مصرف مازوت به عنوان بخشی از سوخت نیروگاه شهید سلیمی نکاء در استان مازندران در حالی با وجود مصوبات و دستورات مختلف ادامه دارد که مشکلی برای تامین گاز موردنیاز وجود ندارد و نیروگاه هم زیرساخت‌های لازم را برای این منظور از سال‌ها پیش مهیا کرده است.
کد خبر: ۷۸۴۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱ 01 October 2019

 رد دود غلیظ ناشی از سوختن مازوت در نیروگاه نکا بنابر اعلام رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران را می توان حتی در گذر از جاده سراسری ساری - گرگان بر فراز سواحل جنوبی دریای خزر تا سواحل محمودآباد در غرب استان مشاهده کرد.

مشکلات و آلودگی‌های ناشی از سوخت مازوت و تبعات آن این روزها نه تنها گریبان گیر هوای پاک منطقه شده است بلکه از نظر کارشناسان و دوستداران محیط زیست، تاثیر مستقیم بر زندگی فردی و اجتماعی دارد و مشکلاتی را برای کشاورزی زراعی و باغی و حیات وحش منطقه ایجاد کرده است.

استفاده از مازوت در نیروگاه نکا درحالی بر خلاف دستور رئیس جمهوری همچنان تداوم دارد که قرار بود پس از بهره برداری از خط انتقال گاز دامغان - کیاسر پایان یابد، چراکه این خط در مرداد ماه سال ۹۶ در مدار قرار گرفت ولی امروز با گذشت حدود ۲۶ ماه از آن زمان هنوز مازوت در نیروگاه نکا مصرف می شود.

طبق اعلام رسمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور رییس جمهوری در اردیبهشت سال گذشته از وزیر نفت خواست تا اقدام فوری برای تامین سوخت صد در صدی گاز طبیعی برای نیروگاههای حرارتی و حذف گاز مایع از نیروگاههای کشور انجام دهد.

طرح بزرگ گازرسانی دامغان - کیاسر - ساری دهم مردادماه سال ۹۶ با روشن شدن مشعل گاز توسط بیژن زنگنه وزیر نفت در منطقه "گلما" ساری ، افتتاح شد و ظرفیت انتقال گاز از طریق خطوط لوله تا ۲ برابر افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران به صورت رسمی اعلام کرد که با افتتاح خط انتقال گاز دامغان - کیاسر - ساری مشکل کمبود گاز در استان برطرف شده است و هیچ مشکلی برای تامین گاز واحدهای خانگی و صنعتی نداریم.

نیروگاه شهید سلیمی نکا متشکل از چهار واحد بخار هر یک با قدرت اسمی ‎ ۴۴۰ مگاوات، سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با قدرت نامی ۳۷۵.۵ مگاوات و یک واحد بخار دیگر با قدرت ‎ ۱۶۰ مگاوات و همچنین ۲ واحد توربواکسپندر با قدرت نامی هر یک ۹.۵ مگاوات است و ۶ درصد برق کشور را تولید می‌کند .

اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ضمن تایید مشکلات زیست محیطی درباره تداوم آلایندگی ناشی از مصرف مازوت نیروگاه برق نکا هشدار داد و اعلام کرد که باید مصرف سوخت مازوت این نیروگاه به صفر برسد و فقط از گاز طبیعی استفاده شود.

جعفر احمدپور مدیرعامل شرکت گاز مازندران در نشست هفته جاری با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر آیا کمبود گاز برای تامین سوخت نیروگاه نکا وجود دارد؟ اعلام کرد که ما مشکلی نداریم و موضوع تامین انرژی گاز به عنوان سوخت اصلی نیروگاه یک تصمیم ملی بین ۲وزارتخانه نیرو و نفت است.

وی با بیان اینکه با ایجاد خط لوله ۴۲ اینچ دامغان - ساری از سال گذشته ظرفیت انتقال گاز روزانه به مشترکان استان ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت ، توضیح داد: به طور یقین براساس مصرف حداکثری روزهای سرد فصل زمستان استان که ۳۴تا ۳۶میلیون مترمکعب است، افت و یا قطعی نخواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت گاز مازندران این موضوع را هم مطرح کرد که به نظر می رسد به دلیل وجود تحریم و عدم فروش سوخت مازوت ، این سوخت فسیلی به اندازه کافی در کشور تولید و به ناچار باید مصرف شود.

احمدپور گفت که مخازن سوخت های فسیلی استان مازندران پر است و مشکلی در تامین سوخت مازوت نیروگاه وجود ندارد ولی بدانید که مرکز دیسپاچینگ (سامانه مانیتورینگ ایستگاه های تقلیل فشار توزیع و مصرف گاز) شرکت ملی گاز ایران در چگونگی مقدار تامین گاز این نیروگاه تصمیم گیری می کند.

وی گفت که شرکت گاز مازندران آمادگی دارد تا گاز مورد نیاز نیروگاه را تامین کند و صد البته ظرفیت خط انتقال گاز وجود دارد.

هشدار محیط زیست مازندران به نیروگاه نکا

معاون حفاظت محیط زیست مازندران درباره تداوم آلایندگی ناشی از مصرف مازوت نیروگاه برق نکا هشدار داد و اعلام کرد که باید مصرف سوخت مازوت این نیروگاه به صفر برسد و فقط از گاز طبیعی استفاده شود.

محمود علی رکنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه شکایت مردمی زیادی علیه این نیروگاه در اداره کل حفاظت محیط زیست استان وجود دارد، افزود: بیشترین شکایت از سوی کشاورزان و دوستداران محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه از جمله خسارت های سوخت مازوت، بارش باران و شبنم های اسیدی بر محصولات زراعی باغی منطقه است ، تصریح کرد: اگرچه فعالیت این نیروگاه در تامین برق کشور بسیار مهم و حساس است اما سلامت محیط زیست انسانی و کشاورزی هرگز نباید تحت شعاع قرار بگیرد.

معاون محیط زیست مازندران با بیان این نکته که محیط زیست زیر بار هیچ گونه مصلحت اندیشی نمی رود، تصریح کرد: جلسات متعدد و پیگیری های زیادی را درباره آلایندگی این نیروگاه در کارگروه پسماند استان با حضور نمایندگان وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است، اما هنوز به نتیجه متوقف شدن مصرف سوخت مازوت نرسید.

رکنی بیان داشت: اگرچه طبق اعلام نیروگاه نکا مصرف مازوت در یک سال اخیر تا ۷۰ درصد کاهش یافته است ، اما به دلیل نامرغوب بودن مازوت و مشکلات فنی فیلتر ها ، آلایندگی ناشی از دود غلیظ به شدت محیط زیست و کشاورزی منطقه را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه تکنولوژی جلوگیری از آلودگی نیروگاه نکا نیز قدیمی و ناکارآمد است، توضیح داد: ذرات معلق گوگردهای ناشی hc مصرف مازوت نگرانی جدی را بین مردم بوجود آورده است و وزارت نیرو و وزارت نفت باید با جدیت نسبت به حل این مشکل ورود پیدا کنند.

وی گفت: به نظر می رسد با بهره برداری از خط لوله ۴۲اینچ انتقال گاز دامغان - کیاسر - ساری مشکلی در تامین گاز مصرفی مورد نیاز نیروگاه نباشد، اما شرکت ملی گاز در تامین کامل این انرژی به نیروگاه به دلایل مختلف خودداری می کند.

رکنی با بیان اینکه در فصل سرد سال دامنه دود غلیظ ناشی از مصرف مازوت نیروگاه نکا در آسمان محمودآباد در غرب تا گرگان در شرق نیز قابل مشاهده است، گفت: این موضوع را به سازمان حفاظت محیط زیست کشور منعکس کرده ایم و سازمان نیز با جدیت با ۲ وزارتخانه نیرو , نفت وارد مذاکره شده است.

این مسئول زیست محیطی مازندران تاکید کرد که حتی اگر صد درصد مصرف سوخت این نیروگاه گاز طبیعی شود ، تکنولوژی فیلتر تعبیه شده در دودکش ها باید به روز شود ، چراکه موقعیت استقرار این واحد تولیدی انرژی در شرائط حساسیت و شکنندگی زیست محیطی قرار گرفته است.

رکنی به وجود شبه جزیره میانکاله در امتداد نیروگاه و متاثر شدن از دود مصرف مازوت اشاه کرد و گفت: پناهگاه حیات وحش میانکاله درست در امتداد جریان دود و ذرات حاصل از مصرف سوخت مازوت نیروگاه شهید سلیمی نکا قرار دارد و اثر تخریبی این پدیده بر اکوسیستم حساس و شکننده شبه جزیره میانکاله امری آشکار و بدیهی است.

رئیس روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق نکا هم در این رابطه گفت: برغم پیگیری های انجام شده توسط نیروگاه و حتی دستور ریاست محترم جمهوری مبنی بر حذف سوخت مایع از چرخه سوخت نیروگاهها، همچنان سهمیه سوخت گاز به نیروگاهها محدود است .

سید میثم عمادی با اعلام اینکه به نظر می رسد مصرف سوخت مازوت در نیروگاه تحمیلی باشد، به خبرنگار ایرنا توضیح داد: نیروگاه نکا را نیز می توان همانند چند نیروگاه تولید برق در شهرهای بزرگ استان های کشور مستثنا کرد و مصرف سوخت مازوت را به صفر رساند.

وی توضیح داد: طراحی نیروگاه نکا به مصرف سوخت گاز طبیعی است و در طول سال فقط ۱۴روز را به دلیل فنی می تواند مازوت استفاده کند و از طرفی نیروگاه هم راغب به سوخت مازوت نیست .

وی بیان داشت: استفاده از سوخت گاز به دلایل زیادی برای نیروگاه به صرفه تر است ولی در شرایط فعلی به دلیل محدودیت سهمیه سوخت گاز به نیروگاه و همچنین اهمیت تولید پایدار برق برای کشور و اینکه نباید تولید از مدار خارج شود؛ ناچار به استفاده از سوخت مازوت هستیم.

این کارشناس نیروگاه نکا تصریح کرد:ما تصمیم گیر در باره مصرف سوخت نیستیم و تامین گاز با شرکت ملی گاز است و در زمانی که گاز مصرفی کمتر از نیاز نیروگاه برای تامین برق باشد؛ ناگزیر به استفاده از مازوت هستیم.
رئیس روابط عمومی نیروگاه نکا گفت که سازمان حفاظت محیط زیست باید این موضوع را بر اساس دستور رئیس جمهوری و اینکه مشکل تامین گاز با راه اندازی خط ۴۲ اینچ دامغان ساری حل شده است ، با ۲ وزارتخانه نفت و نیرو حل و فصل کند.

عمادی گفت: در مجموع حدود ۱۲ میلیون مترمکعب گاز برای واحدهای بخار و سیکل ترکیبی نیروگاه در حالت بار در روز نیاز داریم که کمبود آن را با مصرف سوخت مازوت جبران می کنیم.

وی با تایید مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه در عین حال گفت که در ۲ سال اخیر مقدار مصرف سوخت مازوت به حداقل رسیده است و البته اگر مازوت خالص تر و یا کیفیت تر به لحاظ داشتن گوگرد وارد استان شود، مشکلات زیست محیط نیز به مراتب کم می شود.

عمادی همچنین در مورد آلودگی زیست محیطی مازوت هم گفت : مصرف مازوت نه تنها برای مردم، باغداران و کشاورزان مضر است بلکه برای کارگران و پرسنل این نیروگاه هم مضر است و علاوه بر آن سالانه شکایات فراوانی علیه ما توسط باغداران انجام و جریمه های مختلفی هم پرداخت شده است.

 ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار