در کارگاه یک روزه حسن نمک دوست تهرانی در اصفهان مطرح شد
استاد روزنامه نگاری و رسانه  گفت: مشکلات حل نمی شود چرا که مطالبه گری فراموش شده و اطلاع رسانی جای آن را گرفته است.
کد خبر: ۷۷۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰ 06 September 2019

به گزارش تابناک اصفهان، حسن نمکدوست تهرانی چهره نام آشنا روزنامه نگاری کشور و رئیس مرکز آموزش و پژوهش روزنامه همشهری روز گذشته به همت فرهنگسرای تخصصی رسانه اصفهان مهمان خبرنگاران اصفهانی بود و در کارگاهی یک روزه در مورد مباحث تیپ شناسی مخاطبان، شناخت آنها و ملزومات جریان سازی از طریق رسانه ها صحبت کرد.

در جامعه امروز که بخش زیادی از افراد به صورت گسترده غرق در فضای مجازی هستند و درگیر جریان های مختلفی می شوند مهمترین بحث نحوه جریان سازی است.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش روزنامه همشهری در کارگاه مخاطب امروز، رسانه امروز در مورد ملزومات اصلی و اساسی جریان سازی که باید رسانه ها به شدت به آن توجه کنند گفت: شناخت و آگاهی، تلقی از موضوع، خلق تمایز و ایجاد ربط متغیرهایی هستند که برای یک جریان سازی سالم لازم است.

به گفته نمکدوست نبود هر کدام از شاخص های مطرح شده نمی تواند جریان سازی درستی که پیش برنده اهداف باشد صورت گیرد.

نمکدوست با اشاره به اینکه ذائقه مخاطبان در دستان ما است و باید به آنها جهت بدهیم خاطر نشان کرد: به این موضوع مهم بی اهمیت بوده ایم در سال های گذشته و وضعیت های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی موجود در کشور گواه این ادعا است در کشور پیش از آنکه مطالبه‌گری در افراد جامعه وجود داشته باشد اطلاع رسانی اولویت دارد و این موضوع سنگ بنای حل نشدن مشکلات موجود است.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به دانش ارتباطات برای خبرنگاران تاکید کرد گفت: واقعیت امر این است که در عرصه ارتباطات و حتی تبلیغات که وجه دیگری از آن به حساب می آید فهم مخاطب و ایجاد ارتباط دوسویه اهمیت بسیاری دارد.

این روزنامه نگار و فعال رسانه ای شناخت ویژگی های تیپ های شخصیتی مخاطبان را برای تولید محتوا در رسانه با اهمیت دانست و تصریح کرد: تیپ های شخصیتی مخاطب های رسانه بدون شک باید مدنظر قرار گیرد چراکه جهان تفکر و تاثیرگذاری هر کدام از آنها متفاوت است که این روزها به صورت ساده انگارانه از کنار آن گذر می کنیم.  

نمکدوست در ادامه در مورد وضعیت رسانه های کشور در شرایط فعلی گفت: بدون شک و با هر منطقی باید پذیرفت که رسانه‌های ایران دچار بحران شده اند و عمده دلیل آن را می توان در این موضوع دانست که فعالان رسانه ای نپذیرفته اند جهان مخاطب فعلی با جهان مخاطب گذشته، تفاوت فاحش دارد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی عنوان کرد: شبکه های اجتماعی در جهان مخاطب تغییراتی ایجاد کرده اند که با مقایسه آنها می توانیم به نتایج خوبی دست یابیم.

وی اضافه کرد: در سال 1999 تیپ شناسی مخاطب بر اساس درجه مصرف بود اما این طبقه بندی در سال 2006به گونه ای دیگر صورت گرفت که می توان به نوع مشارکت در مباحث و انتقال و اشتراک گذاری آنها اشاره کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار