چرا وزارت بهداشت حاضر نیست آموزش پزشکی را به وزارت علوم بدهد؟
نخستین بار در دوره تصدی دکتر مصطفی معین بر وزارت علوم بود که به صورت جدی موضوع تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و ادغام آن در وزارت علوم مطرح شد تا جایی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای این منظور طرحی تهیه کرد اما با مخالفت کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت مجلس بدون آنکه در صحن علنی به رأی گذاشته شود از دور خارج شد.
کد خبر: ۷۸۰۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸ 16 September 2019

«تابناک» کرمان، محمود مصدق؛ نه وزارت علوم کوتاه می‌آید نه وزارت بهداشت حاضر است از خیر بخش آموزش پزشکی بگذرد. بخشی که 34 سال پیش از وزارت علوم جدا شده و حالا زمزمه‌های بازگرداندن دوباره آن به این وزارت شنیده می‌شود.

نخستین بار در دوره تصدی دکتر مصطفی معین بر وزارت علوم بود که به صورت جدی موضوع تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و ادغام آن در وزارت علوم مطرح شد تا جایی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای این منظور طرحی تهیه کرد اما با مخالفت کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت مجلس بدون آنکه در صحن علنی به رأی گذاشته شود از دور خارج شد.

سلامت مردم؛ بهانه دو وزارتخانه برای جدایی یا ادغام

پس از آن، بار دیگر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران سال 96 و در جریان مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با تأکید بر اینکه جدایی آموزش‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی در کشور دیگر هیچ توجیهی ندارد خواستار ادغام آموزش پزشکی در آموزش عالی و یا به عبارت بهتر در وزارت علوم شد.

درخواستی که البته واکنش تلویحی حسن روحانی، رئیس جمهور را به دنبال داشت. وی گفت ما دانشگاه و اداره دانشگاه را قطعه‌ قطعه کرده‌ایم بنابراین می‌شود روی آن فکر کرد و اگر مصلحت جامعه چیز دیگری است، لایحه‌اش را تقدیم مجلس کنیم؛ اتفاقی که البته تاکنون نیفتاده است.

با وجود این و به دنبال عدم تمایل مسئولان وزارت بهداشت در افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های علوم پزشکی و همچنین حرف و حدیث‌هایی که در خصوص برگزاری آزمون‌های پزشکی- به ویژه آزمون دستیاری- و نتایج آن در سالیان اخیر مطرح است، این بار حبیب‌الله دهمرده، رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات پیگیر موضوع شده و می‌خواهد ادغام احتمالی آموزش پزشکی را در وزارت علوم به نام خود ثبت کند.

اما پرسش اینجاست که چه ضرورتی برای بازگرداندن آموزش عالی به وزارت علوم است و جداسازی احتمالی آموزش پزشکی از وزارت علوم چه تبعاتی به دنبال دارد؟

*ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم ضروری است

دهمرده در پاسخ به قدس می‌گوید: روزی باید آموزش پزشکی از وزارت بهداشت جدا و دوباره به وزارت علوم ملحق شود. یعنی آموزش پزشکی به یکی از دانشکده‌های دانشگاه‌های کشور مثل دانشکده مهندسی، دانشکده ادبیات و... تبدیل شود.

وی کمبود پزشک و کادر درمان در دهه 60 را مهم‌ترین دلایل اتخاذ تصمیم به جدایی آموزش پزشکی از وزارت علوم می‌خواند و می‌گوید: اما اکنون تصمیم یاد شده کاربردش را از دست داده است و به تعداد کافی پزشک و کادر درمانی داریم.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و درمان اکنون آن قدر در حوزه بهداشت و درمان مشکل و گرفتاری دارد که نمی‌تواند به آموزش پزشکی برسد، می‌افزاید: به همین دلیل بودجه ناچیزی را برای آموزش پزشکی اختصاص می‌دهد. یعنی از کل بودجه‌ای که هر سال دولت و مجلس برای این وزارتخانه در نظر می‌گیرند رقم بسیار کمی به قسمت آموزش پزشکی تخصیص می‌یابد. آن قدر که آموزش پزشکی نمیرد و فقط زنده بماند. البته حق هم دارند چون اولویت اصلی این وزارتخانه بهداشت و درمان مردم است. چون کار وزارت علوم، آموزش و تحقیق است نه درمان.

وی در همین زمینه تصریح می‌کند: با بودجه ناچیز بخش آموزش پزشکی، انتظاراتی که از آموزش پزشکی است برآورده نمی‌شود بنابراین برای ارتقای این حوزه بر اساس برنامه توسعه ششم تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم ضرورت دارد. یعنی اگر می‌خواهیم انتظارات برآورده شود باید بخش آموزش پزشکی مثل اوایل ذیل وزارت علوم قرار بگیرد و مدیریت شود.

دهمرده با اشاره به اینکه آموزش پزشکی در بیشتر کشورهای دنیا یک دانشکده از مجموعه دانشگاه است، با رد ادعای مدیران وزارت بهداشت مبنی بر هزینه‌بر بودن جداسازی آموزش پزشکی از این وزارتخانه می‌گوید: این موضوع هزینه‌ای ندارد. اگر کسی بخواهد کاری کند هزار بهانه جور می‌کند تا آن را انجام دهد و اگر هم نخواهد هزار بهانه می‌آورد تا از انجامش شانه خالی کند.

وی ادغام دوباره آموزش پزشکی در وزارت علوم را موجب کاهش هزینه‌های حوزه سلامت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: با این اتفاق، وزارت بهداشت کوچک شده و بهتر می‌تواند به وظایف ذاتی‌اش که همان بهداشت، پیشگیری، درمان و سلامت جامعه است، بپردازد.

* مدیریت آموزش عالی باید یکپارچه باشد

سیدمحمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم از یکپارچگی آموزش عالی دفاع می‌کند و به قدس می‌گوید: واقعیت این است که آموزش پزشکی چیزی جدا از آموزش عالی نیست؛ بنابراین بر پایه اصول علمی و تجارب جهانی مدیریت آموزش عالی در همه بخش‌ها باید به صورت یکپارچه و توسط یک دستگاه انجام شود.

وی می‌افزاید: ملحق بودن آموزش پزشکی در وزارت بهداشت سبب افزایش هزینه‌های آموزش عالی در کشور شده است بنابراین برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت آموزش پزشکی و همچنین جلوگیری از شائبه وقوع تخلف در آزمون‌های پزشکی از جمله در دستیاری پزشکی باید این بخش از وزارت بهداشت جدا شود و دوباره ذیل مدیریت وزارت علوم قرار بگیرد.

• به سلامت مردم آسیب می‌زنیم

اما دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت جدایی آموزش پزشکی از این وزارتخانه را به نفع کشور و مردم نمی‌داند.

وی با اشاره به اینکه باید کمک کنیم سلامت مردم ارتقا یابد و چالش‌هایی که پیش روی این هدف است برداریم، نه اینکه خودمان مشکلاتی برای این حوزه ایجاد کنیم، می‌گوید: بدون شک جدایی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت پاسخگویی به نیازهای سلامت مردم را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در حوزه آموزش پزشکی برنامه‌ریزی دقیقی در تربیت نیروی انسانی داشته‌ایم تا بر مبنای نیاز کشور نیرو تربیت کنیم، می‌گوید: دانش‌آموختگان علوم پزشکی چون در عرصه‌های بالینی تربیت می‌شوند از ابتدا برای ورود به محیط‌های بالینی آموزش می‌بینند و با چالش کمتری مواجه هستند و به سرعت می‌توانند وارد بازار کار شوند. بحث آموزش‌های حرفه‌ای مهارتی در حوزه پزشکی برای اینکه افراد بتوانند وارد عرصه کار بشوند سال‌هاست که اجرا می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه 30درصد تولیدات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی تدوین می‌شود و این نشان‌دهنده اثربخشی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت است، تصریح می‌کند: بعضی‌ها تصور می‌کنند در هیچ یک از کشورهای دنیا آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمات مانند کشور ما با هم ادغام نشده است. این تصور درستی نیست. کشورهای دیگر هم چنین سیستمی دارند و این ادغام در دانشگاه‌های پزشکی به اشکال مختلف اجرا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حوزه علوم پزشکی حوزه پیچیده‌ای است و با کمک استادان و با بهره‌برداری از شبکه منسجم بهداشت و درمان کشور کارهای بسیار مؤثری در دست پیگیری است، می‌افزاید: نباید وقت خودمان را به ساختار مشغول کنیم. ساختار آموزش پزشکی با وزارت بهداشت عجین شده که جدا کردن این دو ساختار هزینه سنگینی را در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/*

برچسب ها: وزارت بهداشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار