افزایش نرخ ارز و تقاضای بالا برای خرید کیوی از سوی کشورهای همسایه موجب شده تا دلالان و سودجویان ، این محصول را پیش از زمان تعیین شده از باغ‌های مازندران برداشت کنند و کیفیت این محصول را قربانی طمع خود سازند.
کد خبر: ۷۸۱۷۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱ 21 September 2019

مازندران و بویژه غرب استان قطب تولید کیوی در کشور است به طوری که در سال گذشته باغداران ۱۸۰ هزار تن کیوی از باغهای این منطقه برداشت کردند و از این مقدار حدود ۹۰ هزار تن به ارزش ۹۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که نشان از افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات این محصول دارد.

بر اساس آمارهای موجود ، از گستره حدود هشت هزار هکتار باغ کیوی در کشور، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ کیوی در مازندران بویژه غرب این استان واقع شده و این منطقه به لحاظ برخورداری از شرایط بسیار مناسب اقلیمی نظیر خاک مناسب و مطلوب، نور کافی خورشید، بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده و به طور میانگین از هر هکتار باغ کیوی در مازندران حدود ۱۵ تا ۲۰ تن محصول برداشت می شود.

کیوی در مقایسه با سایر درختان نیمه گرمسیری با آفات و بیماریهای کمتری مواجه بوده و خسارت زیادی از این نظر متحمل نمی شود و مقاومت آن به سرما بیش از مرکبات است و احتیاج به رطوبت و آب دارد و به دمای ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر نیز مقاوم است.

در سال های اخیر صادرات کیوی با توجه به افزایش قیمت ارز و با صرفه بودن به لحاظ اقتصادی مورد استقبال زیاد بازرگانان قرار گرفته و آنها تلاش زیادی کردند تا از بازارهای کشورهای همسایه با ایران نهایت بهره را ببرند و در عین حال ارزآوری خوبی نیز برای کشور داشته باشند.

امسال نیز همین شرایط و شاید هم بهتر از سال گذشته برای بازرگانان فراهم شده تا این محصول پرطرفدار را به بازارهای خارجی صادر نمایند اما از آنجا که زمان برداشت کیوی از نیمه دوم مهرماه آغاز می شود برخی افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به برداشت زودهنگام کیوی از باغ ها نموده اند تا هر چه سریعتر آنها را صادر نموده و سود بیشتری به جیب بزنند غافل از اینکه با این کار خود تیشه به ریشه کیوی ایران زده اند .

تولید کنندگان کیوی در دام دلالان و سودجویان

یک باغدار تنکابنی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : تولید کیوی یکی از رایج ترین محصولات بین باغداران این منطقه است و به دلیل شرایط خوب آب و هوایی از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.

اسماعیل امیری به حضور زودهنگام دلالان در باغ های کیوی این شهرستان اشاره کرد و افزود : دلالان و افراد سودجو می دانند که کشاورز و باغدار به دلیل مشکلات و فشارهای اقتصادی نیاز به پول دارد و تلاش می کنند با پیشنهاد های وسوسه انگیز ، کیوی های آنها را پیش از زمان تعیین شده خریداری نمایند.

وی اظهار داشت : باید قند کیوی کامل شود تا این محصول به بازار عرضه گردد اما متاسفانه دلالان پس از برداشت به جای انبار کردن در سردخانه ها آنها را مستقیم برای صادرات آماده می کنند.

به گفته این باغدار ، دلالان برنده این معامله هستند و تولید کنندگان کیوی همیشه بازنده بوده اند و این مسئله هر سال تکرار می شود و هیچ چاره ای هم برای آن از سوی دستگاه های مربوطه اندیشیده نمی شود.

وی یادآور شد : باید تعاونی ها در این زمینه فعال شوند و با خرید منصفانه از باغدار ، محصول را به قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسانند و از این طریق جلوی دلالی های کاذب گرفته شود.

دلالان و سودجویان جلوتر از مسئولان

یک کارشناس کشاورزی نیز گفت : کیوی گیاه بومی جنوب چین است و میوه آن تخم مرغی شکل به اندازه یک تخم مرغ بزرگ و پوست آن قهوه‌ای رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است .

فرهاد شاهنظری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در سال های اخیر دو گونه دیگر کیوی با گوشت طلایی رنگ و تو سرخ پرورش داده شده که به صورت محدود در بازار موجود است.

وی اظهار داشت : در اوایل دهه ۵۰ شمسی کشت این گیاه در شمال کشور بویژه غرب مازندران ، مستعد تشخیص داده شد و بر این اساس بخشی از اراضی این منطقه به کشت کیوی اختصاص پیدا کرد.

شاهنظری به فعالیت ۷۰ سردخانه در منطقه برای نگهداری کیوی اشاره کرد و گفت : کیوی ها پس از برداشت در سردخانه ها نگهداری می شدند تا در زمان مشخص توسط بازرگانان و یا دلالان خریداری شوند و این روند همه ساله وجود داشت.

وی خاطر نشان کرد : در سال های اخیر با رونق گرفتن صادرات بویژه محصولات باغی ، کیوی ها نه تنها زودتر از موعد مقرر چیده می شوند بلکه در سردخانه ها نیز نگهداری نمی شوند و بلافاصله یا به بازار داخلی فرستاده می شوند و یا اینکه صادر می گردند.

به گفته این کارشناس کشاورزی ، با این شیوه ای که دلالان در پیش گرفته اند هم تولید کنندگان و هم سردخانه داران متضرر می شوند و مهمتر از همه اینکه کیوی ایرانی بازار خود را در آینده ای نزدیک از دست خواهد داد.

شاهنظری تصریح کرد : شرایط کشورهای واردکننده کیوی بسیار سختگیرانه است و اگر اندازه ، وزن و قند این محصول به حد استاندارد نرسد قابلیت صادرات نخواهد داشت.

وی یادآور شد : متاسفانه دلالان و افراد سودجو همیشه جلوتر از مسئولان حرکت می کنند و دستگاه های اجرایی تا بخواهند اقدامی در این زمینه انجام بدهند ، آنها محصولات خریداری شده را فروخته اند و به سود سرشار مدنظر خود دست یافته اند.

در حال حاضر برخی بازرگانان کشورهای همسایه همچون ترکیه پس از خرید کیوی ایران ، آنها را در بسته بندی های شیک و استاندارد قرار داده و به نام کشور خودشان به بازارهای اروپایی با چندین برابر قیمت صادر می کنند در حالی که بازرگانان کشورمان به دلایل مختلف نمی توانند از این فرصت طلایی استفاده نمایند.

بر اساس آمار مراجع رسمی از سطح بیش از هشت هزار هکتار باغ های کیوی کشور، سالانه حدود ۲۲۲ هزار تن محصول برداشت می شود.

بدنامی کیوی ایران توسط دلالان و سودجویان

یک صادر کننده کیوی در غرب مازندران درباره آخرین وضعیت بازار این محصول گفت : کیوی ایران یکی از خوشمزه ترین و مشتری پسندترین محصول باغی است که به دلیل عدم تقارن فصلی آن با سایر کشورهای تولید کننده ، از بازار خوبی برای صادرات برخوردار است.

پژمان شریعتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : زمانی که کیوی سایر کشورهای تولید کننده به اتمام می رسد ، زمان برداشت این محصول در ایران آغاز می شود و این مسئله فرصت استثنایی برای صادرات است که اگر مدیریت درستی صورت گیرد می تواند ارزآوری بالایی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه میزان قند کیوی صادراتی باید به حداقل پنج بریکس برسد ، اظهار داشت : متاسفانه دلال هایی هستند که این محصول را خیلی زود خریداری و برداشت می کنند و با صادرات آن کیوی ایران را بدنام می کنند.

شریعتی خاطرنشان کرد : کیوی زودچین به دلیل پایین بودن قند آن حتی برای صنایع تبدیلی نیز مناسب نیست و دلالان و سودجویان با این کار محصولات با کیفیت را قربانی می کنند.

به گفته این صادر کننده کیوی ، افراد کاربلد و صادرکنندگان واقعی به دلیل آنکه قوانین صادراتی را به خوبی می دانند هرگز حاضر نیستند که کیوی زود چین صادر کنند و منتظر می مانند تا قند این محصول کامل شود سپس اقدام به خرید و برداشت آن می کنند.

وی تصریح کرد : در شمال کشور پرتقال ، نارنگی و کیوی سه نوع محصولی هستند که امکان صادرات آن به کشورهای همسایه ، آسیای مرکزی و ترکیه وجود دارد که در میان این کشورها ، ترکیه محصولات خریداری شده را پس از بسته بندی به نام خودش به اروپا صادر می کند.

این صادر کننده کیوی ، تنها راه برون رفت از وضع موجود را وصل شدن به بازار روسیه دانست و افزود : روسیه بر خلاف ترکیه یک کشور مصرف کننده است که اگر تمام محصولات باغی سه استان شمالی را به این کشور صادر کنیم تنها پنج الی ۱۰ درصد نیاز آنها را پاسخگو خواهیم بود.

شریعتی اضافه کرد : معامله با یک کشور مصرف کننده که قیمت بالاتری پیشنهاد می دهد به مراتب بهتر از کشوری است که به دنبال منافع خودش است .

وی یادآور شد : اگر مسئولان با برنامه ریزی دقیق و اقدامات پیش دستانه جلوی دلالان و سودجویان را بگیرند و فضا را برای صادرکنندگان واقعی بازتر کنند ، صادرات پرتقال ، نارنگی و کیوی استان های شمالی می تواند بیشترین درآمد را برای آنها داشته باشد.

خودداری باغداران از برداشت زودهنگام کیوی

مدیر جهاد کشاورزی تنکابن با انتقاد از برداشت زود هنگام کیوی از برخی باغ های این شهرستان ، گفت : متاسفانه هر ساله عده ای سودجو با برداشت زود هنگام و بی موقع کیوی علاوه به برهم زدن نظم داخلی ، با صادرات غیر قانونی بازارهای خارجی مصرف را هم خراب می کنند.

ابراهیم کاویانی افزود : زمان برداشت این محصول نیمه دوم مهرماه به بعد است و باید درصد قند آن به ۶.۲ بریکس برسد تا از درخت چیده شود و قابلیت صادرات داشته باشد.

وی با بیان اینکه برداشت زود هنگام کیوی به بازار هدف این محصول لطمه می زند ، اظهار داشت : همیشه بین تولیدکننده و مصرف کننده دلالان متعددی حضور دارند که تنها به فکر جیبشان هستند و باید فعالیت آنها محدود شود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی تنکابن ، بازاریابی یکی از موضوعات مهم و استراتژیک در محصولات کشاورزی به شمار می آید که باید در امر صادرات مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تنکابن رتبه نخست تولید کیوی را در مازندران داراست ، خاطر نشان کرد : در این شهرستان سه هزار و ۶۶۵ هکتار زمین زیر کشت کیوی قرار دارد که ۴ هزار و ۵۸۱ بهره بردار در این زمینه فعالیت می کنند.

این مسئول پیش بینی کرد که در سال جاری حدود ۸۰ هزار تن کیوی از باغ های این شهرستان برداشت شود.

کاویانی تصریح کرد : توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی کیوی در این شهرستان با توجه به رونق کشت این محصول، ضروری است و باید با ایجاد زنجیره فرآوری آن، زمینه اشتغال و درآمدزایی بیشتر در این منطقه فراهم شود.

وی یادآور شد : باید از این محصول که می تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد حفاظت نمود و نباید اجازه داد تا دلالان و سودجویان به فعالان زحمت کش این عرصه زیان وارد کنند.

مدیر جهادکشاورزی تنکابن خواستار تمهیدات لازم برای جلوگیری از فعالیت دلالان و سودجویان در منطقه شد.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس 153
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
اگر پايانه صادراتي بهشت پارس افتتاح شود مشكلات صادرات باغباني و كشاورزي استان مازندران و برخي ديگر از استان ها تا حدود زيادي رفع خواهد شد لطفا با مدير عامل اين شركت بورسي مصاحبه اي انجام دهيد.

تنكابن- عباس آباد-اسب چين - پايانه صادراتي بهشت پارس سهامي عام ( آينده )
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار