک شناسنامه فرهنگی هستند، معرفی می‌کنیم.

در هیات یک اطلس فرهنگی، ورزشی و اجتماعی داریم

 
حسینی ادامه داد:‌در کنار بازی‌های بومی محلی، معرفی صنایع دستی و کارهای خانگی زنان و جوانان استان را به استان های دیگر نیز داریم. اگر تمام این‌ها را کنار هم بگذاریم یک اطلس فرهنگی، ورزشی و اجتماعی را در هیات بازی‌های بومی محلی و ورزش روستایی خوزستان داریم. برای معرفی فرهنگ استان به همکاری تمام دستگاه‌ها و اصحاب رسانه نیاز است.

وی عنوان کرد: برای هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی خوزستان یک تقویم ورزشی داریم که در آن برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی داوری و مربیگری جا دارند. برای تداوم بازی‌های بومی محلی خوزستان نیاز به تقویت کادر داوری و مربیگری و ورزشکاران هستیم.

فوتبال، رشته پرطرفدار بین ورزشکاران روستایی است

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی خوزستان گفت: رشته فوتبال، یکی از رشته‌های پرطرفدار، محبوب و به نام خوزستان است. در روستاها به دلیل درخواست از ورزشکاران، این رشته یک پای ثابت ورزش روستایی است.

از سال گذشته تاکنون 8 هزار البسه ورزشی بین روستاییان توزیع شده است
 
وی بیان کرد: باوجود این‌که یک هیات متولی ساخت و ساز و تهیه لوازم ورزشی نیست ولی هر ساله از طریق بودجه‌هایی که فدراسیون و اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان در اختیار ما می‌گذارد و همچنین کمک خیرین، یکسری لوزام ورزشی و البسه تهیه کرده و به صورت مستمر بین ورزشکاران روستایی توزیع می‌کنیم. سال گذشته بیش از 5 هزار دست لباس ورزشی را بین ورزشکاران توزیع کردیم و در سال جاری نیز تاکنون بیش از 3 هزار دست لباس ورشی فقط  بین ورزشکاران رشته فوتبال توزیع شده است.

حسینی گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی خوزستان، بیشتر برنامه‌های هیات در نیمه دوم سال برگزار می شود. برای امسال نیز برنامه‌هایی پیش بینی شده است. در حال حاضر نیز استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان غربی از رقبای ما در ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی محسوب می‌شوند. مدتی پیش نیز با رییس فدراسیون جلسه‌ای داشتم که بابت برنامه‌های برگزار شده از هیات خوزستان تقدیر شد.

به دنبال ثبت بازی‌های بومی محلی خوزستان هستیم

وی با بیان این‌که ثبت بازی‌های بومی محلی خوزستان در دستور کار است، عنوان کرد: دو قومیت بزرگ بختیاری و عرب را در استان داریم که برای ثبت بازی‌ها در بخش بختیاری، چوب بازی را که جزو آداب و رسوم قوم بختیاری است، به یک مسابقه تیدیل کردیم و سال گذشته نیز اولین رقابت در شهرستان ایذه به صورت رسمی برگزار شد. استقبال خوبی شد و بعد هم به فدراسیون برای تشکیل انجمن این رشته درخواست دادیم که این مهم صورت گرفت و حکم انجمن چوب بازی کشور صادر شد.

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی خوزستان گفت: همچنین به دنبال ثبت یزله قوم عربی به عنوان یک بازی بومی محلی و تشکیل انجمن کشوری آن هستیم.

  مسابقات سوارکاری و شتردوانی سنتی را برگزار کردیم

وی ادامه داد: در حال پرداختن به رشته‌های سوارکاری و شتر دوانی به صورت سنتی هستیم که مسابقاتی هم در این زمینه برگزار شده است؛ مسابقات اسب اصیل عرب ایرانی در رشته زیبایی برگزار شد و به استعدادهای نهفته پرداختیم و استقبال هم خوب بود. مردم ما می‌توانند به پرورش اسب به عنوان یک اقتصاد و تجارت بپردازند.  تا پایان سال نیز رقابت‌هایی در بخش سرعت و زیبایی سوارکاری خواهیم داشت. در رشته شتردوانی نیز  مسابقات زیبایی و سرعت را برگزار کردیم. هدف این است که به این رشته، هم به عنوان یک مسابقه سنتی پرداخت و هم توجهات را به این موضوع جلب کنیم که می‌توان صنعت نجاری و اقتصادی را به سمت بخش دامداری آورد.

پیگیر فضای ورزشی روستاها هستیم

حسینی عنوان کرد: به دلیل نیاز جامعه روستایی بیشتر در روستاها به فعالیت ورزشی می‌پردازیم. شاید هیچ هیاتی کمکی مالی و تجهیزاتی به شهرستان ها نداشته باشد ولی ما پیگیر فضای ورزشی روستاها هستیم. زمین خاکی خیلی از روستاهای شوش و دزفول به زمین چمن تبدیل شده و این یک تحول است. هیچ هیاتی در بحث زیر ساخت وظیفه ذاتی ندارد و ما هم اگر ورود کرده ایم برای کمک بوده است. اداره کل ورزش و جوانان نیز در حد توان به ما کمک می کند.

وی با بیان این که با هیات های ورزشی استان تعامل داریم، افزود: به طور مثال یکی از ملی پوش های رشته فوتوالی از ورزش روستایی کشف شده است. 

به دنبال همکاری با عراق برای برگزاری تورنمنت بازی های بومی محلی هستیم

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی خوزستان گفت:مسوولان به دنبال این هستند تا فدراسیون منطقه ای ایجاد کنند ولی هنوز مسابقات رسمی جهانی نداشته ایم. همچنبن خود ما با کشور عراق مذاکراتی برای همکاری جهت برگزاری تورنمنت در بخش بازی های بومی محلی داشته ایم.

وی درباره فعالیت در بخش بانوان نیز عنوان کرد: از همان روزی که فعالیت در هیات را آغاز کزدیم، این بخش برای مان مهم بوده است و از نظر قانونی و شرعی هم باتوجه به پوشش بانوان، محدودیتی برای فعالیت آن ها در بازی های  بومی محلی نداریم.

افراد با هر سن و سال می توانند به بازی های بومی محلی بپردازند

حسینی گفت: یکی از خوبی های بازی ها بومی محلی این است که خانم ها و آقایان در هر سن و سال می توانند در رشته های مربوطه به فعالیت بپردازند. ورزشکاران سازمان یافته بازی های بومی محلی خوزستان نیز 12 هزار نفر هستند.

وی در ادامه، عنوان کرد: در سال 97، 176 مسابقه را در شهرستان ها و در استان نیز هفت جشنواره را برگزار کردیم. همچنین سال گذشته در 13 جشنواره کشوری آقایان و بانوان و 10 دوره بازی های بومی محلی کشوری شرکت کردیم. همچنین سال گذشته المپیاد ورزشی را برگزار کردیم و این مهم امسال نیز در دستور کار است.

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی خوزستان گفت: به دنبال همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری استان هستیم و به آن ها نیز اعلام کرده ایم که حاضریم در نقاط هدف برای معرفی بازی های بومی محلیف آداب و رسوم و فرهنگ مردم خوزستان به بحث گردشگردی کمک کنیم.  

تا پایان سال، 152 خانه ورزش روستایی تجهیز می شوند

وی با بیان این که در سال 96 و 97 به ترتیب 10 و 70 خانه ورزش روستایی استان را تجهیز کردیم، ادامه داد: در سال جاری نیز تاکنون هشت خانه ورزش روستایی تجهیز شده اند و در مجموع به دنبال تجهیز 152 خانه ورزش روستایی هستیم. از خانه های ورزش روستایی استقبال خوبی می شود و  یکسری مسابقات خانه های ورزش روستایی را هم برگزار کردیم.

درچند رشته حرف اول را در کشور می زنیم

حسینی در پایان گفت: هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی خوزستان در رشته هایی چون کشتی و  فوتوالی در کشور حرف اول را می زند. ما به توجه مسوولان و اختصاص بودجه ای تحت عنوان احیای بازی های بومی محلی نیاز داریم. به هر حال با احیای بازی های بومی محلی می توان با آسیب های اجتماعی نیز مقابله کرد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: سیدکریم حسینی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار