شهردار اصفهان در مراسم رونمایی از تندیس سلمان فارسی:
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه سلمان فارسی به گواهی اسناد تاریخی اصالتی ایرانی و اصفهانی داشت و تندیس این چهره اسلامی، توسط یک هنرمند اصفهانی ساخته شده و در همین شهر هم نصب شده است، گفت: سلمان فارسی یادآور یک انسان اهل خرد، دانش و آگاهی در اصفهان است.
کد خبر: ۷۸۵۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶ 06 October 2019

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، عصر امروز و همزمان با سالروز بزرگداشت سلمان فارسی، از تندیس این صحابه ایرانی پیامبر اسلام (ص)، رونمایی شد.
تندیس سلمان فارسی توسط استاد مرتضی نعمت الهی ساخته شده است و امروز در میدان اصلی خوراسگان (منطقه 15) که یکی از دروازه های ورودی شهر اصفهان به شمار می رود، نصب شد.
در این مراسم که با حضور پرشور مردم به ویژه شهروندان منطقه 15 برگزار شد، شهردار اصفهان با اشاره به اینکه هنرمندانی همچون استاد نعمت الهی و دیگر هنرمندان در زیبایی شهر اصفهان نقش آفرینی می کنند که از همه آنها برای همراهی شان قدردانی می کنم، اظهار کرد: از همین رو و برای پاسداشت زحمات هنرمندی که این تندیس را خلق کرده است، این اثر به دست وی رونمایی شد.
وی با تاکید بر اینکه امروز برای اصفهان یک روز ماندگار است چراکه یکی از هنرمندان شهر عزم خلق اثری را کرده است که به زیبایی و سرزندگی شهر خواهد افزود، افزود: نصب تندیس سلمان فارسی در منطقه خوراسگان، بخشی از تاریخ اسلام را به ما یادآوری می کند چراکه سلمان همچون نورافکنی است که انسان را به سوی کمال خواهی سوق می دهد.
قدرت اله نوروزی تصریح کرد: سلمان فارسی به گواهی اسناد تاریخی اصالتی اصفهانی داشت و تندیس این چهره اسلامی، توسط یک هنرمند اصفهانی ساخته شده و در همین شهر هم نصب شده است. سلمان فارسی یادآور یک انسان اهل خرد، دانش و آگاهی در اصفهان است.
وی افزود: سلمان فارسی بعد از مهاجرت از ایران و دیدار با حضرت محمد (ص) به دین اسلام روی آورد و بعد از آن هم همچون یک مبارز در کنار حمزه و کمیل به یاری پیامبر شتافت و دوشادوش ایشان حرکت کرد؛

تندیس هایی در شهرها نصب شود که هویت بخش باشند
در ادامه این مراسم، استاد مرتضی نعمت الهی با اشاره به اینکه برای نصب مجسمه های شهری باید نکاتی را مدنظر داشت که در وهله اول باید به چیستی یک اثر به عنوان یک مجسمه واقف شد، اظهار کرد: هر تندیس هنری هرچند دارای اهمیت باشد اما نمی توان از آن به عنوان یک اثر شهری نام برد زیرا تندیس شهری مخاطبان وسیع دارد و باید بتواند با همه آنها ارتباط برقرار کند.
وی ادامه داد: هنرمندانی که قصد ساخت تندیس چهره های برجسته را دارند باید در کنار تاریخ کتبی به تاریخ شفاهی نیز واقف باشند و آن را مدنظر قرار دهند چراکه مردم تاریخ شفاهی را بیشتر از تاریخ کتبی در ذهن خود دارند.
این مجسمه ساز افزود: اگر شهر را به عنوان یک موجود زنده در نظر بگیریم، زمانی نصب یک مجسمه در فضای شهری ضرورت دارد که بتواند به شهر هویت بخشد و سطح فرهنگ و هنر شهر را نمایندگی کند.
وی اظهار کرد: اگر حمایت شهردار اصفهان نبود این پروژه به سرانجام نمی رسید. به عنوان یک شهروند و یک هنرمند از شهردار اصفهان تشکر می کنم.

مدیریت شهری در راستای حفظ و حراست از اسطوره ها گام برمی دارد
در ادامه این مراسم رئیس شورای شهر اصفهان نیز بیان کرد: همه ما وظیفهحفاظت از الگوهای دینی و تاریخی را به گردن داریم و در مدیریت شهری در راستای حفظ و حراست از اسطوره ها گام برمی داریم.
وی ادامه داد: ما به عنوان مدیریت شهری وظیفه زیباسازی شهر را به عهده داریم و باید با قرار دادن تندیس افراد مهم در تاریخ و دین الگوها را در دید شهروندان قرار دهیم. از یک طرف باید به پیرایش شهر بپردازیم و زواید شهر را حذف کنیم و از یک سو با نصب نمادهای ارزشمند، به زیبایی شهر بیفزاییم.
علیرضا نصر اصفهانی تصریح کرد: جبران خلیل جبران، می گوید برای انحطاط جامعه، باید خانواده، آموزش و پرورش و یا الگوها و اسطوره های آن جامعه را هدف قرار داد و اکنون هر سه محور در جامعه ما در معرض آسیب است. بنابراین با پاسداری از اسطوره ها که دغدغه مدیریت شهری است، باید تلاش کنیم.
وی افزود: امیدوارم هنرمندانی چون استاد نعمت الهی عمری مضاعف داشته باشند تا از پنجه‌های طلایی آنها بهره ببریم.

زیباسازی شهر با نمادهای اسلامی
حسین امیری، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان هم اظهار کرد: استفاده از نماد مشاهیر و افراد موثر در دین، هنر و جامعه برای زیباسازی شهر اصفهان از رویکرد های مدیریت شهری است که در برنامه های مرتبط با این حوزه دنبال می شود.
وی افزود: توجه مردم به مسائل دینی، نقش سلمان فارسی در دین اسلام و وجود خیابان سلمان فارسی در منطقه 15 ما را بر آن داشت تا با همکاری مشترک سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه 15، تندیس سلمان فارسی در میدان این منطقه و در میدان امام خمینی(ره) منطقه خوراسگان نصب شود.
گفتنی است تندیس سلمان فارسی اولین اثر حجمی نصب شده در منطقه ١۵ شهر اصفهان است. این اثر در راستای اهداف و سیاستگذاری شهرداری اصفهان در راستای ساخت و نصب تندیس های مشاهیر فرهنگی و تاریخی اصفهان انجام شد.
این تندیس، برنزی بوده و ارتفاعی شش متری دارد و توسط استاد نعمت الهی از مجسمه سازان برتر ایران ساخته شده است. 
مواد به کار رفته در این اثر از مواد پایدار بوده و دارای جنسی محکم است که می تواند در مقابل انواع شرایط آب و هوایی اصفهان مقاوم باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار