معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر از آغاز اقدام پیشگیرانه از وقوع سیل در این شهرستان خبر داد و گفت: ظرف یک هفته عملیات‌ ترمیم سیل بندها به خصوص در بخش‌های غرب کارون و مینوشهر آغاز می‌شود.
کد خبر: ۷۸۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 22 September 2019

کورش مودت در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان خرمشهر، اظهار کرد: در این راستا طبق مصوبه استانداری خوزستان مرمت سیل بندها در برنامه مدیریت بحران قرار گرفته و با هماهنگی بخشداران روند ترمیم سیل بندهای غرب کارون و مینوشهر بزودیآغاز می شود.

وی بیشترین مناطق بحرانی از نظر وقوع سیل را غرب کارون خرمشهر عنوان کرد و گفت: روستاهای مکسر، ام نوشه و رحمانیه فیصلی از مناطق بحرانی غرب کارون هستند که باید توجه ویژه ای به سیل بندهای این روستاها شود.

مودت افزود: اداره های آبفای شهری و روستایی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مکلف هستند نسبت به لایروبی و  نیزدایی نهرها و جدول ها در مناطق مختلف تا پیش از آغاز بارش های پاییزی اقدام کنند.

وی همچنین جهاد کشاورزی خرمشهر را موظف کرد زهکش‌ زمین‌های کشاورزی  را با توجه به خطر سیلاب در فصل بارش مسدود کند.

مودت در ادامه به تشریح خسارت وارده به شهرستان خرمشهر در سیل اوایل امسال اشاره کرد و از برآورد کامل خسارت‌های وارده  خبر داد و گفت: خرمشهر تنها شهری است که تمام خسارت‌های سیل در آن احصا شده است و پرونده‌ خانه های تعمیری و احداثی به استان معرفی و تا امروز پرداخت نهایی خسارت به آن‌ها انجام می شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان نیز در این نشست به آسیب‌شناسی سیلاب اخیر خوزستان پرداخت و گفت: خرمشهر بعد از اینکه با تهدید سیلاب مواجه شد اقدام لازم برای دفع خطر در این شهرستان انجام شد اما بعد از دفع خطر مراحل ایمن‌سازی سیل بندها رها شد و کار را دشوارتر کرد.

ستار شکیبا افزود: برخی مصوبات جلسه ستاد بحران سال گذشته همچون لایروبی نهر خین، عدن و شیردم انجام نشد که می‌طلبد این امر امسال دنبال شود.

وی هماهنگی و انسجام اعضای کمیته مدیریت بحران خرمشهر و دفاع لایه به لایه در مقابل سیلاب را از نکات مثبت اقدامات خرمشهر در بحران سیلاب دانست و افزود: بر اساس تجربه‌ کسب‌شده از سیل اخیر، داشتن دیدبان و نقطه‌ای برای جمع‌آوری و پردازش اطلاعات برای جلوگیری از اتلاف انرژی و زمان در هنگام وقوع سیل ضروری است.

مدیر امور آب و فاضلاب خرمشهر در این نشست از آغاز لایروبی شبکه فاضلاب شهری پیش از فرارسیدن فصل بارش در خرمشهر خبر داد و گفت: لایروبی شبکه‌های فاضلاب خرمشهر از محل منابع عمرانی با خرید دستگاه پمپاژ جدید آغاز شده است.

غلامرضا پور جلالی جمع‌آوری آب‌های سطحی را از وظایف شهرداری‌ها دانست و گفت: این وظیفه چند سالی هست در خرمشهر بر عهده آبفا قرار داده‌ شده و ۳۳ مرکز و ایستگاه پمپاژ با ۹۰ دستگاه پمپ در زمان بارندگی مشغول به کار می‌شوند که باعث خرابی پمپ‌ها نیز شده است.

وی از سایر دستگاه‌ها خواست در امر مهار آب‌های سطحی در فصل پرباران در کنار آبفا باشند.

 به گزارش ایرنا در این نشست تنظیم و مهار آب تالاب ناصری برای پیشگیری از خسارت به تاسیسات نفتی و مرزی، افزایش ارتفاع و تحکیم برخی کانال‌های آبی و راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ شهید رمضانی برای انتقال پساب‌ نیشکر و مرکز پرورش آبزیان شهید احمدیان به‌عنوان راهکارهای آب و برق خوزستان برای جلوگیری از سیلاب در فصل پرباران مصوب شد.

خرمشهر اوایل امسال متاثر از طغیان رودخانه کارون در تهدید سیلاب قرار گرفت.

سیلاب ۶۰۰ میلیارد ریال به بخش های کشاورزی، شیلات و جاده ها خرمشهر خسارت وارد کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار