شلوغی این روزهای خیابان‌ها و معابر منتهی به مدارس و جنب‌وجوش مهرماهی مردم، از شادابی و سرزندگی به‌عنوان مهم‌ترین رهاورد بازگشایی مدارس حکایت دارد؛ اما دغدغه‌ها و اولویت‌های امسال آموزش و پرورش چیست؟
کد خبر: ۷۸۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹ 25 September 2019
نیم‌نگاهی به دغدغه‌ها و اولویت‌های بازگشایی مدارس+ فیلم

ماه مهر برای نظام تعلیم و تربیت، دانش‌آموزان، فرهنگیان، خانواده‌ها و عمده مدیران کشوری، استانی و شهرستانی روزهای پرکاری را رقم می‌زند؛ در هر کوی و برزنی، شماری از دانش‌آموزان راهی مدارس می‌شوند و خیابان‌ها و معابر این روزها شلوغ‌تر و پرازدحام‌تر از همیشه است.

آینده‌سازان کشور می‌روند تا مشق تعلیم و تربیت کنند و یاد بگیرند که چگونه باید آتیه خود و کشورشان را رقم بزنند؛ مسؤولان آموزش و پرورش و برخی مدیران مرتبط نیز این روزها در تکاپوی تمهید تحصیل مطلوب دانش‌آموزان هستند و همه خانواده‌ها می‌کوشند تا فرزندانشان در بهترین شرایط، سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.

مسؤولیت فرهنگیان و آموزش و پرورش در میان از همگان بیشتر است؛ از ماه‌ها قبل جلسات و نشست‌های پیاپی برگزار می‌شود تا ساماندهی مناسبی در آستانه سال تحصیلی جدید انجام گیرد؛ اما اینک شرایط مدارس استان سمنان چگونه است؟ اولویت‌های امسال آموزش و پرورش چیست و چطور به اهداف نزدیک خواهد شد؟

اولویت‌های اصلی امسال

محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: ۱۲۳ هزار نفر دانش‌آموز این استان در پنج هزار و ۷۰۰ کلاس درس و یک هزار و 163 مدرسه تعلیم و تربیت را در سال تحصیلی جدید آغاز کردند.

وی تصریح کرد: این دانش‌آموزان با حضور هشت هزار و 500 نفر از معلمان تحصیل و علم‌آموزی را به‌طور رسمی آغاز کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان اضافه کرد: اولویت اصلی ما در سال تحصیلی 99-98 بر مبنای تکالیفی است که سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و اهداف دوره‌های تحصیلی تبیین و تشریح کرده است.

دستورانی ادامه داد: برش استانی برنامه‌ها بر مبنای همین اسناد در سطح استان، شهرستان و مدرسه طراحی شده است.

وی افزود: رویکرد ما مدرسه‌محوری با تفویض اختیار و با برنامه «بوم» است که برنامه ویژه مدرسه محسوب می‌شود؛ سعی کردیم در سال تحصیلی جاری، مشارکت اولیا، دانش‌آموزان، معلمان و عناصر اصلی نظام تعلیم و تربیت را رشد دهیم.

برنامه مدرسه بدون دیوار

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان اضافه کرد: مدرسه را در رویکرد مدرسه‌محوری به‌عنوان یک مکان بدون دیوار فرض می‌کنیم؛ اگر در یک محله، روستا و حاشیه شهر مدرسه‌ای وجود دارد، معنایش این نیست که در درون دیوارهای حصارشده خودش معنا شود.

دستورانی بیان کرد: این مدرسه قطعاً باید شخصیت‌های فرهنگی پیرامون خود را بشناسد، ظرفیت‌های علمی، مذهبی و فرهنگی که در اطراف وجود دارد را بیاید، افراد خیر و مؤثر را شناسایی و از توان آنها در اداره مدرسه استفاده کند.

وی بیان کرد: امروز باید تقسیم کاری در هر استان، شهرستان و منطقه اتفاق بیفتد تا اینکه آموزش و پرورش بتواند به اهداف خود دست یابد.

3 برنامه اصلی در مدارس؛‌ چشم‌انداز عدالت

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان همچنین گفت: سه برنامه اصلی ما در طول سال تحصیلی جاری، تربیت بر مبنای ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی شده است.

دستورانی بیان کرد: تربیت اعتقادی و انقلابی، تربیت علمی و فناوری، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت زیبایی‌شناسی و هنری و تربیت اقتصادی و فرهنگی در همین راستا پیگیری می‌شود و در این قالب اتفاق خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: اولویت بعدی ما کیفیت‌بخشی آموزشی است؛ اعتقاد ما این است که تا نقطه مطلوب کیفیت در آموزش و پرورش هنوز فاصله داریم و باید تلاش‌های زیادی انجام شود تا هم نیروی انسانی را توانمند سازیم و هم امکانات و تجهیزات موردنیاز را در هنرستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و پژوهش‌سراها فراهم آوریم تا دانش‌آموزان از کیفیت آموزشی مطلوبی برخوردار باشند.

کلاس بی‌معلم نداریم

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان اضافه کرد: اولویت سوم، عدالت آموزشی و پرورشی است تا فاصله بین روستا و شهر را کم کنیم.

دستورانی اضافه کرد: بر همین اساس، تلاش کردیم تا مراکز شبانه‌روزی را تجهیز کنیم، نیروی انسانی کافی به آنها بدهیم، دوره‌های توانمندسازی و مشاوره را برقرار سازیم، رشته‌های مهارت‌آموزی برگزار و سرویس‌های ایاب و ذهاب را به‌صورت رایگان برای دانش‌آموزان روستایی تأمین کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد؛ آموزش و پرورش استان سمنان با تحقق این اولویت‌ها، یک گام در بحث کیفیت‌بخشی و عدالت آموزشی پیش رود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: اراده وزارتخانه‌ها و استان سمنان این بوده که اول مهرماه هیچ کلاسی بدون معلم نباشد؛ ممکن است در بعضی از مدارس، معاون، مشاور یا حتی مدیر در هفته اول نباشد؛ ولی کلاس‌های درس معلم خواهند داشت و امیدواریم به وعده‌هایی که داده‌ایم، با تلاش و همت همکاران جامه عمل بپوشانیم.

تأمین فضاهای آموزشی؛ تلاشی همیشگی

اما در این بین، تأمین فضاهای آموزشی تلاشی همیشگی می‌طلبد و کاری بسیار دشوار در شرایط نامساعد اقتصادی کنونی کشورمان است.

سعید هژبری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: اقدامات خوبی در راستای تأمین فضاهای آموزشی استاندارد در اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان انجام شده است.

وی تصریح کرد: مهرماه امسال ۱۴ فضای آموزشی با ۸۸ کلاس درس در استان سمنان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت: این فضاها، 17 هزار مترمربع زیربنای آموزشی دارند و با اعتباری معادل ۳۲۰ میلیارد ریال اجرایی شده‌اند که به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شوند.

هژبری بیان کرد: در میان این پروژه‌ها، 10 باب از فضاها با مشارکت خیران ساخته و تکمیل شده و از خیران نیک‌اندیش باید قدردانی شود.

وی بیان کرد: خیران استان سمنان در این طرح‌ها، ۴۴ میلیارد ریال هزینه کردند؛ عمده این پروژه‌ها تحویل آموزش و پرورش شده و یکی دو مورد باقی‌مانده هم تا چند روز آینده تکمیل و تحویل خواهد شد.

2 دغدغه مهم این روزها

ارتقای کیفیت آموزشی و تأمین فضاهای استاندارد برای علم‌آموزی بدون تردید دو دغدغه مهم این روزها در نظام تعلیم و تربیت است که باید بیشتر و بهتر به آن توجه شود.

شکی نیست که ساختار حجیم و بزرگ آموزش و پرورش بدون همراهی، همکاری، احساس مسؤولیت و مشارکت مادی و معنوی همه نهادهای مسؤول و دستگاه‌های اجرایی نمی‌تواند به‌خوبی به وظایفش جامه عمل بپوشاند و امروز همه باید به میدان بیایند تا کیفیت آموزش و تحصیل برای فرزندان این مملکت ارتقا یابد.

شماری از روستاها و شهرهای استان سمنان نیز همچنان درگیر کمبود فضای آموزشی یا فرسودگی اماکن در اختیار هستند که برای این بخش نیز مهم‌ترین راهکار، تأمین اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های جدید و استفاده از مشارکت خیران و دستگاه‌ها در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار