کد خبر: ۷۸۸۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ 13 October 2019
 
هوپر، گمشده خط حمله استقلال است؟!

تهران- ایرناپلاس- گری هوپر به زودی در تست پزشکی استقلال حاضر می‌شود تا اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، قرارداد خود را با این باشگاه نهایی کند و نامش به‌عنوان پانزدهمین مهاجم خارجی تاریخ استقلال در سیاهه این تیم ثبت شود.

آندره‌آ استراماچونی از همان روزهای آغاز لیگ نوزدهم با انتقاد از کمبود مهره‌های تهاجمی، از باشگاه درخواست داشت تا با جذب یک مهاجم کلاسیک، مشکل گلزنی آبی‌پوشان حل شود. اما مسئولان باشگاه اعتقاد داشتند استقلال به لحاظ نفرات مشکلی ندارد و به خواسته این مربی توجه نکردند.

راه‌ گشای خط آتش استقلال

با مصدومیت شیخ دیاباته و طلسم گلزنی سایر مهاجمان، مدیران باشگاه به تکاپو افتادند تا بتوانند یک مهاجم کامل جذب کنند. سرانجام بعد از هفته‌ها به این نتیجه رسیدند که گری هوپر با سابقه بازی در لیگ‌های اسکاتلند و انگلیس، می‌تواند به نحوی راه گشای خط آتش استقلال باشد. این مهاجم ۳۱ ساله انگلیسی که در تیم‌هایی مثل سلتیک، نورویچ و شفیلد ونزدی سابقه بازی دارد و پس از جدایی از شفیلد، بدون تیم مانده، در ۵۵۰ بازی‌ که از سال ۲۰۰۴ تاکنون انجام داده، ۲۲۶ گل زده و ۶۰ پاس گل هم داده است. 

گمشده آبی‌ها

با نگاهی به آمار گلزنی‌های این مهاجم بریتانیایی در سال‌های گذشته، می‌توان امیدوار بود هوپر گمشده آبی‌ها در این فصل باشد. او چارچوب را خوب می‌شناسد و اگر همان میزان آمادگی قبلی خود را داشته باشد، موتور گلزنی استقلال با تزریق این بازیکن دوباره روشن خواهد شد و جان تازه‌ای خواهد گرفت. هوپر در تمام یک دهه گذشته، در هر تیمی به میدان رفته، آمار گلزنی خوبی از خود بر جای گذشته و میانگین یک گل زده در هر ۳ بازی را دارد.

آقای گل لیگ برتر اسکاتلند

گری هوپر همراه با سلتیک در لیگ برتر اسکاتلند آمار قابل قبولی از خود به جای گذاشت. او در ۳ فصل طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در این تیم پرطرفدار توپ زد و در ۱۳۸ بازی موفق به زدن ۸۲ گل شد. هوپر حتی در فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱، با زدن ۲۴ گل در ۳۷ بازی، آقای گل لیگ برتر اسکاتلند شد. او سه فصل متوالی بهترین گلزن این تیم بود و باید منتظر ماند و دید هوپر به‌عنوان چهل و هفتمین بازیکن خارجی تاریخ باشگاه استقلال به این تیم می‌پیوندد و با حضورش می‌تواند مشکل‌ خط حمله آبی‌پوشان را حل کند یا خیر؟!

راجر فابریتزیو

تا پیش از آمدن گری هوپر باشگاه استقلال در تاریخ تاسیس خود، چهارده مهاجم خارجی جذب کرده، اما عملکرد هیچ‌کدام آنها در لیگ برای آبی‌پوشان چندان مثمر ثمر نبوده است. اولین مهاجم خارجی استقلال یک برزیلی به نام راجر فابریتزیو بود که در فصل ۸۳–۱۳۸۲‌، پیراهن شماره ۱۷ این تیم را بر تن کرد و تنها در ۱۲ بازی در لیگ برتر و ۲ بازی در جام حذفی به میدان رفت و حاصل تلاشش در این ۱۴ دیدار تنها زدن ۲ گل بود! یک گل در برتری ۳ بر یک مقابل فولاد در لیگ برتر و یک گل هم در پیروزی ۹ بر صفر مقابل فرمانداری مریوان در جام حذفی.

آخالایا و داسیلوا

لادو آخالایای گرجستانی در نیم‌فصل دوم فصل ۸۴–۱۳۸۳‌، با قراردادی یک‌ونیم ساله به استقلال پیوست، اما بدون انجام یک بازی رسمی و به‌دلیل عدم صدور کارت «آی‌تی‌سی» قراردادش فسخ شد! نفر بعدی جوئلسون رودریگز داسیلوا از برزیل بود که با پیراهن شماره ۱۶ در فصل ۸۶–۱۳۸۵‌، به خط حمله آبی‌ها پیوست و در ۱۱ دیداری که در لیگ برتر به میدان رفت، ۳ گل در دیدار با تیم‌های فجرسپاسی، راه آهن و پاس همدان به ثمر رساند. او یک بازی هم در جام حذفی انجام داد، بدون گل زده و نسبت به فابریتزیو تنها یک گل بیشتر زد!

لئونارد کوئیکه

لئونارد کوئیکه، به‌عنوان چهارمین مهاجم خارجی تاریخ باشگاه استقلال در دوران مربیگری صمد مرفاوی با پیرهان شماره ۲۴ در فصل ۸۶–۱۳۸۵‌، برای این تیم بازی کرد. این مهاجم کامرونی قرار بود با گل‌هایش استقلال را در مسیر قهرمانی لیگ برتر قرار بدهد، اما در ۱۱ بازی با پیراهن آبی در نیم‌فصل دوم، حتی یک بار موفق به گلزنی نشد و تنها یک پاس گل داد. مهاجم کامرونی در زمین سرعت خوبی داشت و هم‌تیمی‌ها را به خوبی صاحب موقعیت می‌کرد، اما از پس ماموریت اصلی‌اش در زمین برنمی‌آمد.

دوس سانتوس و یرکوویچ

آندرسون ریکاردو دوس سانتوس سومین مهاجم برزیلی تاریخ باشگاه استقلال در فصل ۱۳۸۸-۸۹ که با شماره ۱۱ بازی می‌کرد، به دلیل عملکرد ضعیف در نیم‌فصل از استقلال جدا شد، ۷ بازی و تنها ۱ پاس گل حاصل حضورش در استقلال بود. گوران یرکوویچ مهاجم صربستانی که با پیراهن شماره ۲۰ در نیم‌فصل دوم فصل ۱۳۹۰-۹۱‌، جانشین فرهاد مجیدی شد و در ۱۵ بازی لیگ برتر ۶ گل به ثمر رساند و جالب اینکه اولین گل او مقابل داماش گیلان در هفته نوزدهم به ثمر رسید که پانصدمین گل تاریخ باشگاه استقلال بود.

یک تمام‌کننده‌ واقعی

گوران یرکوویچ ۲ بار نیز در جام حذفی به میدان رفت و در حین بازی گلی نزد، اما زننده چهارمین پنالتی آبی‌ها در فینال بود که استقلال به قهرمانی رسید. او در ۸ بازی لیگ قهرمانان آسیا نیز ۳ گل زد. یرکوویچ در ۲۵ بازی در رقابت‌های مختلف ۹ گل برای آبی‌پوشان به ثمر رساند و جالب اینکه در هر دیداری که گل زد، استقلال نباخت و صاحب ۸ پیروزی و یک تساوی شد. او در حضور کوتاه مدتش به‌عنوان یک تمام‌کننده‌ واقعی عملکرد خوبی داشت و با آمدن امیر قلعه‌نوعی به استقلال، از این تیم کنار گذاشته شد.

بوبکر کبه

بوبکر کبه، بورکینافاسویی که سابقه بازی در استراسبورگ و نانت را داشت به داماش رفت و از آنجا در نیم‌فصل دوم فصل ۹۳–۱۳۹۲‌، راهی استقلال و پیراهن شماره ۱۹ این تیم را بر تن کرد. او عملکرد نسبتاً خوبی برای استقلال داشت. ۳ بازی در لیگ برتر انجام داد و یک گل در برتری ۲ بر صفر مقابل سایپا زد، در جام حذفی تنها یک بازی انجام داد، در لیگ قهرمانان آسیا نیز در ۳ بازی ۲ گل در پیروزی ۳ بر یک مقابل الریان به ثمر رساند. بحران مالی بزرگ استقلال باعث شد، که با گریه ایران را ترک کند.

کاروالیو و پرو پییچ

آنتونیو مورا کاروالیوی برزیلی در نیم‌فصل دوم فصل ۹۳–۱۳۹۲، به‌عنوان مهاجم قرضی پیراهن شماره ۲۷ استقلال پوشید و در لیگ برتر ۸ بار، در جام حذفی یک بار و در لیگ قهرمانان آسیا ۳ بار به میدان رفت بدون آنکه گلی به ثمر برساند. پرو پییچ، مهاجم کروات در فصل ۹۵–۱۳۹۴، پیراهن شماره ۱۴ آبی‌ها را بر تن کرد. در ۱۴ بازی در لیگ برتر ۳ گل در تساوی یک بر یک با استقلال خوزستان، در برد ۲ بر صفر برابر فولاد و در برتری ۲ بر یک مقابل سایپا زد، در ۳ بازی جام حذفی نیز ۲ گل در پیروزی ۵ بر صفر مقابل شهرداری سمنان به ثمر رساند.

مامه بابا تیام

پرو پییچ با آمدن علی منصوریان از استقلال جدا شد و از این تیم شکایت کرد؛ شکایتی که پرونده‌اش جنجالی بود و مدت کمی از بسته شدنش می‌گذرد! مامه بابا تیام، مهاجم سنگالی که تنها ۱۳ بازی برای استقلال انجام داد، اما با زدن ۱۲ گل، بدون تردید بهترین مهاجم خارجی تاریخ باشگاه استقلال محسوب می‌شود. او در نیم‌فصل دوم فصل ۹۷–۱۳۹۶ پیراهن شماره ۲۵ استقلال را بر تن کرد و در ۶ بازی لیگ برتر در برتری ۴ بر یک مقابل فولاد ۲ گل، در برد ۳ بر ۲ برابر پیکان و پیروزی یک بر صفر مقابل سپاهان ۴ گل به ثمر رساند و ۲ پاس گل داد.

گنگ‌ترین پرونده‌ جدایی!

در یک بازی جام حذفی و در فینال تک گل قهرمانی استقلال را زد و در لیگ قهرمانان که پیراهن شماره ۷ را پوشیده بود در ۶ بازی ۷ گل زد، که یک گل به الهلال، ۳ گل در دو بازی رفت و برگشت به العین بود و در دیدار برگشت با ذوب آهن در این پیکارها «هت تریک» کرد! پرونده جدایی این بازیکن یکی از گنگ‌ترین پرونده‌های فوتبال ایران است، تا جایی که مسئولان وقت باشگاه استقلال تا امروز نسبت به جدایی این بازیکن مصاحبه و توضیحاتی ارائه می‌کنند، اما به هیچ عنوان قابل قبول نیست!

الحاجی گرو

الحاجی گرو، مهاجم نیجریه‌ای که با قراردادی ۳ ساله به‌عنوان جانشین تیام آمد و پیراهن شماره ۹ آبی‌ها را در فصل ۹۸–۱۳۹۷‌، بر تن کرد، اما تنها ۱۰ بازی انجام داد و با یک گل زده در جام حذفی مقابل سایپا از روی نقطه پنالتی در نیم‌فصل در حالی که تنها ۴ ماه از پیوستنش به استقلال می‌گذشت، قراردادش را به‌صورت توافقی با این تیم فسخ کرد و جدا شد. شاید به نوعی باید او را کم‌اثرترین مهاجم سال‌های اخیر تاریخ باشگاه استقلال نامید.

اسماعیل گنسالوس

اسماعیل گنسالوس معروف به ایسما که اهل گینه بیسائو بود، در نیم‌فصل دوم فصل ۹۸–۱۳۹۷‌، پس از رفتن الحاجی گرو به‌ خدمت گرفته شد و او با پیراهن شماره ۵ تنها پس از ۵۲ ثانیه حضور در اولین بازیش با پیراهن استقلال، در جریان پیروزی ۴ بر صفر مقابل پیکان گل زد! او در ۱۳ بازی در لیگ برتر ۳ گل برای آبی‌ها به ثمر رساند. در لیگ قهرمانان آسیا ۵ بار به میدان رفت و نتوانست گلزنی کند. درباره علت جدایی ایسما، عواملی مانند تصاعدی بودن رقم قراردادش و مشکلات مادی استقلال مطرح شد.

گادوین منشا

گادوین منشا در نیم‌فصل دوم فصل ۹۸–۱۳۹۷‌، از تیم پرسپولیس به‌صورت مستقیم به آبی‌ها پیوست تا سومین بازیکن غیرایرانی شود که در هر دو تیم بازی کرده است. او با پیراهن شماره ۹۰ استقلال در ۱۳ بازی تنها یک گل در لیگ برتر به فولاد زد. اوضاع آپارتمان این مهاجم نیجریه‌ای پس از خروج استقلال به گونه‌ای بوده که مالک آپارتمان ودیعه ۶۰۰ میلیون ریالی‌اش بابت اجاره این آپارتمان را به باشگاه پس نداده و مدعی شده این پول را بابت خسارتی که به وسایل خانه‌اش اعم از کف‌پوش و سایر لوازم خورده پس نمی‌دهد.

شیخ دیاباته

شیخ دیاباته، در آغاز این فصل با قراردادی ۲ ساله پیراهن شماره ۷ استقلال را بر تن کرد. اودر بازی استقلال و ماشین سازی در هفته اول لیگ نوزدهم به‌عنوان بازیکن جانشین به میدان آمد. او تنها ۳ بار به میدان رفت و به دلیل مصدومیت اکنون نمی‌تواند تیمش را همراهی کند. این بازیکن اهل مالی در بازی‌های پیش فصل استقلال یک گل زده است.

نکته مهم

تاکنون ۹ نفر از ۱۳ مهاجم خارجی‌ای که برای استقلال به میدان رفته‌اند روی هم ۳۷ گل به ثمر رسانده‌اند و نکته مهم این است که آبی‌پوشان هرگز با گلزنی آنها بازنده نبوده و صاحب ۲۶ پیروزی و ۷ تساوی شده‌اند. باید دید گری هوپر که متولد شهر «هارلو» انگلیس است و فوتبالش را از نوجوانی در آکادمی باشگاه تاتنهام آغاز کرده، در صورت توافق با باشگاه استقلال، اگر نام لادو آخالایا را در سیاهه مهاجمان خریداری شده این تیم قرار دهیم، به‌عنوان پانزدهمین مهاجم خارجی تاریخ باشگاه استقلال می‌تواند گمشده خط حمله این تیم پس از سال‌ها باشد یا خیر؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار