یک جامعه‌شناس:
قانون همه جا از حقوق افراد دفاع می‌کند اما وقتی پشت در خانه می‌رسد دیگر همه چیز متفاوت است.
کد خبر: ۷۸۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸ 13 October 2019

خشونت خانگی علیه زنان این روزها رنگ دیگری دارد و زنان همچنان سکوت می‌کنند. خشونت برای بعضی از زنان به یک اصل جدایی‌ناپذیر در زندگی مشترک تبدیل شده که سکوت آنان نیز این رفتار نامناسب را تقویت کرده است.

آمارها در کشور ما در سال‌های اخیر نشان داده 66 درصد زنان در دوره تاهل دچار خشونت می‌شوند. بیشترین میزان خشونت کلامی و روانی است. در کشور ما از هر 20 نفر یک نفر مورد خشونت‌های خانگی همسرش قرار می‌گیرد اما کمتر از 35 درصد از خشونت‌های خانگی به پلیس یا اورژانس اجتماعی گزارش می‌شود.

اما آنچه که امروز باید مورد بررسی قرار گیرد این است که قانون در همه عرصه‌های جامعه از حقوق افراد دفاع می‌کند اما نمی‌تواند در خانه‌ای که زنی مورد اعمال خشونت همسرش قرار می‌گیرد وارد شود و وقتی پشت در خانه می‌رسد باید توقف کند! به این ترتیب لایحه امنیت زنان که چندی پیش نیز مجددا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد می‌تواند برای زنان به مثابه گشایشی باشد.

 در این رابطه با امان الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

ایران 40 درصد خشونت خانگی علیه زنان در جهان را دارد

قرایی‌مقدم با بیان اینکه خشونت ضد زنان به 4 دسته روحی، جسمی، جنسی و اقتصادی تقسیم می‌شود، گفت: چند وقت پیش رئیس انجمن مددکاری کشور اعلام کرد 40 درصد از موارد خشونت در کشور ما اعمال می‌شود.

او ادامه داد: از تمام انواع خشونت‌هایی که وجود دارد و به استناد موردهایی که به من ارجاع شده است، خشونت‌های جنسی- خانگی از جمله بدترین خشونت‌هاست.

رابطه مستقیم خشونت خانگی با تربیت فرزندان

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه زنی که در خانه مورد بدرفتاری و شکنجه بدنی قرار گیرد، تحقیر شده و عاجز و ناتوان می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه چنین زنی توانایی سرپرستی فرزندان و مدیریت خانه و خانواده خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند مشارکت و ابراز عقیده کند.

قرایی‌مقدم تصریح کرد: در زمینه قانون‌مند کردن این موضوع و فرهنگ‌سازی آن، راه بسیار طولانی‌ در پیش داریم. به عنوان مثال می‌توانیم همان‌طور که در شهر بیلبورد و تبلیغاتی برای آموزش رفتار با کودکان، گذاشتن آشغال رأس ساعت ۹ سر کوچه، رعایت حقوق همسایه و تمیز نگه داشتن شهر وجود دارد، مواردی نیز برای آموزش نوع رفتار با زنان داشته باشیم.

زن اساس زندگی است

او در پایان گفت: در واقع زن اساس زندگی است به همین دلیل در تمام جوامع مسئله خشونت نسبت به زنان مورد نکوهش قرار می‌گیرد. چراکه وقتی زن امنیت ندارد خانواده امنیت نداشته و درنتیجه جامعه دچار تزلزل می‌شود.

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار