دولت باید یارانه سه دهک جامعه را قطع کند که جمعیت این سه دهک در حدود ۳۰ میلیون نفر می‌باشد؛ بنابراین میزان هزینه‌های صرفه جویی شده از محل قطع یارانه‌های این ۳۰ میلیون نفر در یک ماه یک هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان و در یک سال ۱۶ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان می‌باشد
کد خبر: ۷۸۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸ 19 September 2019

              به گزارش تابناک  اقتصادی، پرداخت یارانه نقدی به صدوسومین ایستگاه خود رسید و یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی به ازای هر نفر در مورخه ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۸ به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز شد. این یارانه پرداختی برای برخی خانوار‌ها آخرین ایستگاه دریافت یارانه نقدی بود و آن‌ها باید در همین ایستگاه از قطار دریافت یارانه نقدی پیاده شوند چرا که قرار است به گفته دولتمردان از مهرماه سال جاری صف یارانه بگیران کوتاه‌تر شود. تصمیم به حذف برخی دهک‌های پردرآمد از صف یارانه بگیران سال‌ها است که مطرح است، اما گویا این بار دولتی‌ها عزم خود را جزم کرده اند تا به اوضاع پرداخت یارانه‌ها سر و سامانی ببخشند.

یارانه چه کسانی در مهرماه حذف خواهد شد؟

در جزء (۱) بند الف. تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۸ دولت مکلف شده است که با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند.

در این راستا در اجرای تکلیف قانون بودجه ۱۳۹۸ آئین‌نامه مربوطه جهت حذف دهک‌های بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران در تیرماه سال جاری در هیات دولت تصویب و مقرر شد بعد از اعلام نظر نهایی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان برنامه و بودجه به عنوان مسئولان شناسایی دهک‌های بالا، غربالگری از پایان شهریور ماه آغاز شود.

در روز ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۸ محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت:  "سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در سه دهک بالا میزان مصرف خانوار‌ها خواهد بود؛ در واقع آن دسته از خانواده‌هایی که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است مشمول حذف یارانه می‌شوند".
 
همچنین وی طی مصاحبه دیگری در مورخه ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد: "گرچه از مهلت مقرر دستگاه‌های ذی ربط در تهیه دستورالعمل‌های کامل برای ساماندهی یارانه نقدی گذشته و هنوز این دستورالعمل تهیه نشده است، اما امیدواریم که این اقدام به گونه‌ای اتفاق بیفتد که در مهرماه بتوانیم بخشی از افراد برخوردار را با میزان خطای حداقلی انتخاب و از لیست یارانه بگیران حذف کنیم".

همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت در مورخه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ درباره مبنای شناسایی و حذف گروه‌های پردرآمد تاکید کرد: خانوار‌های ایرانی بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرت‌های خارجی، خودرو‌هایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده، دارایی‌های مختلف و کلیه اطلاعاتی که روی کد ملی فرد ثبت شده دهک‌بندی شده‌اند. یعنی از گروه‌های کم درآمد تا پردرآمد دسته بندی می‌شوند. در این راستا و بر اساس مجموعه شاخص‌های مختلف، گروه‌های پردرآمد شناسایی شده‌اند و از بین این گروه‌ها در شهریورماه تنها به میزان همان عدد اعلام شده، یارانه این افراد حذف شده است.

خانوار‌هایی که یارانه آن‌ها قطع می‌شود چه ویژگی‌هایی دارند؟

همان گونه که ملاحظه گردید محمد شریعتمداری وزیر کار نشانه تمکن در سه دهک بالا را میزان مصرف خانوار‌ها اعلام کرده است. این سه دهک دارای چه ویژگی‌های هزینه‌ای هستند؟

برای بررسی ویژگی‌های هزینه‌ای سه دهک درآمدی بالا باید از گزارشات بودجه خانوار‌ها که سالانه منتشر می‌شود کمک گرفت. متاسفانه آمار‌های بودجه خانوار‌ها در سال ۱۳۹۷ هنوز به صورت کامل منتشر نشده است، اما می‌توان از آمار‌های سال ۱۳۹۶ کمک گرفت.

سه دهکی که قرار است از صف یارانه بگیران کم شوند، دهک‌های هشتم، نهم و دهم می‌باشند که هزینه سالانه آن‌ها در سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۵۱.۴ میلیون تومان، ۶۸.۸ میلیون تومان و ۱۳۰.۶ میلیون تومان بوده است.

همان گونه که از جدول زیر ملاحظه می‌گردد میزان هزینه‌ای که این سه دهک برای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال ۱۳۹۶ انجام داده اند به ترتیب ۱۳.۲ میلیون تومان، ۱۶.۲ میلیون تومان و ۲۱.۸ میلیون تومان بوده است.

اگر دولت بخواهد میزان مصرف حامل‌های انرژی را برای شناسایی این سه دهک جهت حذف یارانه هایشان ملاک قرار دهد باید گفت که میزان هزینه سالانه این دهک‌ها برای مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها به ترتیب برای دهک‌های هشتم، نهم و دهم، ۱۶.۷ میلیون تومان، ۲۲ میلیون تومان و ۴۶.۶ میلیون تومان بوده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار